Forumsvar skapade

Sida 154 av 329
  • ola-h

Medlem
    18 november, 2007 vid 21:01 som svar på: Planering av ny vågbräda!

Jag har inte heller gjort regelrätta empiriska studier, men min känsla är att tyngre seglare faktisk kör på lite mindre brädor om man räknar brädvolym/seglarvikt. Jag vet inte om det beror på några fyskaliska effekter eller om det helt enkelt är att större seglare vänjer sig vid mindre brädor för att det är svårt att hitta riktigt stora vågisar.

Men oavsett detta så har du rätt i att shapen spelar stor roll och däri ligger också lite problemet. De flesta större brädor är mer åt crossoverhållet med snabb rocker för tidig planing mm. Det finns helt enkelt inte så många lite mer ”kontrollorienterade” brädor i klassen 90+. Och rent generellt så bör man välja en snabbare bräda mindre än en mer kontrollorienterad om det är en ”allroundvågis” man är ute efter.

Sen är ju inte Kombat 87/89 någon direkt liten bräda med sina 59 centimetrar i bredd. Men, men är det volym man letar efter så har jag en EVO 100 i garaget sam bara väntar på en stor vågridare som kan göra den rätvisa. Den är speciellt framtagen tillsammans med 96 kilo Antoine Albeu just för att klara stora killar och även lite större segel. Kanske kommer fler märken följa efter med rikiga vågseglingsbrädor även för tyngre seglare.

Stinger:
    Kombat 05 var en helt anan shape. 06 relativt likt 07, men inte lika skön i sväng.
    Acid 05 var totalt annorlunda och de olika storlekarna var också rätt olika sinsemellan. 2006 Acid 80 och 86 är relatvt lik 07-brädorna, men lite mindre loose. 06 73 är en annan shape (lik 05 70). Personligen tycker jag att 07:orna är klart bäst i det här fallet.

• ola-h

Medlem
    18 november, 2007 vid 20:26 som svar på: Framtiden på Torö

Ursäkta en möjligen naiv fråga från en som bara varit ett fåtal gånger på Torö, men varför öker man hela vägen dit för att segla i Kärringviken som väl i princip är plattvatten, eller?

En av gångerna jag var på Torö via det i princip helt fullparkerat överallt, men färre än 10 personer som var ute och körde i vågorna, alla andra verkade köra i Kärringviken. Borde det inte finnas ”mindre problemastiska” ställen om man vill köra plattvatten?

• ola-h

Medlem
    17 november, 2007 vid 22:11 som svar på: Matteuppgifter med kitetema

Shit vilka tråkiga uppgifter. Det är lite som att ta verkligheten gisslan för att göra matematik. Det blir bara värre (för matematiken) om man tar än rolig (häftig) verklighet och gör den svår och tråkig med matte.

Nej, tricket är att hitta geniuna intressanta problem som matematiken kan hjälpa till att lösa. Matematiken finns för att lösa problem, inte för att saker man redan kan svåra. Diverse enhetsomvandlingar kan man väl göra på någon webbsida med för ändamålet lämpligt javascript.

Om nu eleverna är kiteintresserade, ut och kör istället. En relevent fråga skulle kunna vara vilka storlekar på kite som funkar i en given vindstyrka. Rigga upp alla storlekar, och så ut och testa och så plotta resultaten. Kan man hitta något samband mellan vindstyrka och kitestorlek?

Osv, ovs…. Relevans…

• ola-h

Medlem
    17 november, 2007 vid 20:23 som svar på: Planering av ny vågbräda!

Ett litet ”problem” i sammanhanget är att ju bättre man blir på att vågrida, desto fler olika storlekar kan man köra i en viss given situation. Har man koll på sina svängar så kan man alltså både klara av att få fart på en liten bräda och klara av att hålla nere kanten på en stor bräda.

Är man lite mer vågnybörjare blir därför storleksvalet mer kritiskt. Väljer man en stor bräda för att flyta är risken att ma inte kan få sväng eller kan hålla kontroll på den när det går lite fortare. Väljer man för liten är risken att man inte får fart på den.

Mao, jag tycker inte man rakt av kan plocka Matt Pritchards råd, speciellt inte om man siktar på en hyfsad snabb bräda typ fsw. Vill man ha volym bör man samtidigt leta efter en shape med mycket kontroll i.

• ola-h

Medlem
    17 november, 2007 vid 15:18 som svar på: Planering av ny vågbräda!

Starboard har tre våglinjer, kan man säga

Stubbie=EVO
    FSW/Crosover=Kombat
    ”Klassisk”=Pure Acid.

Pure Acid Kombat är i praktiken väldigt lika. Snabb rocker, grymt skön i sväng – de sitter verkligen bättre ju hårdare man pressar dem och det gäler både på vågen och i en jipp. Båda är bra både som hårdvndsfreeride och som vågbrädor. Skillnaden är att Pure Acid är smalare i tailen. Lite förenklat kan man säga att det gör att Kombat får lite bredare användingsområde på plattvatten (och B&J), dvs går igång lite tidigare. Men i vågridningen blir det tvärtom och Kombat blir snabbare klumpig när man bli lite överrigad och/eller det blir störe vågor och går fortare i vågridningen.

Rent generellt så tycker jag man bör välja en Kombat aningens mindre, men för dig finns i alla fall inte möjligheten att välja en ”stor” Pure Acid (eftersom 86 är max). Kombat 87/89 kan nog bli en väldigt bra allroundbräda. PureAcid86 bli en lite extremare variant av ”samma känsla”.

Det tredje alternativet är EVO. Det är brädor som är speciellt konstruerade för att rida vågor. Givetvis går det att frirajda med (bättre och bättre ju mer det blåser) men en Kombat eller Acid är MYCKET bättre som freeride. EVOn är å andra sidan mycket enklare att lära sig rida vågor på. Man kan säga att de helt enkelt svänger lättare och mera. En EVO i rätt storlek är också väldigt allround map olika vindstyrkor och vågstorlekar.

Om du klarar dig med K107:an även i hårdvind hemma på Vänern och verkligen är intresserad av att lära dig _rida_ vågor i Apelviken och på andra ställen kan en EVO 90 (eller tidigare 91:an) vara ett möjligt alternativ till K87/K89.

• ola-h

Medlem
    17 november, 2007 vid 09:14 som svar på: Planering av ny vågbräda!

Beror lite på modell och på din egen teknik samt på i hur ”avancerade förhållanden” du är komfortabel på din 107:a.

Upp mot 90 liter kan nog vara en bra kompromiss. Om du är nöjd med Kombaten , kanske en Kombat 87 (89) kan vara ett alternativ. det är samma rocker som på vågbrädan Pure Acid men med lite bredare tail. Bra kompomss för vågor och hårdvindsfreeride. Annars finns förståss både en uppsjä av ”klassiska” vågisr runt 85 liter (inte så många större dock) samt en hel del ”stubbisar” på 90 liter och mer.

• ola-h

Medlem
    16 november, 2007 vid 09:43 som svar på: Är Kitesurfing såå tråkigt eller?

Jag såg en rätt vass killa i Verber i vintras. Brände rakt ned för alpsidan i vad som såg ut som 100 knyck. Stora feta svängar. Kom en klippa eller nåt ivägen så lättade han lite bara. Han drog även över ett par små ”skogsdungar” med hopp på sisådär 60-70 meter. Otroligt imponerande.

• ola-h

Medlem
    16 november, 2007 vid 07:44 som svar på: Neil Pryde RS:Racing 2008

@Jester 428834 wrote:

Np har ju gått ifrån det där med årsmodeller, och kommer producera segel när dom hittat mer prestanda i sina prototyper. Och dessutom kan dom dessutom välja att bara uppdatera vissa storlekar osv.

Tycker personligen att detta är bra, är ju inte jättekul att prylarna hinner bli ”gamla” innan man hunnit köra in sig på dom.

Men tänk om dom hittar mer prestanda i sina prototyper _oftare_ än en gång per år…

• ola-h

Medlem
    15 november, 2007 vid 15:03 som svar på: TR4 sneak pict

Nejdå, man kopplar den bara drekt till sin 4×4

1be056ece3bac8b788a93c845fc27682.jpg

• ola-h

Medlem
    14 november, 2007 vid 20:51 som svar på: Fruktansvärt onödigt

Vaddå, kollar inte ni konfen direkt på morgonen när klockan ringer. Själv har jag programmerat en slags klockradiofunktion som precis 2 minuter i sex kopplar upp konfen och sedan loggar in talsysntesen direkt i RSS-läsaren så de senaste inläggen blir upplästa som alltmedan jag vaknar ur min skönhetssömn.

• ola-h

Medlem
    14 november, 2007 vid 10:14 som svar på: TR4 sneak pict

Man kan faktiskt tänka sig andra anledningar till x-ply, t ex att man VILL ha aningen styvare duk för att stabilisera upp denna rätt ”lösa” del av seglet.

• ola-h

Medlem
    14 november, 2007 vid 09:56 som svar på: Framtiden på Torö

Tomten verkar å ned till havet, men om jag förstått det hela rätt finns två Allmänningar där man kan komma ned till havet. Vid en av dessa ger vindsurfingen huvudsakligen, men ofrånkomligen blir man inspolad på den privata marken då och då.

Det finns ju för övrigt också en rätt stor parkering för ”allmänheten” (säkert 50 platser) en liten bit bort. Ligger den också på den privata marken?

• ola-h

Medlem
    13 november, 2007 vid 20:49 som svar på: Keith beskriver twin fins…

Filmen ligger 2 ggr i en tråd om twin fin på våg/freestyle också, men det skadar inte att se den igen.

• ola-h

Medlem
    12 november, 2007 vid 15:31 som svar på: Dagen etter Bua seilte vi Renna, her er liten film.

Skön lättvindsvågsegling.

• ola-h

Medlem
    11 november, 2007 vid 20:33 som svar på: Epic Abay

Grymt ljus vid horisonten på flera av bilderna. Det är som hela horisonten lyser och blåser bort.

Sida 154 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA