milkman
Forumsvar skapade
-
Denna kanske passar.. Rätt bra pris då det är lite smålagningar som är obetydliga. Och så är det ju garanti på den också. http://www.kitekraft.se/ozone-instinct-sport-9m-demo.html
-
Tjo, lite svar på frågor.
Prolimits curved finger UT gloves (de fingervantar vi säljer) är inte ”vinterklassade” av oss. Faktiskt rätt kassa annat än på hösten/vår när det är för kallt att köra utan men man vill ha lite känsla kvar. För de är bra då de knappt känns.
För vinter så kör vi med Tumvantar istället, de är 2,5mm på insidan och 6 mm på utsidan och färdigböjda. Det tar emot lite att köpa dem men de är de enda vantar vi känner till som faktiskt funkar i snömodd tom. Det du tappar är ”depowerlina mellan fingrarna” greppning av bommen, det du vinner är att du kan fortsätta köra hela vintern.PL:s väst med huva (och underställ) har också den där specialinsidan som är tänk att isolera ytterligare, och det gör den också. Men innanför så är det inget skydd mot inspolat vatten och det tar ett tag att få tillbaks värmen efter krasher då. För mig så kyls fötterna snabbt om det spolas in vatten i dräkten, för det är dit det tar sig fort. Och när blodkärlen i tårna drar ihop sig så är det kört sen!
Därför tycker jag att det är mer värt att ha den utanpå. Men det är ju samma storlek på västen oavsett ifall du har den innanför eller utanför, de är väldigt töjbara, så man kan ju testa sig fram. (även för 6/4/3 dräkter)Jag hade nog siktat på en L om du är 187 lång, och ta att det är lite bökigt att få på den. Hellre som en kondom på kroppen om du vill ha max värme. Den kommer vara lite kort i rocken, men det kvittar.
-
MacEdu;584783 wrote:VIlken size? L eller XL 🙂
Ifall du är lång så skulle jag säga L, annars XL. Storleken är tight, för det ska den vara för att ge extra värme. Jag väger 78 och kan köra både M och L. M är lite bökig att få på men väl på plats sitter den grymt. Om det blir fel kan du förståss byta.
(just ja: du kan ha din vanliga neopreneluva ovanpå om du behöver den) -
Kolla Norwegian från Kastrup, jag gör den resan ofta.
Och glöm inte tåget som brukar vara billigast på superkort varsel. Det är bara 60 minuters extra tid dörr-dörr och du kan surfa hela vägen 🙂 -
kalle57;584769 wrote:Är tröja+luva varmare än underdräkten eller är det bara smidigare?
Ja, jag tycker det. Om du inte har luva på dräkten förståss.
Ifall den extra millimetern neopren sitter ytterst eller innerst verkar inte spela någon roll, bara det sitter tight. Men väst/tröjja med luva har den stora fördelen att det håller bort allt vatten som kan spola in i nacken, och håller nacken varm också.
Vi kör med denna: http://www.kitekraft.se/prolimit-vast-med-huva.html och jag använder den ut och in när det blåser hårt (för att få mindre avkylning från dustning). Är det minusgrader ute så brukar jag ha hjälm på också, då denna bara är 1,5mm. Med hjälm så räcker denna luva hela vintern, men glöm inte mössa när du är på land 🙂Vi kör med assaultdräkterna och de är grymt bra ’även på vintern. Om du har sämre neoprene eller dubbelneoprene så kanske du kan förstärka under också, jag har förstärkt min dräkt någon gång, då har det varit helt vanligt billigt underställ från Intersport eller en gammal rashguard. Men vad som helst i plastmaterial funkar då allt du vill göra är att få till ett litet lager luft mellan dräkt och kropp. Denna rash blir för varm i min dräkt: http://www.kitekraft.se/ozone-thermal-rash-vest.html / http://www.kitekraft.se/ozone-thermal-rash-langa-armar.html Kanske nått för den med aningen för tunn dräkt?
Benen behöver du inget extra på, så länge du åker så jobbar musklerna upp temperaturen ändå.Tja, min erfarenhet i alla fall 🙂
-
Den här körde vi förut, men sen började vi köra tröjja med luva ovanpå stället och då behövdes inte inte understället längre. Men den var bra annars, och till ok pris.
http://www.kitekraft.se/prolimit-underdrakt-1mm.html -
Manta M3 är en frestyle kite först och främst, och för freestyleåkning räcker inte en 8m föränn det blåser mera.
Access XT är en turkite först och främst, och då kan du börja tidigare med en 8m.
Tekniskt så är det mer ”projekterad” yta i Access också, altså det är mer C-form på M3.Lägg också märke till att M3 rekommenderas längre upp i vind också. Men om du ska topptura så funkar en M3 10m lika bra som Access XT, men då får du jobba kiten mer då den flyger snabbare. Men belöningen blir att du får en sjukt rolig frestylekite också.
Om du är ute efter mellantinget mellan M3 och Access så är Frenzy ett bra val. Men om jag får rekommendera baserat på ditt första inlägg så är Access Xt 10m och en 6m bättre än en ensam FY 9m, Access 8m eller Manta 10m.
Du får gärna byta några ord med oss i butiken om du vill också. 073-141 1910
-
Flygmässigt ligger skillnaden mellan drakarna inte i ifall det är stängda celler eller inte så du kan köra likadant för att ta dig uppåt.
Uppåt spelar det ingen roll ifall kiten är några hekto tyngre/lättare. Kanske spelar det roll i extrem lättvind, men då kommer du inte upp ändå. I fjällen är fjällbjörk och stenar ett större hot och det kan tom ursäkta tyngre lösningar som är slitstarkare.
Om du är seriös med toppturer så ska du köpa en kite med öppna celler. De är mycket lättare att packa ner då du inte behöver klämma ut en massa luft, och de drar mycket mindre när du landat den och ska dra hem kiten som i filmen. Storulvåns fjällstation som är ensamma om att köra kurser i topturer kör bara open-cell kiter och hyr ut dom till dom som har med sina vattenkiter för dom funkar inte på fjället.
Ses på fjället.
-
Grundat på vilken utrustning som används för race och freestyletävlingar på vatten, samt för freestyletävlingar på snöså tror jag att depowerfoilar är mindre rappa och har mindre prestanda än en bra tubkite. Och det stämmer med egen erfarenhet också.
Men samtidigt är det foils som vinner buggytävlingar, då är det fixedbridle (inte depowerkiter) och open-cell som vinner. Så marginalerna verkar små i detta perspektiv.Men det spelar ingen roll för även om det är skillnad så är den inte större än att de praktiska egenskaperna hos en foil överväger. Just för turåkning som du beskriver så ska det vara lätt att launcha, säkerhetsystemet skall vara riktigt bra, och kiten skall lätt kunna ”viras” in till dig oavsett vind. Och detta gör du lätt med en open-cell kite som täms på all luft (se filmen sist, ca 1:35). Med kiter som behåller form eller volym (tex tuber) så kan det vara mer besvärligt.
Sen kommer viktfrågan in också, helst när du vill ha med två kiter för att kunna ta längre turer.Får jag rekommendera utav de Ozonekiter du listat så satsa på en Access XT (året modell). Du behöver inget mer än den för topturer, och du laddar lätt på hopp även med den. FY och M3 hoppar bättre, men väger också lite mera. Årets Access XT har samma trimsystem som FY och M3 och har utrustats med Blowout valves som behövs med de lite större cellerna som den har. I övrigt är det samma tillverkning och material som de andra kiterna. Tex de korta, kapslade, bridles. Y-lina, silikonstruken duk, Ronstan kullagrade block, trimsäkert speedsystem och Ozones nya safety lösning.
En 8m räcker bra för din vikt om du bara ska ha en. Men en 10m och 6m är helt rätt combo, så att börja med en 10m är inte fel.Ring gärna och byt några ord om kiteval etc med Patrik i vår butik, http://www.kitekraft.se. Sen borde du prata med Sälens kitecenter också, de har möjlighet att stötta dig på plats då de kör våra kiter i sin skola.
Det var för övrigt precis som du beskriver dina önskemål som jag började kita. Grymt kul! Lycka till.
[ame=”http://vimeo.com/6715186″]Men who ride up mountains Part 1 HD on Vimeo[/ame]
-
Hej. Jag heter Jens och får alltid testa produkter jag jobbar med sist :/
Haha. Typiskt 🙂 Det ska tydligen finnas ett 20tal C4 ute i världen, kul att du fick chansen att köra en en stund. I övrigt så är hela serien färdig nu, det enda som håller lansering är att de inte fått 50cm bommarna klara än. De ska finnas i Sverige i början av November, men annars så skickar jag dit du är, inga problems 🙂
-
Access har ny plattform i år. Den bygger på Frenzy och mantas system numera men är designad för att möta samma krav som Access tidigare. Läs om allt nytt här tills vi lyckats uppdatera svenska sidan http://www.flyozone.com. De mest uppenbara förändringarna är i trimsystemet, blow out valves och att den har den nya safeteyn (den gammal är ju samma som EVO och alla andra kopierat). Du kan testa i de flesta skidorter i vinter eller på någon av våra demos i Stockholm som börjar i november. Lycka till.
-
Linor säljs i fyrpack efterssom dom passas till varandra i längd efter tillverkning. Ett fel på 0,005 (0,5%) ger möjlighet till att linor kan vara ca 5cm fel mot varandra. Ozone klarar inte av att sy linor i tillräckligt hög nogranhet. Så för att få den nogrannhet de vill ha (maximal dif på 5mm mot varandra) så syr dom först massor med linor med hög nogrannhet. Sen eftersträcker de linorna till x% av deras styrka och sen väljer de ut paket med fyra (eller fem) där alla är exakt lika långa.
Så därför är det svårt att köpa linor i mindre en fyrpack. Men du kan däremot byta dem två och två om du lyckas hitta rätt linlängd, inga problem 🙂 -
Sorry, tittar knappt på TV, men som sagt. Dom verkar ha ett helt batteri med kiter. Lovande.
-

Detta är ingen SB3. Har dom haft ett helt lager lr?
