

oaxen
Forumsvar skapade
-
Ta en hårfön. Värm på klibban tills du kan pilla loss en bit, fortsätt och värm växelvis på klibbans över-/undersida. Pilla, pilla lite till. Klart!
-
Imponerande, men vad är PP 100?
-
North har ju en ”droppad” RDM – XC 65! Köp den vet ja.
-
Jag delar din upplevelse tillfullo! Jag har kört DrX, Disco, Tonix & Triple X’02. Har nu uppdaterat till Voodoo ’04. Jag har upplevt exakt samma sak med alla modellerna. Jag har riggat mer efter rekommenderade cm-måtten än tvåfinger-metoden och då har de funkat fantastiskt bra!
När det gäller bomlängdsangivelser så ska man nog inte vara allt för säker på att det är samma lämgd för samma mått om man jämför olika märken.Kuling – bring it on!
-
Jo, det kan jag berätta. Två av Megascene-säljarna startade på egen låda(Del Pupas-nånting) och har tagit med sig åtminstone de Burton-relaterade varumärkena. En av dem var under mycket tidigt 90-tal känd som ”lilla blå”(Ola).
Megascene gick först back på sin storstilade sb/jibb-tävling i Globen för 1½ år sedan, när de sedan missade en del väsentliga bitar på sin festival i Grebbestad i fjol så var det sista spiken i kistan. Konrad har alltid haft stora visioner och åstadkommit fantastiska saker i bräd-Sverige. Detsamma gäller för Konrads nya chef Greger Hagelin som har många likheter med Konrad. Greger som med sina kompanjoner slitit hårt för att gör WE till vad det är idag. Det finns ytterligare en tydlig vindsurfingkoppling hos WE-gänget. Nämligen Pelle Jansson, bördig från Linköping, och tidigare redaktör/chefredaktör på SurfSport > FunSport > FS Windsurfing > FS Skateboard > FS Snowboard och nu senast Transition. Pelle och brorsan Erik var tillsammans med sin gode far de första i Sverige som seglade med vingmast. Pappa jobbade på SAAB och byggde en egen vingmast hos Marström(tror jag det var?). Pelle är nu PR-/medieansvarig på WE.
En gnutta information.
En gnutta historia.
En gnutta kuriosa.Kuling – bring it on!!!
-
Såååååå suuugen man blir!!!
Bra filamt!
Bra klippt!
Inspirerande segling!Kuling – bring it on!!!
-
Vad snackar ni om? Brädan väger i princip lika mycket som vilken formula-bräda som heslst, d v s i g/liter. Klart att en bräda som har så mycket volym väger mer. Det är ju lysande att man äntligen hittat ett koncept som har så stor bredd vindmässigt, dessutom ska man lägga in slalom vilket ligger närmre det vi vanliga dödliga sysslar med. Om man vill kora den bäste kappseglaren så är det här ett bra val. Prismässigt är det väl billigare än Formula på sikt, åtminstone när det börjar komma ut begagnade grejor på marknaden om ett par år.
Personligen tyker jag att Formula/RS-X har ett större släktskap med jollesegling än med den vindsurfing genomsnittsutövaren ägnar sig åt.Nu kan man kitta upp sig med en utrustning för 30-35 000 kr utan att ha pressen på att uppdatera vartefter det kommer nya grejor – BRA! Vad gäller momsen är det väl bara att handla från det land inom EU där den lokal varuskatten är lägst, då blir det ingen moms á 25 procent.
Formulan är död(snart?) – Länge leve RS-X?!
-
Hej!
Det hänger lite på största segelstorleken. På resa med familjen lägger jag 5 segel i takboxen + 4 bommar + förlängare, fenor och våtdräkter. På boxen har byggt brädfästen, 2 ryms ovanpå och 1 bräda sitter på vertikalt tackräcke på sidan av boxen. Masterna och min 8:a ligger bredvid boxen på räcket. För att få bättre stöldskydd slänger jag in masterna och seglet i bilen vid behov (tar ca 3-4 min). Med fastlåsta brädor och låst box känner jag mig lugn. Ska jag ta en tripp över till västkusten och åker själv lastar jag det mesta inuti bilen, ska jag sova i bilen åker allt utom brädorna upp i boxen inför kvällningen.
-
Frågan är bara hur man ska klara det rent upphovsrättsliga. Plankar ni tester och recensioner bryter ni mot lagen. Smartson skriver referat om andra tidningars tester. Det är nog enda sättet rent juridiskt.
Men, vem orkar skriva referat på alla surftester? -
Om man ska anmärka på något torde det väl vara namnet – spock 900. Mycket riktigt inleds manövern med en spock som sedan direkt övergår i en clew-first 540 flaka/disco/grubby eller vad det nu blir när man spinner med vinden(?), eller?
Grymt flyt hur som helst. -
Jag ger min dräkt en omgång med silikonspray, en gång på hösten inför vinterdvalan samt en gång när vårsäsongen drar igång.
Det funkar bra, dräkte är i skick som ny – och då är den bara använd knappt ett år -
Varför vänta med att plocka hit grejorna till efter sommaren? Då missar man ju halva säsongen!!!
-
Funderade ett tag på om man skulle fixa någon variant där man ställer köket i förarhytten och låter varmluftsutblåset ledas in med en egen slang i boutrymmet. D v s har säker inluft både i boutrymmet och i förarhytten, men visst jag frågade också om säkerheten.
-
Självklart ska du ta med grejorna till Linköping!!!
Med en containerplats har du alla grejor på plats. Det brukar oftast gå att hitta någon att samåka med ut till Tvärskogsudde (”Udden”). Vindmässigt är det en av de allra bästa insjöarna i landet då vi oftast kör med en storlek mindre än vad de gör i t ex Varamon!(Motala, Vättern). Funkar på SV – SO, enda ”omöjliga” vindriktningen är rak sydlig vind. Sydlig vind är mycket ovanlig här.
Det finns två vindkraftverk i närheten – bra vindförhållanden alltså.
Bästa vindriktningarna är SV-NV samt NO-SO.
Blåser det bra blir det fina krabba vågor som kan skicka upp en till 2-3 m ö r*.
Vi är också ett gäng våg-wanna-be:s som pendlar till kusterna på bra prognoser.
Vad gäller stranden så består den av sten. Därför har vi lagt i stenplattor där vi går i, funkar kanonbra!M a o – ingen tvekan ta med grejorna direkt!
Välkommen!
Kolla som sagt in http://www.linsurf.com för mer info!!!