lars_k
Forumsvar skapade
-
Här är norths windsurf produkter, hittar ingen RDM-mast. Viper Aero är ju sjukt lätt. Håller säkert för att segla med men man måste nog hantera den väldigt varsamt…
http://www.north-windsurf.com/2003/northsails_main.htm -
OK gött. Det var det vi sa igår – Vafan åkte vi inte till Båstad för…Fint att få lite spot tips, tackar

-
Intressant. Ser lite stenigt ut på sjökortet i södra delen, stämmer det? SW ser lovande ut, bör bli bra vågor. Kanske ett bra alternativ till Träslövsläge… =)
-
Nu vill jag inte såga din idé totalt men surfkeppler finns i Pforzheim/Karlsruhe som ligger en bra bit ner i Tyskland (i höjd med Stuttgart). Kommer att gå åt en massa bensin, en övernattning etc. Jag betvivlar att det blir billigare än att skicka efter. En bräda plus segel för 65 EURO i frakt är ju inte mycket dyrare än att skicka inom Sverige. Men att slå ihop en beställning från flera kan ju löna sej. Han verkade inte omöjlig att förhandla med, Herrn Werner Keppler. OBS att han vill ha pengar insatta i förskott på sitt bankkonto, det kan kanske vara ”stötande” för vissa… Jag faxade ett kvitto på överföringen och han väntade inte på att pengarna fanns på hans konto (tar 4-5 dar) utan skickade iväg grejorna direkt, de kom efter en vecka =)
-
Aha. Tänkte väl att man skulle kört längre söderut. Nere vid Båstad och västerut hade det ju varit nästan onshore. Torekov längst ut på spetsen ser bra ut för sideshore vid NO…Får bli nästa gång =)
-
Jaha. Vafan var du då? Brorsan och jag var ute i Frösakull, gick av bra med 4.5 i den byiga vinden. Dock inga vågor att tala om (lite offshore-vind). Här försöker jag rida en nära nog obefintlig våg:
-
Gyt. Vad tror du om Haverdal-Vilshärad? Frösakull ligger lite norr om Tylösand eller? Jag kanske dyker upp….
-
Öhh. Kom på att jag bara skrev om vågbrädor..Övriga brädor kan man nog säga, större segel -> mastfot längre fram.
Mastfot längre fram -> planar lättare men lägre toppfart.
Mastfot för långt bak kan dock göra stora brädor ”fladdriga” i höga farter och man kan då flytta fram masten något för att tynga ner brädans främre del. -
Lite förenklat:
-Mastfot långt fram ger att du använder mer av brädans yta/volym, kombineras gärna med framflyttade stroppar. Du planar lättare, håller farten bättre i gippar, bottensvängar etc. Du kan också ha mindre fena för att ”loosa” upp brädan. Mastfot långt fram, stroppar långt fram på vågridningssidan och längre bak på hoppsidan (asymmetrisk placering) används ofta i sideshore vågridning. Man sätter också fenan lite längre fram (ger effekten av mindre fena->loosare bräda).
– Mastfot långt bak ger bättre kontroll i hög fart, högre toppfart eftersom en mindre del av brädan är i kontakt med vattnet. Är bättre för hopp eftersom man vill lägga mer tyngd bak på brädan. Du får mer tryck på fenan och den bör flyttas bakåt. Detta för att ta bättre höjd. Masten/stropparna/fenan längre bak är mer lämpligt i onshore förhållanden med mycket vind.Detta är en hel vetenskap men detta är grunderna, man får prova sej fram lite också för att hitta rätt/få erfarenhet.
-
Ja, det är ju lurigt att leta upp bilden för en tid en speciell dag på det viset…Men man får väl prova sej fram.
Det kanske finns någon vindmätare/webbkamera på internet som du kan kolla vinden på i närheten av ditt surfspot menar jag…
-
Det är en ganska ny länk för mej så jag vet inte hur bra det stämmer. Har dock varit hyfsat de senaste veckorna, men som med alla långtidsprognoser kan det säkert bli helt åt h-e…
Du kanske kan hitta nån webb-vindmätare i närheten..? -
De betyder antal timmar från nu. 24 betyder alltså vinden om ett dygn. Du ser också tiden i övre delen av bilderna.
-
Sillvik/Lilleby brukar funka vid N-NO…Ligger lite norr om Torslanda. Jag drar nog neråt Hallandskusten imorgon dock för att hitta lite vågor, kanske till Stranninge.
-
Här är en kul länk för Kuling-Kalle på Gotland. Ska blåsa konstant i 7 dagar, nordligt så det kan ju iofs bli lite kallt…
Skrolla ner i övre rutan och klicka tiderna på ”10m Wind (Mitteleur.)”:
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html