oaxen
Forumsvar skapade
-
@Ola H. 532524 wrote:
Rätt OK size på vågorna dock… Räknas det som masthögt, Lars K?

Nja. Masten lutar ju bakåt på bilden. M a o skulle riggen vara högre om den stod upprätt. Dessutom ser det ut att vara ett barnsegel.
Den enkla gick vi inte på.
-
Skidor – ’68
Snowboard -’79
Windsurfing – ’80-95, ’03-
Isbräda – ’04-Håller med om att suget i hoppen är detsamma oavsett om jag står på lagg eller bräda.
Att speeda med en isbräda är också jäkligt gött när det finns fina isar. -
Jorå Jesper, det är helt OK!
Den finns redan ute på nätet lite här och där.
I början av januari bjöd Roxen på finfina isar och lagom med vind. Har lobbat i flera år för att få sönerna att börja vindsurfa, särskilt med tanke på att LinSurf har en uppsättning med världens bästa juniorsegel.
I somras var första gången som han sa: ”Det här var ju faktiskt kul!”. Det tar sig.
Fortsättning blev en tur med isbräda. Fördelen är att han kan koncentrera sig uteslutande på rigghanteringen. Det gick väldigt bra.
Nu väntar jag bara på att min uppsättning SuperFreakar ska dyka upp vad det lider.
-
Jag har kört NS 4.2 Voodoo ’04 några år. Med mina 80 kg kändes det som om jag allra helst skulle ha kört med förstavalet 370/380 cm iställer för 400-masten jag använde. Riggen kändes rätt så ”stiff” i jämförelse med 4.7:an och 5.3:an.
Annars ska väl just NP och NS master funka hyfsat på varandras segel om jag kommer ihåg rätt. -
Imponerande bygge, särskilt den steglösa(?) vinkeljusteringen. Min tanke var att göra en bräda med samma upplägg fast en snowboard i mitten.
-
Jag får inte igång filmen…
VLC = blankt
QT player = ”Fel -2048: Kunde inte öppna filen ”090118…” eftersom det inte är en fil som QuickTime kan tyda.”
HJÄLP! Hur får jag ordning på detta?
-
@2fast4u 526523 wrote:
Tror nog det kan stämma, vi är 2 st i Linsurf som lyckats komma över 40 knop utan alltför mycket trimmande med grejerna. Finns säkert mer att ta av om man laddar lite hårdare.
Med vågsegel!
Isbräda plus fullcambrat = + 5 – 10 knop
-
Nästa projekt: en långfärdsskridsko + två soppslevar + en Tiga Wave = max speed ???
-
Jag gillar Jespers stoke…
När det sedan ääääntligen blev lite äkta namndroppande visar det sig vara en elak dröm. : (
Keep it up!
-
Min omprogrammering i korta steg:
1. Muskelminne – nöt in Ian Leonards gatsnurr åt båda hållen. Automatisera! http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?article_type=26&ofsection=TECHNIQUE&ofref=25
2. Chop-hoppa och se till att följande moment sitter:
a – dra snabbt upp bakfoten till baken, vid småskutt måste du vara lika snabb att trycka ned brädan igen.
b – titta bakåt i luften när du hoppar (detta var min enskilt viktigaste punkt!). Små hopp ger mindre luftttid och då bakåttittar man extremt snabbt.
c – hoppa med fram handen precis framför hängseletampen och bakhanden så långt bak som möjligt.3. Sätt ihop a, b och c i ett enda hopp. Testa att dra lite försiktigt med bakhanden mot magen så kommer du troligen att känna att framåtrotationen är på väg.
4. Kolla in alla loopsekvenser på coninent seven.
-
Jag började ladda 1987. Inför 40-årsdagen hade jag lovat mig själv att den skulle sitta. Men naherå.
42 år gammal fick jag till det, det tog bara 20 års tragglande. 18 års nötande med helt fel teknik. 1 års avprogrammering samt 1 års nyprogrammering.
För mig handlade det till stor del om att verkligen titta bakåt ordentligt.
-
Det är nog vettigt att placera fenan så långt bak som möjligt.
Jag har tagit en Tiga Wave och bytt fenan mot en långfärdsskridsko som ska användas när/om snön lägger sig på Roxen.
-
@trimmarn 524490 wrote:
Av dom varianterna för is/snö som jag har testat så var den här överlägsen.
pederVilka varianter har du testat? Vilka är bra i vilka förhållanden?
-
Kollar man på bilderna ser det ut som om det sitter 4 st långfärdsskridskoskenor undertill, ett par under mastfoten(brett) och ett par under fenboxen(lite smalare).
Om man har rundade skenor fram och vassa bak kan man nog styra med seglet.
-
@Boman 524385 wrote:
tittar man på linsurfs film så blir det oftast väldigt långa sega gippar …
Hälsningar Boman
Vill vi köra snäva gippar lättar vi bara på truckarna, det gör en enorm skillnad.
