lars_k
Forumsvar skapade
-
Är det brädan som är bra eller är han en jävligt bra seglare som lyckas behålla kontrollen?
Hehe, nä det verkar ju funka fint faktiskt =)
-
Ja, märker det själv…Ju längre jag har surfat desto mer intresserar jag mej för att spåna på prylar. Men det är ju kul det också.
SURFs skinny-test är ju mkt bra och lärorikt. Hoppas de gör fler sådana tester på fler master på marknaden.
Kanske vi skulle dra ihop ett gäng och göra en ”mastbytarsession” där vi testar varandras master och jämför. Hade varit intressant att känna på skillnaderna, om de nu finns =) -
Ska bli kul att se. Pengar är insatta. =)
-
Tror du svarade på din fråga själv…Köp nytt hehe.
Jag roade mej med att titta på formeln för att räkna ut IMCS och formeln för böjning av rak balk för ett tag sen.
IMCS kompenserar för längd genom längd upphöjt till 3, och balkutböjning är också en funktion av längd upphöjt till 3. Kombinerar man dessa hamnar L^3 i både täljare och nämnare och kan strykas.
Kort sagt kommer då IMCS-talet att vara konstant oavsett hur mkt du förlänger masten och är mer ett mått på styvheten i mastens tvärsnitt. Även om du kapar masten kommer den fortfarande att vara för styv, dock minskar nog styvheten något pga avsmalningen. Så det kan nog funka att kapa masten i ditt fall, men se till att du inte hamnar utanför förstärkningarna med bommen.
Att förlänga en mast mkt ökar troligen IMCS-talet något, dels pga en viss del av masten ersätts av en styv förlängare, dels för att man skickar upp en större diameter och bomförstärkningar längre upp i seglet.OBS…detta är mina egna resonemang helt och hållet… 😛
-
Ja, vafan ska man göra. Jag har ingen möjlighet att provrigga och segla mina segel med en massa master innan jag bestämmer mej för inköp.
Inte självaste Ola_H kan ju egentligen vara säker på att just de masterna du marknadsför är de bästa för dina segel.
Kanske en billig EPA-FIBRE C60 är asgrym och bäst till dina Hotsails.
Nä, realistiskt man får nog kolla på IMCS, vikt och pris. Köp det som verkar vettigt och surfa skiten ur det. Funkar med största sannolikhet tillräckligt bra för normalsurfaren. -
Brädorna är kompletta med stroppar och fena.
-
5.0 till 4.2 är alldeles för stort steg. Jag skulle hellre ta 6.6-5.5-4.7-4.2 isåfall. Beror ju på vad det är för segel och vilka storlekar som finns förstås.
Sen köper du ett 3.5 också och drar till Guincho. =) -
Bra att det kommer 60-65% RDM – master nu till halva priset mot 90-100% masterna. T.ex. GUN eller Challenger säljer dessa för runt 2000 kr. De räcker säkert till för oss normalsurfare. Två sådana master och man klarar både sina våg- och freestylesegel. Panta lite burk och köp.
-
När SURF testade GUN Hammer fick den inte bra betyg, men de trodde det berodde på att de testade den med STD-mast. STD-masten gjorde att seglet kändes dött. Seglet är sytt för RDM, så det är nog det bästa valet.
Jag gillar mjuka master så jag hade nog tagit
Loop Comp C100/C65 370 (IMCS 18) till 4.5:an.
Jag har beställt en Challenger C65 370 RDM på IMCS 16 som jag ska köra på MC 4.0 och troligtvis även 4.5 om det inte blir alltför mjukt. Annars blir det min Ezzy RDM 400 IMCS 19 på 4.5:an, som funkar men riggen känns lite ”hård”. Denna kör jag också på 5.3 och den känns go som fan. Jag är en riktig mjukis haha. -
Kan du tyska? Här står lite om vad som händer när du kränger seglet på en skinny istället för STD…
http://www.surf-magazin.de/_test/test_pdf/skinnymasten_0803.pdf -
Jaså. Var inte jag. Jag släpade mina grejjer till norra parkeringen efter att jag hade flutit iland.
-
Ja. Lite stel i fingrarna är jag oxå idag. Men det brukar jag vara efter en rejäl dos surf.
-
Finns hur mycket skrivet som helst i ämnet här på konfen, bara att söka…
Jag kör torrdräkt men din 5/3 bör oxå funka. Huva, neoprenssockar och handskar med öppen handflata bör du komplettera med. Kör så det ryker. -
Jag blev lite skärrad när jag fick simma in till Majas när jag inte lyckades vattenstarta eftersom vinden la sej.
Mina händer blev så nerkylda så det kalla vattnet kändes brännhett istället för kallt… Men idag känns de rätt OK, har nog inte fått några bestående men tror jag… 😛