marden
Forumsvar skapade
-
nyss hemkommen från en tvådagars surfresa
jag frågade min fru innan om det var okej att åka innan jag lämnat barnen i skolan ,
hon svarade lite trött -var det verkligen en fråga ?har jag igentilgen något val?
jag-svammel njjaa
hon -jag gjorde mitt val för 10år sen ,åk du
jag-puss,puss du är världens bästa fruläste en tråd i lite samma ämne på cykelforumet http://happymtb.org/forum/read.php/1/1715123
med samma materialproblematik,verkar som jag är hemma i både cykel o surfvärldenbyt bara cykel mot bräda/segel
Skriver en (1) Cykel. Din flickvän kanske ler lite milt överseende och berättar för sina kamrater om sin 30 eller 40-års krisande pojkvän.
Alla skrattar och allt är gott och väl.
Sedan känner du att du vill ha en Cykel till..!
För att ha en särskild att åka till jobbet på, eller för att du vill ha en orginal och en lite ombyggd. Det finns, som du mycket väl själv vet, miljoner anledningar till att ha en till Cykel. Även denna Cykel brukar partnern acceptera även om hon nu tycker att du börjar bli lite lätt besynnerlig. Hon talar om det med sina kompisar och det är fortfarande lite roligt. ”Han är väl för söt…”.
Den tredje Cykeln, som är lika säker som amen i kyrkan att du vill ha (du vet själv att det är så), genererar en ganska sur min och en medellång diskussion om vad pengar bör användas till, upptagen garage-, alternativt förråds- eller lägenhetsyta, ”när ska du använda den?”, ”vad kostade den?” och så vidare.
Kvinnan i ditt liv säger nu till sina vänner att du inte är riktigt klok.
Den fjärde Cykeln är svårast, men klarar du den är du ”hemma”.
Här gäller det att gå mycket noggrant och strategiskt till väga. Ett bra sätt är att bjuda på god och trevlig middag. Med mycket vin…
När rätt stämning inträtt antar du en hundvalpslik min, säger att du vet att hon är irriterad över dina tre Cyklar och berättar sedan tårögt om ”det fantastiska erbjudandet”. Du har av en ren slump fått reda på att ”din” första Cykel du ägde är till salu för en struntsumma! Den du faktiskt hade när det begav sig. Du säger att du vet att det är mycket begärt men får du bara köpa denna Cykeln så kommer du vara nöjd och glad sedan. Du har så att säga de Cyklar du behöver för all framtid.
De flesta kvinnor går faktiskt på detta. Är du tillsammans med en mycket viljestark kvinna och/eller en absolutist kan du behöva lägga in ett förslag om att du så fort som möjligt ska göra dig av med en av de andra Cyklarna för att få plats för din gamla ögonsten.
Fungerar inte heller detta så får du prostituera dig. Gör vad som helst!!!
Erbjud dig att diska under ett helt år. Jag skriver det igen – gör vad som helst, för denna fjärde Cykeln är förutom att den är svårast att få till stånd också den viktigaste ur fortsatt fordonssamlingsperspektiv.
Du har nu fyra Cyklar (den du eventuellt var tvungen att lova sälja visade sig osäljbar – givetvis).
Du har nu grunden till riktig Cykelfetischism. Nästa steg är att plocka ned en eller två Cyklar i delar. En normal kvinna har mycket svårt att urskilja vilka delar som hör till vilken Cykel och hur många delar en Cykel faktiskt består av.
Du kan nu köpa en eller ett par Cyklar i delar och så länge du alltid har en viss mängd delar liggandes kommer du kunna slingra dig vad gäller det verkliga antalet hela Cyklar.
En variant på temat är att du säger dig ha en kamrats Cykel inne för något arbete. Du kan till och med köpa Cyklar och säga att det är för en Cykelkamrats räkning. Du bara förvarar den under någon vecka.
Vid det här laget har du runt sex-sju Cyklar och har uppnått det perfekta stadiet i förhållandet till din flickvän.
Nu har hon antingen lämnat dig för alltid – ELLER – resignerat och betraktar inte längre dina Cyklar som individer. Nu är de inte längre ”den svarta, den gula och så den med det de stora däcken” osv. Nu är de ”alla dina jävla Cyklar”. Observera – inget antal utan en odefinierad mängd. Nu kan du i mån av plats, tid och pengar göra vad du vill. Köpa, sälja, byta, bygga och leva lyckligt i alla dina dagar!
-
Ähh ,vad kan hända vid balgö
Det är ju fortfarande varmt i vattnet och ni ska ju inte vara på jobbet fören i imorrn bitti .
Sen om du åker till Haga ,tror jag knappt du Skulle kalla balgö ett speedspot längre .
Fast vi gjorde iofs 37 kn där vilket vi knappt gjort dem dess ..
och om vi gjorde 37kn för flera år sen borde många göra 40kn lätt där idag
är det ingen som provat sen dess? -
här brukar jag handla för det ligger bara 10min hemifrån(granne me benkes jobb)
kostade visst 40kr /ldm http://shop.epotex.se/nm-batepoxi/glasfibervavar/kolfibervav-196-g-kvm-twill-bredd-1-25-m.html
men jag brukar köpa 1m åt gången kan va bra o ha.. -
ja, seglar du i sthlm o ska över 30kn med 85kg ska du nog ner mot 60cm i bredd,minst
-
när man bär grejerna till vattnet en hand på bomen o andra i fotstroppen måste bomen lyftas 20cm högre ..
och så får den nätt o jämt plats i bilen. -
Tror det kostar ca 250 kr på en affär har hemma och det gick en remsa på 35 cm så lite mer än 50kr men epoxin är väl inte gratis heller…
Kapten ,största skillnaden är nog att det är bökigare på land ..
På vattnet är det mer en subtil känsla ,som att segla med raka eller böja armarna 10 cm
1 tycker nog den är tyngre att segla för armarna ,vilket iofs var vad som var meningen antagligen ökar trycket i riggen vilket känns i armarna .
2 måste spänna uthalet mycket hårdare typ 2-4cm över rek ? Undra ifall det beror pa att seglet normalt vilar mot bomen ,detta gör mig lite skeptisk över att seglet får en annan profil än vad segel designern tänkt ? kanske jag inte Skulle ha breddat den baktill ?
3 lite skönare i gipparna först långt från seglet sen komma in nära masten i flippen och en rund radie mellan bomrören.
4 är nog skönast på brädan som är lika bred vilket inte är så konstigt men kör den ju också på speed brädan som är hälften .
5 jag har persat ca 5 gr med bomen i sommar men tror inte att allt är bomens förtjänst ..är på gång att köpa en ny normal bom,men Skulle vara kul att höra lite åsikter både från er som sett den o andra…
-
oj vilka tjocka rör…eller är det bara på slutet
jag gjorde typ så,tog ett plaströr och böjde till och la sen på ca tio varv kolfiber för typ 50kr
jag som hade tunnare rör kunde ta ett tjockare rör o lägga kol utanpå allt , beslaget vill ju ha 36-40? mm bredd
trodde beslaget skulle gå att få fast även om det blev en konstant radie, men fick spackla upp en rak yta som senare fick lite kol på sig… -
idag skred jag till verket o satte upp masten i en ”svarv” bestående av en gammal skatetruck i ena änden o en skruvdragare i andra änden och en bågfil som svarvstål.
gick ganska bra och skulle nog gått ännu bättre om inte masten varit så krokig.
båda ytorna blev lite vinliga så anläggingen blev inte perfekt men duger nog..
eller så slipar jag till över delen så den passar undre bättre. -
jag byggde om min chinook bom så det blev en ”monocook” EXTRA bred och fick därmed frontbeslaget över ,men det kanske är ett sånt du provat?
rören ska vara 29mm tror jag
annars kan jag rekomendera att göra om den till monocook min blev klart styvare även om du inte behöver göra den lika bred 🙂 -
ska ni inte ladda upp det på gp3s så vi får se hur snabb en hyffsad avg är?
och vems ide var det igentligen från början att åka ?var det mattias ide att åka dit för att offra er till vindgudarna o få haga för sig själv?
jag tycker ni ska åka på spotjakt denna onsdag också ,jag har hört att bla wacumbeach går av då 🙂 -
fan va grymt ,heja sverige
-
och dagen är inte slut än ,tänk om denna slår in också
långsökt men ändå… -
Hoppas M o M fick till det igår eller är tillbaks i dammen nu med det tredje M,et ..
Verkar vara 45 avg vindar där nu .. -
jag får sova på saken ….
om jag ska åka imorrn bitti måste jag först upp på vinden och damma av lite gammla saker ,
lite trött nu för,idag gick 400 masten av efter jag spännt bomfästet för hårt, förra veckan gick 7,0an sönder och 4,30masten är halvtrasig..
men tror nästan att dalarös lilla tt kan funka imorrn… -
Ryktet går att det blåser bra nu…
Så jag åker dit o gör Bj sällskap
