oaxen
Forumsvar skapade
-
Tack Knatte!
Gick in i gräspollenväggen rejält i måndags. Läste tråden och ringde vårdcentralen fick Aerius-recept på en dag och nu är jag i det närmaste symtomfri. Passade dessutom på att ersätta Nezerilen med cortisonvarianten. I kombination med lite ögondroppar är jag nu människa igen…
Kuling – bring it on!
-
Finns verkligen Surfslusken på riktigt? Jag har hört att han bara är en av forumets åsikts-botar. Programmerad att liva upp stämningen lite då och då. Förvisso verkar det finna en och annan bug i programmet, men det bidrar till botens karaktär. : )
-
Jag har bara seglat Kona One så vad gäller de två andra blir det bara allmänt tyckande.
Konan är en väldigt fin ”när-det-bara-blåser-lite-bräda”. Funkar helt ok i planings- såväl som i glidarläge. Sedan ska man väl vara väl medveten om att det INTE är så att ”alla vindar är Kona-vindar”! I höstas gick RM av stapeln i Motala, och den dan det var riktigt trevligt vindmässigt stod hela Kona-flottan på land. Vi var ett gäng nere på Nässja-halvön söder om Vadstena som hade riktigt kul onshorevågsegling med 4.7 m2.
I lättvind går det få riktigt bra kryssningsegenskaper och därmed våga sig på lite upptäcktsfärder.
Blåser det på lite mer så kryssar den ännu bättre.
I planingsläget är den helt ok att segla med infällt centerbord. Det går att gippa även om det är lite supertankerkänsla i jämförelse med en slalombräda.OCH
Kona har på ett par år gått från noll till att bli den största kappseglingsklassen (windsurfing) i Sverige. Jocke i Motala har gjort ett enastående jobb och lyckats bättre än vad någon kunnat gissa!
Du kanske inte är så sugen på att tävla nu, MEN om du skulle vilja pröva dina färdigheter på lika villkor så finns möjligheten. Det är faktiskt ganska kul att tävla med Konan, åtminstone om det blåser lite.Phantom/Pacer
Raceboard-brädor som säkert slår Konan på fingrarna på de flesta bogarna och i de flesta vindarna. MEN, prismässigt får de sannolikt storstryk av Konan. Jag påstår att Konan är mest prisvärd av de tre. -
Jag får plats med två brädor samt åtta segel och fyra master och bommar i min Opel Astra kombikupé ’93. Fäller bara högra framsätet bakåt och lassar in.
En passagerare på platsen bakom föraren. -
Det var ju bra med ett klarläggande. Man kan ju anta att priset för de olika varumärkena varierat vid försäljningsförsöken.
Skulle väl tro att Fanatic var det märke som var dyrast. Min bild är att det är B & M:s mest välmående brädmärke.
-
@schnitzler 461316 wrote:
men spelar det egentligen någon roll om bensinpriserna höjs i längden?
1. bensin blir dyrare
2. transport blir dyrare
3. kläder, mat, bilar osv blir dyrare
4. anställda kräver högre löner
5. tillbaka på samma rutajag kanske tänker helt fel, vet inte. jag är iallafall possitiv till att höja bensinen, blev lite mer övertygad av den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI&feature=relatedDen filmen var ju mitt i prick!
Försiktighetsprincipen är ju att föredra. -
Varför sålde B and More F2?
Kan det vara så att de trodde minst på F2?
Förmodligen.
Det märket framför allt tappar är de inarbetade försäljnings och ditributionskanalerna. DET bygger man inte upp över en natt igen!
-
Vanligtvis brukar det löna sig att ligga i framkant av utvecklingen.
”Titta vad de har lyckats åstadkomma i Sverige, om de kan så kan väl vi förträffliga amerikaner/kineser/indier/fransmän/tyskar/engelsmän också!”.
MEN, det hjälper ju inte om bara vi drar ner, det är ju helt klart.
-
oaxen
Medlem26 april, 2008 vid 13:37 som svar på: Icke surf relaterat ämne – Armhävningar som straff?@rabbit 461038 wrote:
Alla former av tvång är fel. Om man upplever att man måste ta till tvång är chansen stor att man ”löser” fel problem.
/rIntressant.
Att gå i skolan är tvång, skollagen tvingar alla att gå i skolan. Det är tvång på att vara närvarande i skolan.Det är nästan tvång på att jobba, förskräckligt! ; )
Att vindsurfa är bara tvångsmässigt…
När det blir skriverier så får man sällan hela situationen beskriven. Det enda som kommer med är när den s k droppen rinner över.
Med det sagt, så är det definitivt så att en del elever har ett större rörelsbehov under en skoldag. Det är i dessa fall pedagogiskt riktigt att ge möjllighet för ”rörliga” elever att inom vissa ramar röra på sig, t ex genom att gå ett varv på skolgården för att sedan fortsätta jobba i klassrummet. Det är ju inte fråga om att de ska ut på en extra rast och leka.
I det nämnda fallet ville tydligen eleven(?) hellre göra armhävningar än att gå en runda. Det är väl OK. Hade han däremot tvingats att göra armhävningar blir det genast mycket svårt att pedagogiskt motivera det hela.
Man kan ju anta att eleven behövde gå en runda, antingen för sin egen eller klassens skull.Ange gärna källan när du citerar.
-
Bensinen kommer ALDRIG att ta slut!
Till slut kommer den att vara så dyr att andra alternativ kommer att ta över. I vissa produkter kan petroleumet bytas ut, i andra inte.
Bilar kan drivas på andra sätt.
Jag ska sälja familjens stora tunga och lite törstigare V70 T5 til förmån för en mindre och snålare bil. Jag räknar med att vi inom en hyfsat snar framtid får betala det dubbla mot idag. Drar då bilen hälften är kostnaden densamma.
Glesbygden brukar ju hojta inte så lite när bensinskatten ska höjas. Man kan diskutera om det inte är dags att lägga ned glesbygden?
-
Nae, det tror jag inte. Jag är rätt säker på att jag för många år sedan läste om ett misslyckat smuggelförsök. Tror det var i Tyskland.
-
@Oscar 460559 wrote:
Tull tull smuggelsprit…dom hittar alltid vägar in i landet. Undrar om det dyker upp nåt colombianskt brädmärke med skumkärna av packat pulver snart… 🙂
Ehh…
Jag tror att man gjorde sådana brädor redan i slutet av 80-talet. Problemet var bara att de var vääääldigt tunga, av förklarliga skäl.
-
1. Mät mastens längd
2. Sätt i en förlängare så att den sammanlagda längden(mast + förlängare) är lite längre än seglets rekommenderade lufflängd.
3. Trä tampen utan att den korsar sin egen bana.
4. Dra så mycket du bara kan.
5. Dra lite till.
Ett segel skall dras väldigt mycket i nedhalet. Vid uttaget för bommen skall segelduken vara spänds som en fiolsträng, bakkanten av seglet nedanför toppen ska börja bli lite slappt.Fota och posta igen.
