Forumsvar skapade

Sida 100 av 101
  • oaxen

Medlem
    10 januari, 2005 vid 08:05 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Tanken är att inreda en skåpbil så att den blir flexibel och kan användas som:
    * husbil med familjen, 4 pers
    * surfbil med plats för 3 pers
    * transportbil vid behov, inredningen skall vara möjlig att demontera
    * skidbil(?)

Tack för en mycket informativ tråd. Var hittar man fler ”surfbilsbilder”?

• oaxen

Medlem
    10 januari, 2005 vid 07:59 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Jag planerar något sånt här

• oaxen

Medlem
    7 januari, 2005 vid 14:54 som svar på: hur funkar priserna i tyskland?

Hej!

Finns det någon bil-site i tyskland som är lika användarvänlig som blocket.se? Tycker mobile och auto 24 är trögsökta.

• oaxen

Medlem
    29 december, 2004 vid 09:19 som svar på: Isbräda och skateboardstrucks??

Svar till:

Vad är det som gör att det skulle bli större påfrestning om man har höga medar confused.gif
    Det är höjden mellan bräda och axel som kan påverkar på trucksen, har man för stort mellan rum där så går dom lätt sönder…
    Det funkar säkert med 300mm höga medar om man vill ha det wink.gif men en is-bräda funkar bäst när det är blank och hård is, möjligen lite puder snö eller vatten på den. Ingen dubbel-is, tung snö, skare eller prickor.

Allt mellan mellan 40mm-60mm höga medar skulle jag rekomendera.

[/ QUOTE ]

Hållfasthetsläran säger att om medarna ökar i höjd ökar också påfrestningarna på medfästena – hävstångseffekten helt enkelt!
    Självklart kan man ha höga medar det gäller bara att dimensionera konstruktionen rätt.

• oaxen

Medlem
    17 december, 2004 vid 07:34 som svar på: Våtdräkt

NP 4000 är riktigt riktigt bra!!! Har testat NP 5000 och 4:an är bäst. Pro limit gör också bra grejor.
    Se bara upp för torrdräktsdragkedjor i plast, metallvarianten håller bättre!

• oaxen

Medlem
    13 december, 2004 vid 12:45 som svar på: Frammåtloop!

Hej igen Kamaaina. Hårlös = ”hårlös” = 2 mm stubb = ekonomifrisyr …

• oaxen

Medlem
    13 december, 2004 vid 07:31 som svar på: Frammåtloop!

Nu har jag provriggat seglen jag köpte av dig Kamaiina. De ser bra ut!

• oaxen

Medlem
    11 december, 2004 vid 09:27 som svar på: Frammåtloop!

Reeespect, rub-a-dub!
    Har laddat på framåt sedan jag var i Australien ’87/’88. Har tagit ett litet kliv framåt sedan comebacken i fjol. 2005 är året då de ska sitta, jag bara ska sätta en riktig framåt innan jag fyller 40 i oktober!
    Det låter som om Graf åt pizza i Varberg efter knäskadan? Du var stokad över att ha satt en, trots ett pajat knä. Hoppas vi ses på vattnet i vår.
    Fnassel bevistade ”Udden” i somras och vi seglade ett par timmar i ensamt majestät. Har väl aldrig blivit så på stokad på Roxen som då – äntligen någon som visade att man t o m kan göra riktiga framåtloopar på en insjö.
    Ladda, ladda, LADDA!!!

Hälsningar från killen utan hår

• oaxen

Medlem
    3 december, 2004 vid 11:57 som svar på: Isbräda och skateboardstrucks??

Apropå snowboard och segel testade jag det någon gång kring ’84-’85. Det gick…
    … inte! Brädan åkte mer i sidled med vinden än rakt fram på halvvind eller slör. Jag försökte lösa detta med en alu-skena under, men det var inte heller bra.
    Jag bygger min isbräda med en halv snowboard under/mellan fram-medarna och en halva under bakmedarna. Det kanske kan funka. Idén ovan med fyra skidor räcker inte till för att bära all vikt, även om de säkert hjälper till något.

Borde vi inte samlas någon helg och ”tävla” lite, slalom & freestyle. Improviserat, spontant och framför allt ha kul?

• oaxen

Medlem
    23 november, 2004 vid 12:21 som svar på: Ny film – ISSEGLING från Ullnasjön

Hej!

Jag testade att vindsurfa med snowboard på snö i mitten av 80-talet, det gick inte alls bra då sidokrafterna är för stora.
    Det fanns tidigare något som hette wintersurfer som hade tre skidor under plattformen man stod på. De yttersta var något vinklade så att de höll emot i sidled.
    Jag tror dock att Gurras skate-variant ger mest surfkänsla vintertid.

• oaxen

Medlem
    21 november, 2004 vid 20:07 som svar på: Isbräda och skateboardstrucks??

Hej!

Tracker Trucks har en truck på 219 mm bredd (Dart?). Tracker har grym kvalitet! Skateout.se distribuerar dessa, ring 019-13 60 65 och kolla vilken butik i närheten som kan ta hem.

• oaxen

Medlem
    20 november, 2004 vid 19:21 som svar på: Issegling imorgon på Ullna sjön

Låter ju bra. Avlägg gärna rapport. På Roxen dröjer isen ett tag till. Men det är många som är på gång med byggandet av isbrädor.

• oaxen

Medlem
    12 november, 2004 vid 18:20 som svar på: Hur många isseglar i Stockholms län?

Funkar det med att bara slipa ena sidan på meden, d v s ett halv ”V”?
    Går de för djupt i isen?
    Borde ju ge mer grepp i sidled.
    Kanske att man då skulle flacka ur vinkeln något, säg 35 grader istället för de 45 grader som rekommenderas vid ”helt” V-slipade medar.

• oaxen

Medlem
    12 november, 2004 vid 16:12 som svar på: Ny OS-klass 2008!

Skulle tro att detta var dödsstöten för formula! OS-klass med en hyfsat funktionell lätt- och medelvindsbräda är ju perfekt. Lite konstigt dock att man lägger två så stora segel så nära varandra storleksmässigt, 8.5 resp 9.5m2.
    Formulagrejorna kommer nog rasa rätt så duktigt i pris nu!!!

• oaxen

Medlem
    9 november, 2004 vid 09:21 som svar på: Hur många isseglar i Stockholms län?

Vi är ett gäng i Linsurf som ska bygga isbrädor inför vintern.
    En fråga:
    Finns det någon fördel att bygga en riktigt bred isbräda? Jag tänker mig att rent fysikaliskt/mekaniskt torde bräd-konstruktionen/funktionen ligga närmre en skateboard än en windsurfingbräda. M a o borde man bygga en bräda som är i bredd som en skateboard(ca 25 cm, max 30 cm) men ganska lång eftersom avståndet på en vs-bräda mellan tail och mastfot ligger någon stans kring ca 125-140 cm. MEN, med tanke på svängfunktionen(trucksen) skulle man väl egentligen vilja stå mitt emellan trucksen som på en slalombräda(skate). Det skulle i så fall innebära att man fick ha en utstickande del för mastfotsfästet?
    ???

Sida 100 av 101
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums oaxen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.