ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag skulle försöka hosta upp någon tusenlapp extra och välja en 20D istället för en 300D. 300:an är långsam på många sätt medan 20 är riktigt rapp. Jag såg en 20D idag för 5500.
350 har jag minst erfarenhet av, men det lilla jag kört den så känns den betydligt rappare än 300D och helt OK för vindsurf.
Objektiv är svårare. Billigast är nog Canons 75-300/4,5-5.6. Bör gå att hitta för en spottstyver begagnat. Sedan finns IS-modellen av 75-300 som Ola nämner (detta har dock haft en del problem med konstig oskärpa i porträttläge). OM du har mer pengar är det alternativ jag skulle välja ett 70-200/4 samt en 1.4x konverter. Du får en mångsidig kombination som är riktigt skarp även med konvertern på. Jag tror man kan hitta objektivet för runt 5 papp begagnat, kanske billigare och detta gör det till fantastiskt mycket objektiv för pengarna. Konvertern brukar dock gå på lite över 2000 begagnat, så det blir inte tokbilligt totalt.
Man kan också köpa 300/4 begagnat för ca 7000 (utan IS). Ett grymt objektiv som man senare kan komplettera med konverter om man vill komma ännu närmare (med ofta räcker det att beskära bilderna lite).
-
Testet från 2006 kam man ladda ned för 2€ på http://www.surf-magazin.de/smo//surf_artikel/show.php3?id=2803&nodeid=4&subnav=test&ps_lo=20
och testet från 2007 finns för samma pris på
http://www.surf-magazin.de/smo//surf_artikel/show.php3?
id=3359&nodeid=4&subnav=testKolla längst ned på sidorna och ta sedan hjälp av en tyskkunnig kamrat för att förstå vad som står på sidan man kommer till om man klickar på pdf-länken.
-
Spray: Jag har en stark känsla av att det krävs en hel del teknik för att segla effektivt med så stora segel om 9 kvadrat, speciellt om du inte har en riktigt bra (stor) bräda.
-
Finns det endast skadade iS87-ägare. För månne modellen dålig karma med sig?
-
Jag håller med Jester om att i teorin är en monocoquebom bättre, men problemet är att det inte är så lätt att bygga sådana bommar så att man uppnår den teoretiskt höga hållfastheten. De bästa mono-bommarna är säkerligen starkare (relativt vikten) än de med skarv, men när man jämför olika bommar tror jag ”den generella kvaliteten” är mer avgörande än vilken konstruktion man valt.
Jag tror att man kan ta det faktum att både HPL (helt i kol , men holmarna limmade i ett separat framstycke) och Chinook (kolrör fastklämt med skruvar i ett beslag av plast (glasnylon?)) har extremt bra rykte på Maui när det gäller hållbarhet som en intäckning för sanningshalten i detta.
Sedan är det alltid vanskligt att ta egna upplevelser som intäckning för det ena eller det andra. Speciellt när det gäller att en viss bom håller bra. Man vet ju egentligen aldrig om man verkligen testat den – det som känns som grymma krascher kanske inte var så farligt för bommen egentligen. Även om man pajjat en viss bom kan det ju som sagt handla om otur eller måndagsexemplar (iofs vill man ju inte att det skall finnas måndagsex, även solen har ju sina fläckar – därför finns garanti).
-
Intressant att det är så stor skillnad mellan de tio bästa.
-
Både Tabou och F2 skulle jag nog hellre välja en storlek mindre (än 76 eller motsvarande).
-
Kolla istället på http://www.mauiwindsurfing.org/mauispeed/20070615/results.asp
”Fastest wave board rider was Dennis Vanderpanne at 29.1 kts.” Visserligen inte över 30 knop, men ändå nära i rätt svåra förhållanden där inte ens seglare som Anders Bringdal kom över 38 knop. Ingen säger att vågprylar är snabbare än slalomprylar man att det går att segla 30 knop på vågprylar får helt enkelt betraktas som en vedertagen sanning, sura gubben/trollet.
-
Som du själv antyder Rasmus, är inte Boards regel mycket att hänga i julgranen. Inte ens om man använder bredden som urvalsinstrument så stämmer tiolitersregeln. Snarare är 5 liter en mer rimlig skillnad.
Men å andra sidan har t ex Tabous trad på 54.5cm 5 liter mer volym än Starboards trad på 54.5cm så igen visar det sig att de individuella variationerna är större än felmarginalen i dylika regler vilket renderar reglerna värdelösa annat än som bränsle till ändlösa diskussioner av den typ jag just deltar i…
-
EVO 80 är i praktiken en ren lättvindsvågis vid vår vikt. Den _går_ att köra t ex med 4.5, men det är långt ifrån idealiskt om man väger 70.
Surfersparadise hade länge en gammal EVO 70 bland beg-brädorna. Kolla om den finns kvar.
-
Fattar ni inte att det är photoshoppat så att vågorna skall se mindre ut och inte dra dit så mycket folk. Så gör vi i Åsa hela tiden. Egentligen är det nästan alltid dubbel mast där. Minst. Och Torö, där ligger det som regel runt trippel mast innan bildbehandlingen.
-
Svårt att säga, speciellt eftersom olika modellers individuella egenskaper i allmänhet betyder mer än någon centimeter eller liter hit eller dit. Det man kan säga säkert är dock att tillverkarnas rek segelstorlekar nog inte betyder så mycket, speciellt inom om man väger (så lite som) 70 kilo.
Mitt råd är därför att först välja modell och sedan se till att få specifik info om den modellen. Alternativt göra samma sak för ett par tre olika modeller du kan tänka dig (om du t ex tittar på begagnat och vill vara lite mer öppen).
Om du t ex skulle vara intresserad av Starboard (som ju är det märke jag bäst känner till) är det hela rätt komplicerat.
EVO 80 är definitivt för stor som allroundbräda för dig. Fast den är å andra sidan definitivt den som bäst tar 6.0.
EVO 70 är lika definitivt den bästa allroundstorleken. Den kommer vara den bästa brädan för din vikt i säkert 80% av de vågseglingsförhållanden vi har i Sverige och ju bättre det blir, desto mer överlägsen blir 70:an. Men 6.0 på 70:an är helt klart för stort. 5.7 kan möjligen funka. 5.3 och nedåt är klockrent.
EVO 75 är rent storleksmässigt en ideal kompromiss. 6.0 är iofs på gränsen, men 5,7 är OK med rätt fena. 75:an klarar 4.2 hyfsat, men detaljer i shapen (snarare än storleken i sig) gör att jag personligen föredrar 70:an i allt från 5.0 och ned. Dock är 07 75 klart bättre i mycket vind än tidigare EVO 74. Prisset är dock att 75:an är segare med 5.3 och upp. Man kan säga att 75:an helt enkelt är en mer utpräglad vågbräda som är mer optimerad för bra förhållanden och mindre för B&J jämfört med den gamla 74:an.SÅ när det gäller just Starboard skulle jag nog ändå titta på en EVO 70 och sedan fundera på om jag kan få in ett segel på ca 5.6 i garderoben för att verkligen pressa ut max lättvindsprestanda ur brädan
Jag kan tänka mig att det blir liknande resonemang runt andra märken (förutsatt att det finns folk som verkligen provat alla modellerna med alla möjliga segelstorlekar – om man bara extrapolerar kommer man ju aldrig att märka den här typen av mer subtila skillnader).
-
Den största risken (även vid kortvarig exponering) är väl att man blir allergiskt och sedan inte kan slipa på en fena utan att få utslag och andnöd.
-
Ja, verkligen löjligt…
Dock rätt logiskt eftersom den är en (rejäl) förminskning at en annan boxvariant som heter Tuttle (för att han som uppfann den heter just Tuttle).