Forumsvar skapade

Sida 124 av 329
  • ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 19:06 som svar på: Dunkerbeck på iSonic!

Jag tror faktiskt inte Dunkerbeck plötsligt körde iSonic för att Starboard betalade bättre. Det är inte en något kontrakt klart än. Möjligen kommer Starboard kunna betala bättre än Thommen om ett kontrakt blir aktuellt, men det är en annan sak.

Det är inte helt givet att Björn tas emot med helt öppna armar som teamrider. Det finns redan två toppracers som kanske inte blir superglada av att ha Björn i stallet. Så från Starboard sida blir det ett delikat övervägande. Kevin, som står för mest av testandet/utvecklandet, har redan fällt lite syrliga kommentarer.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 18:40 som svar på: Största vågis?

Jo vi har haft privata diskussioner om den, Svenne och jag. Jag har dock hört att den kostar lika mycket som flera stycken JP twinfinbrädor…

Via Boards forum ka man ju också läsa sig till att denna tråd kan läggas på is eftersom du faktiskt bestämt dig, eller hur.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 18:07 som svar på: Hållbarhet nya brädor

@Oscar 497972 wrote:

Kolfiber är starkt vid dragbelastning och väldigt känsligt för punktvis tryckbelastning.

Fast det får vara ”väldigt punktig” belastning, typ en vass sten. Det skall nog mycket till för att ”punktbelasta av” kol om man t ex slår med något så runt och fint med som en mast. Ofta är det nog som Svenne säger något bakom eller runt omkring som ger sig.

När det gäller SURFs test så tror jag personligen brädorna är MYCKET starkare nu, speciellt när det gäller nosar och dylikt (igen: om de är korrekt byggda i fabriken). Jag tror vi kör hårdare nu. Glöm inte att det finns många brädor som håller kanon. Jag tycker man ofta ser brädor från 03, 04 etc som ser ut att vara i superfint skick, trots att seglarna verkar köra hårt med dem.

Och custom kan som sagt vara lite si och så också. Ett märke som Quatro verkar inte hålla världens toppkvalitet. Jag har även hört ryktas om Witchcraft med tvivelaktiga konstruktionsdetaljer och de anses allmänt som väldigt välbyggda.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 13:52 som svar på: 2-masterskonceptet – Spricker det nu…?

Eller om man verkligen vill mast-snåla, hoppa över 400-masten. Min 4.5:a är faktiskt skönare på 370 än på 400. Man får ha en bra lång förlängare bara.

Fast jag skulle nog ändå hellre satsa några spänn på att bara köpa en 370-överdel till 400-botten i så fall. En del märken säljer lösa halvmaster. Tillverkarna brukar oftast inte rekomendera att man ”skarvar” mer än en storlek, dvs 400+370 är OK, men 430+370 tveksamt. Rätt stor skillnad på styhet på de två rören så hållbarheten kan bli lidande.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 13:31 som svar på: Hållbarhet nya brädor

@Tim.Eriksson 497899 wrote:

Som jag har uppfattat har priset på bra byggmaterial som kol och kevlar skjutit i höjden vilket har gjort det j*vligt dyrt att bygga brädor av dessa material?.. Men det kanske är fel vad vet jag.

Jag har fått uppfattningen att det blivit lite lättare att få tag på kolfiber igen. Starboard har tex en ny konstruktion med rejält med kol till 2009. Och Fanatic som till 08 bytte kol/kevlar mot technorafiber verkar till 09 köra mer kol/kevlar igen.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 13:28 som svar på: Hållbarhet nya brädor

Tror knappast ägarna tappat kontakten med verkligheten. I alla fall i det företag jag känner till (Starboard) så seglar i princip alla i organistaiotnen själva och vet rätt val vad som ”hörs på stranden” samtidigt som alla reklamationer som kommer in givetvis påverkar hur man bygger sina brädor. Jag antar att det gäller Fanatic med. Sedan är det helt enkelt en kompromiss mellan hur lätt man vill bygga (= populärare brädor, bättre test i tidningar etc = lättare att sälja) och hur många reklamationer man är beredd att ta.

Jag tror inte så många är dumsnåla. Går det att bygga starkare för 50 öre extra så tror jag de försöker med det. Kolla t ex på http://www.star-board.com/2009/pages/products/technology.php för att se att det ligger extra kevlarförstärkning just runt nosen på alla konstruktionerna (utom tufskin som har glas men det har ju också et lager EVO-skum på toppen).

Så som sagt: När brädan är byggs som det är tänkt tror jag hållbarheten är bra. Men när det har slarvats så kan ju vad som helst hända.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 12:18 som svar på: 2-masterskonceptet – Spricker det nu…?

Ja, en 370-mast väger ju nästan 1.5 kilo… (men det kanske blir halmstrået som knäcker kamelens rygg).

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 11:17 som svar på: 2-masterskonceptet – Spricker det nu…?

Seglet tappar känsla och blir liksom styvare. Dessutom tappar du register i båda ändarna.

En del kör så här ändå och är nöjda.

Själv kör jag dock hellre 4.5 med (rätt) 400 mast rejält överriggat än 4.2 med 400-mast (istället för 370 som det skall vara). Jag skulle alltså hellre leta på en beggad 370-mast och sedan kanske ett någon årsmodell äldre segel och då få en kanonkombination för bara lite mer pengar än ett toppfräschs segel.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 09:52 som svar på: Nanobehandlad bräda?

@S.. 497813 wrote:

Använd oxalsyra då brädan blir skitig! Det är ju typ rabarbersaft. Otroligt effektivt! Brädan blir skinande vit bara genom att ha på oxalsyra (blandat med vatten) med en svamp och sen spola av. Lite rubbing kan behövas om man fått skrapskit. Men sen är brädan som ny!
    Om man sen vaxar så håller den sig ren längre. Inte nödvändigt dock.
    Oxalsyra finns hos välsorterade färghandlare. För en hundring får du en burk som räcker för dig och polarna hela livet!

/Staffan

Oxalsyra är ju bättre än att gå på bio. Nu för tiden hoppas jag att brädan skall gulna bara för att få nöjet att se hur sjukt effektivt oxalsyretricket är. Det är overkigt. Nästas som om det var trickfilmat eller animerat.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 08:02 som svar på: Crazypete into forward

Måste säga att vid sidan om tokladdningen så är även de reguljära bakåtlooparna han gör imponerande. Hur han liksom ”låser” dom och spikar landingen oavsett hur han gör själva rotationen.

• ola-h

Medlem
    8 september, 2008 vid 07:38 som svar på: Hållbarhet nya brädor

Jag har tjongat i nosen då och då så jag varit helt säker på att brädan MÄSTE ha pajat men sedan inte fått en skråma. Senast på min superlätta 5.2-kilosbräda (Cobrabyggd, iofs rätt mycket kol i den) i överriggad 3.5 vilket ger rätt bra svung i riggen om man tappar den. Jag tror de flesta brädor faktist är rätt välbyggda idag, även om jag håller med Masse om att det borde kunna vara ännu bättre när det gäler t ex vattanupptagning vid en skada.

MEN: Det finns liksom inga genvägar till lätta brädor. Däremot finns det många fallgropar. Bygger man lätt i billiga material så blir det inte starkt. Jag skulle gissa att reklamationsfrekvensen på olika brädor rätt väl följer vikten (vid en given storlek och given brädtyp). Lättare brädor = mer reklamationer, sånär som på om man verkligen använt dyrare material för att åstadkomma viktminskningen.

I verkligheten tror jag dock (vilket Masse också är inne på) att det är stora variationer mellan olika examplar. I princip alla trasiga brädor som jag sett har haft tveksam genomvätning av fiberlagren vilket obönhörligen ledar till hållbarhetsproblem. I vissa fall (som det ovan) kan man rent av misstänka att något lager saknas. Det här är att Cobraproblem snarare än ett problem skapat av just Fanatic eller andra enskilda märken. Det är inte svårt att gissa att märkena är på Cobra om förbättringar, men det verkar gå långsamt.

Vad kan man som seglare/kund göra åt det då? Inte mycket. Man kan förstås köpa custom, men inte alla custom har direkt superkvalitet i byggprocessen de heller oc jag skule (paradoxalt kanske) säg att det är svårare att hitta en passande custom än en passande seriebräda. Och vissa brädkategorier finns knappt som custom.

Det andra alternativet är väl helt enkelt att köpa nya Cobrabrädor och sedan köra dem stenhårt. Om de pajar kollar man efter torr fiber och hävdar det som orsak till reklamation. Det _borde_ vara ett glasklart byggfel, dvs precis vad garantin skall ta hand om. Och detta borde gälle oavsett om det vara en 12 meter hög plattlandad framåt eller århundradets megakastfall som förstörde brädan. Är det torr fiber där inne är brädan inte byggd som den ska.

Plattlandade framåtar och kastfall kan förstås paja även en välbyggd bräda, så jag menar inte att alla skall gå ut och ”överladda”. Det handlar mer om vilka argument man tar fram för att hävda att det är en reklamation. Det är ju alltid mer eller mindre omöjligt att veta hur hård plattlandningen (eller kastfallet) var, men i någon mening är det ointressant. Det intressanta är om brädan var korrekt byggd eller ej.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2008 vid 09:03 som svar på: To all the girls;) windsurf under amning

Det är dock extremt svårt att skada fostret med ”yttre våld”. Det är (minst) like väl skyddat som ett inre organ. Jag skulle tro att t ex fotboll är betydligt farligare. Eller att cykla till jobbet – man kanske trillar och får styret i magen.

Jag tror mer att Ohauläkarnas rekomendation är en reflektion av typisk amerikansk läkarhållning som har mer att göra med rättssystemet än med medicin.

• ola-h

Medlem
    6 september, 2008 vid 11:24 som svar på: För kort bomm?

De flesta moderna segel skall vara fladdriga upptill. Prova att dra mer nedhal och se om uthalat sedan beter sig mer normalt. Prova ssedan att segla med seglet och se hur det känns.

Ett trick för att se hur seglet kommer se ut när det fylls ut rejält med vind är att när seglet ligger riggat på marken be en kompis hålla ned masttoppen mot marken samtidigt som du trycker mastfoten nedåt. Då böjer sig masten i sidled såsom den gör i ”verkligheten”. Detta kommer plana ut seglets övre tredjedel och tighta till akterliket något samtidigt som det faller in lite mer buk i seglets mittendel.

Så, en kort rigg guide som funkar mmed många segel

1. Dra nedhal tills det är fladder mellan de två översta lattorna och kanske lite under latta två också.
    2. Dra uthal tills du med handkraft kan rotera lattan över bommen. Tryck med handen strax ovanför bommen, ca 40cm in i seglet. Du skall kunna trycka ut en lagom buk men inte så mycket att seglet tar i bommen.

• ola-h

Medlem
    5 september, 2008 vid 14:00 som svar på: Största vågis?

Twin Fin Q and A på Boardseeker (som kommer med en test nästa nummer)

http://www.boardseekermag.com/mini_features/equipment/twin-fins-083.html

• ola-h

Medlem
    5 september, 2008 vid 13:48 som svar på: To all the girls;) windsurf under amning

Jag har för mig att Jennifer Hendersson körde Hookipa i sjunde månaden med specialtillverkad hängsele.

Sida 124 av 329
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA