milkman
Forumsvar skapade
-
@Neven 507730 wrote:
Intressesmurfen informerar:
*Dacron är samma plast som PET-flaskor är gjorda av, nämnligen PET!
*DuPont omsätter ca 30 milljarder USD och Teijin ca 10 miljarder USD. Vad tror ni t.ex Cabrinha kites eller Naish kites omsätter? Bra mycket mindre…I love you Intressesmurfen.
PS. Jag skulle sikta på Waiman kiterna.
-
420, detta inlägg inräknat. 🙂
-
Nu överstiger du min kompetens i ämnet. Det står ju fabrik på dörren. Jag trodde det skulle räcka?
(om 422 inlägg är jag Poh-Bah, tur jag är sjuk och har tråkigt. Sen blåser det idag när jag är sjuk, och på torsdag- samtidigt som jag gör en DK resa. Min vecka suger! )
-
Jag menar att Teijin och Dupont säkert står för 90% av allt tyg som används i kiter, gissar 100% av alla som nämnts i tråden använder deras Nylon och/eller Dacron.
Jaha, då vet jag bättre till nästa gång. Då är det tre fabriker i alla fall då. Hur länge har dom gjort dom då?
-
Naish, Cabs, SS och North tillverkade sist jag hörde nått om det i samma fabrik. Men det är ju en öppen marknad så det behöver inte stämma längre. Det är ju inte alls omöjligt att Cabs ägarna har ägarintressen i någon fabrik. Dom äger rätt mycket. (Brasklapp för helt kocko bakgrundsinfo hos mig här).
JBI. Kolla china kite, det är ett resultat på den markanden.
De flesta butikerna i Sverige är Importörer och har då agenturen för märket. Alla stora märken gör det mesta av sin egen utveckling, så det är ganska logiskt.
Med undantag för ett märke så är agenturerna exklusiva och det finns många märken. Jag tycker inte det verkar finnas plats för en traditionell Distributör/ÅF-modell här i Sverige så det är ganska logiskt att en butik är ett märke, eller vice versa.
Du kan också ta in ett märke, det finns väll typ minst 10 som ingen importerar än 🙂 -
Alla stora märken tillverkar i två fabriker i Kina (förutom Ozone som sagt). Båda har bra ordning på tillverkningen, en av dom har en lite shifty boss. (Han tillverkade en gång en jävla massa extra kiter utav en framgångsrik modell från en kund som han sen sålde själv). Tror det ska finnas en tredje fabrik där, men är osäker. Sen finns ju några mindre, som funkar lite som ”segel-loft”, ex Blade.
Cution har egen tillverkning
Ozone har det också, det stämmer bra att det är Vietnam. Här är en film därifrån: http://www.flyozone.com/kitesurf/en/downloads/videos/v2008/_41178/
(Undrar varför inget annat märke velat visa sin fabrik också?)Lite andra frågor som kanske är intressanta i ämnet: Hmånga fabriker som gör tyget som kvalitetskiterna sys av (två) eller fabriker som gjuter själva bommen (en) 🙂
-
haha Peter, minns du när jag höll med? 🙂
Här finns några andra bra alternativ:
har en AccessXC 10:a utöver de på listan som är jäkla fin att vara begad. 4800kr, som ny typ.
Annars finns en ny Manta 8m och Frenzy 13m kvar. Manta 12:an har gått dock.edit: ÅSSÅ Länken förståss: http://www.kitekraft.se/itemviewer.php?pageId=38&mR=38&mTL=38
-
Det är Greger som kör http://www.vemdalenskitecenter.se . Riktigt bra kille och seriös skola där där uppe.
-
Jag har också hört att GIN skärmarna skulle kännas bra.
Fast kör på kör Ozone på kiterna ändå De gör ju också Paragliders från början 🙂
Lite billigare med Instincts just nu: http://www.kitekraft.se -
Nu tycker jag det är bra stil på tråden. Pjoters svar var bra, tack!
Skotten. I thought I would fit the profile by just being allmost middle aged and kinda fat…. Do you know how to kite on top of this? 🙂
-
Att skaffa gear-rekommendationer på Steffo är som att vända sig till Fallens surf nuförtiden. Snabba svar utav de som står (eller har stått) på ”lönelistan” (teamåkarna).
Utav alla TT (som inte är lättvindsbrädor) så finns det brädor som höjdar betydligt bättre än de som nämnts här. Men med det kommer svårare carving och mindre förlåtande bräda än andra bra brädor, men med tidig planing, fart och pop som belöning på en jag känner till bra. En modern bra allround bräda fixar det mesta bra och tar höjd tillräckligt bra.
När du har en större bräda som du vill behålla så blir ju inte den tidiga planingen så viktig så du gör nog rätt med Thornen, eller motsvarande bräda. Även om jag skulle sikta på en något mindre, om du ska köra utan bindningar. -
milkman
Medlem5 oktober, 2008 vid 19:03 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på SöndagJävligt kul initiativ, men det behövs ju lite längre sträcka för världsrekord.
Hoppas ni försöker igen. Starkt om ni fixar det!
