ola-h
Forumsvar skapade
-
Till minne av Per Andersson erbjuder jag en sprillans ny Drake fena till auktion. Pengarna går oavkortat till Pers minnesfond och vinnaren av auktionen står för eventuell frakt. Jag bjuder ut en (1) fena, men vinnaren får välja bland följande modeller:
Natural wave 20, 21, 22, 23 eller 24 (us box)
Crossover 22, 24, 26, 28 eller 30 (us box)
Freeride flow 30 (us box)(se http://www.drake-windsurfing.com/)
Posta era bud direkt i denna tråd. Auktionen avslutas på fredag klockan 12.00. Buda på.
-
Du rippar grymt på bilderna, Calle. Hoppas vi kan köra lite hårdrippning på Torö snart. Mauiabstinensen är tämligen svår nu när skidsemestern är avverkad.
-
@canoya 376691 wrote:
Är det inte bra att lägga in hela bagen i bilen så fixar man både skydd av inredning och får lite ordning på prylarna?
Då är vi liksom tillbaka till att en fullpackad bag är väldigt tung och svårhanterlig, men packar man den lite lätt så är det giveetvis en möjlighet.
-
@NLC 376382 wrote:
Jag uttryckte mig nog lite klantigt. Egentligen är det inte hur bred brädan är vid OFO som jag är så intresserad av utan var mastfotens normalläge är på min bräda när 135cm från aktern hamnade så himla långt förut ?
Som sagt, jag tror det är bättre nuförtiden att följa tillverkarens rekomendationer. Jag tror i princip alla tillverkare numer noggrant testar brädan med diverse seglare och segel och därefter placerar boxen så att mitten motsvarar brädan ”allroundposition” för masten (alternativt märker ut denna normalposition på annat sätt, det kan finns skäl att inte ha normalpositionen i kassettens mitt).
Det sagt, själv börjar jag alltid med att sätta masten någonstans mellan 130 och 132cm från aktern på mina vågisar och justerar sedan från det läget för att få önskad känsla i brädan. Fast då har jag rätt mycket erfarenhet av vågbrädor och hur jag vill att de skall funka. När jag förra året skaffade min första slalom började jag med masten rätt nära mitten och körde sedanmed den där tills jag hade fått hyfsad koll på övriga trimdetaljer (bomhöjd, hänglinor, min egen position, fenstorlek etc etc). Först när jag kände att jag var hyfsat ”hemma” med trimmet försökte jag finjustera mastfotens position.
-
Vet inte, min box är 90, men då har jag en buss och därmed rätt breda takräcken. Det är ju praktiskt om man kan lägga brädor vid sidan av boxen på taket.
I min 90-box går det in 6-7 segel, två bommar, 4-5 master och lite småplock. Har man inte så svullen rigggarderob funkar nog en 50-box. Möjligen blir det svårt med bommarna. De flesta boxar tar inte heller längre master än 400 (och en del inte ens det).
-
@Oregistrerade 376524 wrote:
Väger prick 80 kilo men tänker nog köra bredare segel linje. Typ 5,7 5,0 4,2.
…
Kanske borde köpa nytt och då Fanatic Freewave 77 och sedan leva lycklig hela säsongen. Eller blir jag lyckligare med F2 Guerilla 84…Jag skulle säga att när du väger 80 är spannet 77-85 liter ungefär där din ”idealstorlek” ligger. Inom det spannet kommer din upplevelse av brädan mer bero på shapen än volymen. En erkänt effektiv och lättplanande bräda som Fanatic FSW 77 kan ge dig minst lika många planingstimmar och lika vältrimmad känsla med 5.7 som någon mer utpräglad vågis på upp mot 85 liter. Så, istället för att först bekymra dig om vilken volym du skall ha skulle jag först försöka välja brädmodell, eller i alla fall brädtyp, och först därefter fundera på storleken.
-
Håller med Gurra och post#3. Det verkar smart men om man inte har väldigt lite prylar blir det för tungt för att vara hanterbart. Jag har en trippel brädbag och det är en barnlek att hiva upp den på taket (med tre brädor i då…) jämfört med att hantera en fullpackad sessionbag.
Kör med takbox nu.
-
@Oregistrerade 376450 wrote:
Jag har sökt runt på steffo om detta och hittade ett gammalt inlägg från dig Ola (2001) citat: ”Jag tycker dock att alldeles för många stirrar sig blina på volymreserver. Som J.S. skrev, har man bara aldrig så lite fart klarar med att hålla sig på ytan till och med med säkert 15-20 liters underskott. Har man verkligen 0 fart är det ju rätt meningslöst att kunna hålla sig på ytan. Då är det bättre att rigga ned och paddla hem alternativt sätta sig och vänta. Att packa på mer volym på en bräda gör den i manöverhänseende sämre /Ola H”
Hmm, jag var nog mer hardcore för 6 år sedan då jag körde runt i princip enbart på brädor i 63-litersklassen. Om du är på en riktigt snabb våg så gäller dock resonemanget fortfarande, fast tom då kan det vara värt att kompromissa lite för att kunna guppa runt effektivare och därmed kunna plocka fler vågor. Det har också hänt en del med brädorna sedan 01 och jag tycker man får betala mindre i termer av sämre manöverförmåga om man går upp lite i storlek nu. Så länge vågorna inte är allt för snabba så betala man i princip ingenting i manöverförmåga törs jag till och med säga.
Däremot är min erfarenhet att när men väljer en ”för stor” vågis så tappar man register, dvs man vinner inte lika mycket i lättvindsegenskaper som man förlorar i hårdvindsegenskaper. En bräda i ”rätt” storlek (och vad det är kräver en lite längre utläggning) får ett bredare register. Som exempel kan jag säga att jag som väger strax under 70 kilo seglar 3.5-5.3 (och tom aningens större om det kniper) fullt komfortabelt på min EVO 70. På min EVO 80 blir jag visserligen effektivare i sega vågor men komfortvindregistret minskar till ca 5.0-6.0 visserligen _kan_ jag köra den helt OK med 4.5 och 6.3 med men det är långt ifrån lika naturligt som 3.5 respektive 5.3 på 70:an.
Så, om det är EN allroundvågbräda då söker bör du nog inte välja den för stor.
-
Rasmus har helt rätt i att när man står still är det endast volymen som avgör om man sjunker eller ej.
När det gäller den mer dynamiska guppningen så är det förutom den rena volymen och brädans shape även i väldigt hög grad seglarens teknik som avgör. Därför är det svårt att säga hur just du (originalfrågeställaren) kommer uppleva en stubbie med volym strax under din vikt.
Själv tycker jag att det är rätt OK att guppa med en bräda med volym strax under vad jag väger. Går man däremot med mot ett ”underskott” på 6-7 liter börjar guppning blir betydligt jobbigare. Och lika stor är skillnaden mot ca +10 liter. Med +10 är i praktiken närmast en full floater (även om den teoretiskt kommer sjunka lite vid fullkomligt stillastående).
Så, svaret torde väl blir att en 78 stubbie är fullt guppningsbar, men att det kommer krävas klart mer koncentration och teknik än när du guppar på din 91:a. Dessuomt blir det med allt midnre volym också allt svårare att hålla höjd mm i guppningsläge.
-
Alla dessa mått är bara ungefärliga (förutom att en fot är 30.5cm). Skär du av en cm av en brädas akter ändras OFO rätt signifikant utan att för den skull brädans egenskaper påverkas nämnvärt. Med mycket ”squaretail” (mycket ”kapat” tailen) funkar helt enkelt inte dine standarmått för t ex mastfotsplacering. 135cm är dessutom rätt långt fram. Dessutom ger bara OFO en EXTREM grov indikation om max fena – jag skulle säga att man i praktiken inte kan säga något relevant om max fena efter att enbart ha titta på OFO.
Så, starta istället med att placera mastfoten mitt i kassetten och kör med leverantörens fena. Om det känns som du behöver mer fena, kolla på leverantörens forum (om de har något) och be om exakta råd för bräda där.
-
Hmm… Skulle inte vara så jättesugen på att låte Uffe sätta motorsågen i min nya Quatro även om han är en riktig överdängare på att få till snygg finish på sina reparationer. Risk för extra vikt är det också. Dessutom kan det vara så att Quatro talar sanning och det faktiskt är en liten krock mellan fenbox och ”fotstroppspluggboxen” i brädan och då kan det bli problematiskt att få ihop det bra i alla fall.
Det kan förståss vara en bra ide att höra vad Quatro säger om iden (förutsatt att Star själv tilltalas av den).
-
Visst finns det problem med custom och som du säger är det förståss bra att mer eller mindre kunns stå bredvid när brädan byggs. Med strulet som är nu förstår jag verkligen att du är lite bitter, men glöm inte att du trots allt faktiskt beställt din drömbräda. Eftersom du lagt så pass mycket deg antar jag att din intention var att segla brädan i många år. Som jag skrev ovan är det ingen tvekan om att fenboxprylen kommer inebära visst strul, men jag tror ändå att den lösning som båda parter kan bli mest nöjda med är någon slags ekonomisk kompensation. Jag tror du har chans att få ”mer tillbaka” på en sådan lösning än om du försöker få en ny.
Skriv till Quatro att du är grymt nöjd med shapen ch gärna vill segla brädan men att fenboxproblemet verkligen är betydelsefullt för dig (t ex eftersom Torö käkar fenor och du så länge du har brädan kommer behöva strula med detta) och att ”resale value” minskar etc. Fundera ut en ekonomisk kompensation du verkligen skulle vara nöjd med och försök förhandla därifrån.
Ett alternativt förhandlingstrix kan vara att be om ett gäng gratis fenor och sedan halva priset på en bräda nästa gång du beställer eller dylikt. Antagligen lättare för Quatro att gå med på en sådan deal än att skicka tillbaka pengar.
Även om det är surt att inte den nya brädan är perfekt så finns det ju alltid någon gränd där problemen är värt priset. Dessutom, om ni skall börja skicka fram och tillbaka kan det ju ta månader innan brädan finns i din hand och du kan ha missat massa bra segling.
-
Verkar mycket märkligt. Jag håller med om at det går att ”jobba runt” problemet men samtidigt är det ju liksom inte så man vill ha det med en sprillans bräda. Det är i mitt tycke ett rätt stort avbräck att inte kunna testa runt med andra fenor som man vill. Även om du skulle få 4st MFC GRATIS så håller ju inte dessa för evigt och kör du sönder en storlek blir det ett förbannat meck att skaffa en ny snabbt. För mig låter det erbjudandet som att sätt från Quatro att slippa ifrån problemet som nog i detta fallet rätt mycket består i det fysiska avståndet mellan köpare och säljare.
Vad skulle vara en rimlig kompensation? Tja, det är svårt att säga. 4 gratis fenor (som gör brädan ”seglingsbar”) och några hundra dollar (som kompensation för värdeminskning och framtida fenstrul), kanske? Eller 10 gratis fenor (hmm nu är den nog fentetischisten i mig som talar…).
Lars, hur löste det sig med din Proof som det väl också var något strul med?
-
Har du otur så meddelar de vid incheckningen att två kollin räknas som två utrustningar, dvs du får betala dubbla priset. Jag brukar alltid köra ned allt i min trippelbag och det har hittills funkat. Segel och master kan tom funka som ett litet skydd för brädan, fast bommen få man se till att packa smart så den inte skadar brädan. Den stora faran med ett stort kolli är nog annars att det blir mer energi om hela baggen tappas och har man då otur får en stackars brädnos försöka hantera smällen.
-
Sitter på en dålig uppkoppling i Schweiz, så jag kan inte leverera någon länger utläggning. Det behövs iofs inte heller eftersom det mesta är sagt.
Jag tycker visserligen att Drake Natural (G10) är bättre än både den röda Drake Wave ch den blå Drake Evolution, men som det påpekas är det också en stor poäng att köra vidare med samma fentyp så en 22.5 Drake Evolution Wave är säkert helrätt.