marden
Forumsvar skapade
-
-
går väl att köpa skjälva cleeten o göra egna linor om det är intresant
http://www.plastimo.nl/catalogue/7/6140008.html -
@Klang 448625 wrote:
Jag trodde vi var överens om att det är endast 10s som gäller? Att det ska vara så svårt… Sen att det visas upp fin-fina tider på de andra sträckorna är ju kul.
Grattis Benke till fin-fina tider!
det var nog bara nått du tror tycker:)
jag tycker dom andra tiderna tiderna är minst lika intresanta vilket kan bero på att det inte finns några sådana långa sträckor i den här delen av landet och det alltid blåser så byigt så man oftast bara får en riktig topp by just när där man vill ha den
o som benke skriver brukar det väl inte diskuteras 4-5 kn felmargninal utan snarare 0,4-0,5knför övrigt ställer jag mig frågan va skåne pågarna har hållit på me i vinter knappt en ända session där ifrån fast det raporteras stormbyar därifrån var o varan dag ?
-
grattis benke
du får som sagt lägga upp en blänkare här nästa gång det drar ihop sig till västlig storm så du slipper va ensam där.
låter ju bra med ett ställe som funkar på väst inte allt för långt från stan finns ju ändå inget annat ställe som funkar då i stan.
nu är också den varmaste o blåsigaste bandy säsongen slut men hoppas vädret består -
@fredrik.ygge 445518 wrote:
Bantade bort mycket förra våren. Försökt bygga på muskelmassa till i år, men det går extremt dåligt. Blir starkare, men vågen visar envist bara 71kg.
Är det någon idé att testa viktväst el dyl eller är det bara i mina drömmar det skulle kunna göra mig snabbare?
jag har en vatten säck som jag fyller ca 8-10kg vatten o har i en vanlig ryggsäck för att prova på extra vikt.
men det tog en hel säsong innan det blev av o det dessutom sista repan min pb dag ihöst när det blåste apa o jag va duktigt överriggad.
o fast jag var helt slut o halft igälfrusen så känndes det som det blev en väldig skillnad i hela stansen, kraften gick ner i hängselen o ner i brädan på ett helt annat bättre sätt.
kan nog tänka mig att grejerna är sydda o utprovade för såna med lite mer kött på kroppen än oss sparrisar
provade sedan en dag med mer marginella vindar o då kännde jag ingen förbättring.
hoppas på fler riktigt blåsiga dar i vår så jag kan göra en bätte utvärdering en efter en repa -
@Fox 444567 wrote:
Ja just det, Anders – du sa det själv, fryst alltså! Var ute i dag i strålande sol och frisk vind, loggade +60 knt! Isjakt Klass III – seglingens F1 !
+60 det va inte illa ! hur mycke vind krävs för det det?
vet du/nån va isjakt rekordet ligger på i sverige/världen
synd att inte isen ligger här hemma då hade dagen varit grym för min isabella
såg en fin klass3 jakt annons för ett tag sen http://class3.forum24.se/class3-about179.htmllite OT för en aruba tråd
-
satan va ni som inte har någon köldgräns måste ha trivts idag
strålande sol o bra tryck i vinden, upp me era fina surfbilder från idag nu 🙂 -
@Klang 444063 wrote:
Mården, fick inte länkarna att fungera, måste man göra något speciellt eller ska det räcka med att bara klicka på länkarna?
nja dom strula lite
va väl en från vikhög o en från malmö
o en grej va att en snubbe hade åkt runt me planet o fotat eran vackra kust:) -
såg dessa från flygfototråd i huvudforumet
http://www.pixon.se/bdb/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=0
http://www.pixon.se/bdb/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=9
-
på en del större orienteringstävlingar kan man också följa löparna via gps
sökte lite snabbt på det
lite annan budget på en tävling me 10000 deltagare annarsNy teknik gör Tiomila lätt att följa
2006-04-25 14:15Tekniken står i centrum när Tiomila avgörs söder om Hallsberg till helgen. De 7000 orienterarna som gästar skogarna mellan Åsbro och Hallsberg är minst sagt övervakade. GPS-sändare, TV-kameror och automatiska mellantidskontroller gör tävlingen lättare att följa än någonsin. Här följer nyckelfakta om tekniken kring Tiomila 2006.
– 60 personer jobbar med TV-sändningen av herrtävlingen. Direktsändningen i Sportexpressen är den längsta sammanhängande liveutsändningen av en och samma idrott i svensk TV. Nio kameror och mer än fem kilometer triaxkabel säkerställer bilder från skogen. Bilder från en passering överförs via mikrovågslänk. Filmhouse från Skövde ansvarar för TV-produktionen.
– På fyra sträckor i herrklassen och en i damklassen följs 20 av de bästa lagen via GPS. Systemet heter TracTrac och kommer från Danmark. Orienterarna bär en liten sändare på ryggen och både på storbildsskärm vid målet och direkt i TV kan deras väg följas, steg för steg. Löpvägen visas med flygfoto som underlag för att göra det mer begripligt för alla.
– Från första steget till det sista går det också att följa Tiomila via Internet. Hela storbildsproduktionen streamas och både bild och ljud direktsänds under hela tiomiladygnet. Här finns också resultatrapportering online, direkt från skogen. Adressen är http://www.tiomila.se
– De helautomatiska radiokontrollerna registrerar alla lag vid flera passeringar på varje sträcka. Den elektroniska löparbrickan registreras vid kontrollenheten som sänder signalen trådlöst vidare till datorer vid målet. Leverantör av stämplingssystemet är Sportident.
– Radiosporten sänder minutrapporter efter nyheterna varje hel timma genom hela natten. Mellan 9.00 och 9.30 är det direktsändnig av slutdramatiken i herrklassen. För att målgången skall inträffa i rätt tid finns det flera varianter av den sista sträckan färdigtryckta, allt från 12 till dryga 16 kilometer. Vilken längd som används bestäms efter den sjunde sträckan av tio.
Det stora intresset för årets Tiomila gör att herrtävlingen gör comeback som spelobjekt hos Svenska Spel, både vinnare och head to head. Givetvis online det också.
Läs mer på:
http://www.tiomila.se -
@tobhed 442431 wrote:
Bilder längts ner på sidan
mycke fina bilder
platsen ser ut som den gud glömde om man inte just är speedare
en del körde me lite platta segel o en del drog visst på ett o annat kastfall:)
sen undar jag om detta är årets design på stealthet? -
kollade vw-caddy nyss som ny firma bil ,just för att den finns med gasdrift
och nu kom det en ny förlängd modell som skulle ha ett skåp på ca 220 längd o då borde man få in det mesta av surfprylana om än lite på tvären.
nu blev det iofs igen ny bil än vilket tyvärr hade en del med att det verkar va en del problem med gastillgången? -
@MacTS 441865 wrote:
Måste bara säåga att shit vilka bra potentiella spots ni har nere i Skåne…mycket åkermark. Här uppe i Norrland är det bara en massa träd så frånlandsvindar är ingen höjdare här….
säger det samma helt platt o knappt ett träd, när jag glider runt på enrio över er kust ser du ju ut att gå bra på många ställen
gled över malmö o såg denna vad det ser ut ´som miljövänliga basäng lite kort kanske men strecket ser ut att bli ca 1000m, har ni spanat in den nått? -
nja vi måste nog va petiga när det gäller kite:)
har för mig att det inte gills om man klotar på slutet
http://www.youtube.com/watch?v=k2gSQXy4-Mw
för övrigt en fin vurpa i decimeter djup vatten i den farten