Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många vinterseglare i Stockholm?

  • Hur många vinterseglare i Stockholm?

    Publicerad av filipl på 12 februari, 2008 vid 08:26

    Glädjande har jag märkt att det verkar bli fler och fler i Stockholmsområdet som seglar även på vintern.

    Min egen gräns “nedåt” ligger ungefär när det är +2 grader i luften.

    Det skulle vara kul att veta hur många som seglar även på vintern i Stockholmsområdet och var Ni drar gränsen, temperaturmässigt, för när Ni seglar/inte seglar.

    Så, vinterseglare, ge er till känna och berätta var ni själva drar gränsen!

    Filip

    stoorfaen svarade 16 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 08:45

    Jag drar ingen gräns, jag bedömer förhållandena när jag ser dem. Det är inte bara hur kallt det är som avgör om det blir segling eller inte utan hur bra jag tror seglingen kan bli. Svinkallt, sol och perfekt 5.0-drag är trevligare än svinkallt, mulet och byigt 9.7-drag.

  • stoorfaen

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 08:59

    Vadå gräns?! 😉 Jag kör om jag har ledigt eller har samvete att ta ledigt och det blåser bra. Och om det börjar lägga is så risken lite för stor för halka…

  • filipl

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 09:36

    Storfaen:

    Har du fått testa nya brädan?

    Filip

  • perrapops

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 12:43

    haha nej det har han ju ännu inte gjort stackarn!
    Jag seglar också, så länge det inte är för många minusgrader, jag och stoorfaen körde i kappelskär i snöstormlikannde förhållanden, lite specill känsla.

  • dude

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 12:56

    Gränsen går vid regn eller snö. Ingen temperaturgräns nåtts än i år. Hård vind och vågor ska det dock vara.

  • markan

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 14:14

    Perrapops, ser att dina bilder är från kappelskär. Bor du i norrtälje? Tillbringar själv många veckor om året i norrtälje, mestadels surfar jag nedanför vårt hus i norrtäljeviken.

    Gränsen går väl vid någon minusgrad, sålänge det inte duggregnar och är svinigt.

    Appropå vintersegling… Hur påverkas masters och brädors hållbarhet när det blir riktigt kallt?

  • perrapops

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 14:44
    Markan;444347 wrote:
    Perrapops, ser att dina bilder är från kappelskär. Bor du i norrtälje? Tillbringar själv många veckor om året i norrtälje, mestadels surfar jag nedanför vårt hus i norrtäljeviken.

    Gränsen går väl vid någon minusgrad, sålänge det inte duggregnar och är svinigt.

    Appropå vintersegling… Hur påverkas masters och brädors hållbarhet när det blir riktigt kallt?

    Tjenare.

    Nej jag bor inte i Norrtälje, men min surfpartener bor i norrtälje, plus att tjejen har sommarställe på rådmansö.
    Kan väl kanske kalla kappelskär lite av en hemmaspot, gillar det skarpt, är dock lite otäckt att korsa farleden när det är kallt och färjorna härjar, skulle ju vara lite trist om masten gick av mitt i:(
    Men tror det blir mycket av kappelskär till vår och sommar, kan ju bli lite vågor när vinden ligger på från ost.
    Jag och Stoorfaen är lite sugna på att prata med ägaren till gamla klubbhuset, kunde vara skoj att dra igång det igen, framförallt när det är kallt ute, skönt att kunna gå inomhus då.

    Jag har fått för mig att seglen blir lite känsligare pga av kylan, känns mycket mer spröda och ömtåliga, har jag fel?

  • maca

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 15:24

    Drar gränsen vid ca +2 till 4 grader beroende på prognos och väder. Vid +2 ska det vara rejält bra prognos och inget regn eller snö. Vid +4 har jag åkt även om det duggregnar på bra prognoser och faktiskt tom haft en bomkörning vid fint väder 🙁

    När det blir kallare än så tycker jag inte det är värt besväret.
    När det är varmare, säg 5-6 grader tycker jag det är mkt stor skillnad på hur länge man kan hålla på utan att frysa om fingrarna.
    /André

  • stoorfaen

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 17:31

    @filipl 444314 wrote:

    Storfaen:

    Har du fått testa nya brädan?

    Filip

    Tjena Filip, nej som sagt jag har ju inte det…höken står och morrar åt mig när jag kommer hem på kvällarna. Men snart, snart…åhh ge mig OSTAN!

    Kappelskär är lätt mitt favvohak på ostan, eftersom man är från Rådmansö så kanske det lätt blir så. Speciellt spännande är när dimman ligger tät och man ser babordspricken till farleden susa förbi…då gäller det att lyssna efter mistlurarna! 😉

  • markan

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 18:57

    Att få igång klubbhuset i kappelskär igen låter kanon!!
    Det kanske ni redan vet, men jag har för mig att han som hade klubbhuset förut nuförtiden jobbar på den där campingen som ligger nån kilometer bort. Nu för tiden brukar han tydligen köra formula i kappelskär när det är fint väder.

    Han berättade att det var många som utnyttjade klubbhuset när det var igång men få som ville betala avgift.

  • perrapops

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 19:19

    Jag degar gärna en slanting! Tänk och ha lite sköna aftersurf fester med grill och bärs:) Stoorfaen, det är på dig det hänger du bor ju där!!

  • spray

    Medlem
    12 februari, 2008 vid 21:25

    Vadå ingen gräns, om det är 20minus, surfar ni då också? Rätt häftigt iofs, måste bli is på alla grejor 😀 Tungt segel efter ett tag!

  • rasmus_w

    Medlem
    13 februari, 2008 vid 00:38

    Så ber vi alla som har upplevt öppet vatten i 20 minus att räcka upp en hand. Och om ni nu seglade i rännan bakom isbrytaren, var det inte jobbigt med alla isflaken?

  • stinger

    Medlem
    13 februari, 2008 vid 15:53

    Det brukar alltid vara en liten oänna kvar i Stångåna (men jag har inte utnyttjat den) 😀

  • svenne

    Medlem
    13 februari, 2008 vid 16:00
    Spray;444460 wrote:
    Vadå ingen gräns, om det är 20minus, surfar ni då också? Rätt häftigt iofs, måste bli is på alla grejor 😀 Tungt segel efter ett tag!

    Eh, Ja?..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många vinterseglare i Stockholm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.