Forumsvar skapade

Sida 188 av 329
  • ola-h

Medlem
    3 februari, 2007 vid 10:25 som svar på: Morenos lämnar Mistral!

Kan vara BS/smart reklam, men när det gäller brädorna kan det också vara så att de inte orkar lacka om sina gamla vågisar (och många proffs kör länge på favvo-vågbrädor när de väl hittat en).

• ola-h

Medlem
    2 februari, 2007 vid 22:04 som svar på: Maui…verkar gå av på alla möjliga håll…?

IMG_4373.jpg

• ola-h

Medlem
    2 februari, 2007 vid 08:54 som svar på: Konstig pushloop

Ser ut som en tabletop-pushie. Boujmaa gör dem ibland.

Hur man gör? Jag är nog inte rätt man att ge råd här (förutom möjligen för det faktum att när jag försöker bakåtar på babord så slutar det ibland i att gör gör en tabletopistället – det finns vissa likheter i upphoppet).

• ola-h

Medlem
    2 februari, 2007 vid 00:34 som svar på: Maui…verkar gå av på alla möjliga håll…?

Helt sjukt bra action i Giampaulos blogg. Förutom Laird såg Robby Naish ut att ha grym kol på läget. Kolla hur han lägger sina toppsvängar!

Det känns som det var fel säsong att inte vara på Maui… Hoppas de fina förhållandena håller i sig för er som skall dit.

• ola-h

Medlem
    1 februari, 2007 vid 13:04 som svar på: Gott nytt… 2008?

@Lars_K 363000 wrote:

Topp!
    Jag har kommit fram till att jag gillar segel som blir helt platta när jag skotar ut. Men det är säkert en vanesak.

Det Hot Smack jag hade 2006 hade lite av samma princip som Ezzy (fast inte på långa vägar lika mycket insydd buk). Jag håller med om att det i princip känns som om man kan stänga av dem helt i bottensvängen, trots att buken egentligen finns kvar där. Det som jag tycker skiljer jämfört med ett segel som blir helt platt är snarast i toppsvängen. Jämfört med t ex mina SO (som blir platta) har seglet liksom lite ”egendrag” kvar hur man än skotar det. Det gör att man får vara aningens mer exakt med segelhanteringen. I vissa situationer kan det vara det här lilla draget som gör att man halkar av vågen istället för att halka med etc. Men givetvis är det här väldigt mycket en vanesak.

En sak som verkar gälla Ezzy (och också gällde mitt Smack) är att trots att buken är väldigt hård så är segelt i sig mjukt. Det beror på att maststrumpan liksom inte roterar utan hänger bakom masten när seglet inte har tryck i sig (lite tvärtemot många andra segel, typ NP, Naish etc). När segelt sedan fylls ut dras liksom maststrumpan åt sidan. Den processen ger an slags fjädrande känsla som gör det tunga draget förvånansvärt lätt att hantera när det är stökigt, byigt och allmänt bökigt.

Hur som helst är det kul att det finns så månge i grunden helt olika sätt att lösa det här med vågsegeldesign. Det är säkert nyttigt att testa runt lite för att se om det finns segel som passar ens stil bättre än det man (tror att man) för tillfället gillar.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2007 vid 20:11 som svar på: Gott nytt… 2008?

De verkar ju inte ha begränsat dig i alla fall, Jonatan, med tanke på att du kört hårt med din superbukiga 4.2:a när jag kört 3.5 och Ola P 3.7. Om jag får gissa hade det iofs kanske varit lite mer lättseglat med ett 3.0 för oss alla i några av höstens sessions.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2007 vid 17:00 som svar på: hållbarhet i x-ply?

Troligen men inte säkert. Det beror på väldigt många faktorer varav X-plyens bättre UV-tålighet är en. Kanske hade helt enkelt X-plysegel varit fräschare. Å andra sidan kan gammal x-ply vara väldigt skör också. När inte längre limmet sitter som det ska är trådarna snarare till skada.

Det skiljer också på x-ply och x-ply. Se t ex denna utläggning från Tom Hammerton på Hotsails (märket på det segel som diskuteras är ersatt med XXX för att inte göra detta till en märkesdiskussion)

”We use our new double diamond x-ply with Twaron yarns. It has a much wider angle between the yarns – 30 degrees vs 22. The XXX x-ply is prone to tearing. They use spectra in there yarn. Spectra will not laminate – nothing sticks to it! So to get spectra into the yarns they have to wrap it around the polyester yarns. This was developed for small boat racing sails where they are more worried about stretch than tearing. Effectively the x-ply is not fully laminated because of the spectra. it is like the cloth comes pre-delaminated! This means that if you get a small hole the spectra behaves like a cheese cutter and actually propagates tears.”

(Klippt från http://www.hotsailsmaui.net/forum/viewtopic.php?id=1326)

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2007 vid 15:55 som svar på: Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

Flare har inte samma rocker som iSonic, men väl som den äldre Sonic. Flare är helt grym i sväng, som en bra storslalomskida om man drar paralleler, men det betyder snarare att den gör en lång sväng extremt bra och klarar att man lägger på väldigt mycket tryck i svängen. Givetvis går den att köra i vågor och med bra teknik kan man få den att rippa helt OK, men personligen håller jag den inte som någon bra vågis för frontsideridning i risiga vågor. Den skulle kunna vara rätt kul backside och även för att speeda down the line i lite större vågor.

I min värld kan jag iofs svårligen tänka mig att en JP freestyle direkt kan liknas vid en stubbievågis heller. Det är helt enkelt extrem stor skillnad på en vågis och en freestylebräda i shapen. Dock är den brädan säkert lite kortare i svängen än Flaren.

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2007 vid 21:19 som svar på: Morenos lämnar Mistral!

Wow. De kanske inte kommer överens med brandmanagern Nik. Eller så är det ett PR trick och de ”går tillbaka” till Mistral.

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2007 vid 18:07 som svar på: Husbilsinredning till Caravelle?

Jag skall sälja min inredda Multivan och skulle i princip kunna sälja inredningen löst. Jag är dock inte hundra på att den passar utan modifikation i en Caravelle.

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2007 vid 11:37 som svar på: Gott nytt… 2008?

@JoMenSåAtt 362630 wrote:

Men Ezzy har väll inte så mycket drag? Jag har en kompis som kör Ezzy och tycker att de har lite drag, och han vägen nog bara en sådär 75 kg.

Iofs hade han NP NR innan…så det beror väll på vad man är van vid.

Det är väl främst 07 (och lite 06) som har den superdjupa buken. Din polare kanske har en tidigare modell.

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2007 vid 11:26 som svar på: Gott nytt… 2008?

Fast intressant nog har Ezzy kanske marknadens mest annorlunda vågsegel med sin superdjupa insydda buk.

När det gäller Hots flamma så är formen givetvis ett rent designgrepp, men samtidigt så är själva grundideen med flamman att blanda material/flex på ett speciellt sätt för att få en viss känsla och en bra styrka och kollar man över tid så ser man att material och form på flamman så har den ändrats för att justera känslan i seglet och förbättre styrkan.

• ola-h

Medlem
    30 januari, 2007 vid 10:00 som svar på: Gott nytt… 2008?

@surfslusken 362608 wrote:

Verkar bara bli värre de här.
    En liten fråga kanske är på sin plats, me risk man känner sej än mer blåst av industrin.

Hur gamla tror ni att era 07ans brädor egentligen är?

Svar: Förmodligen minst ett år äldre än 07ans segel, svårt o identifiera en proto bräda på bild bara.

Fast varför skulle brädorna vara äldre än seglen? Snarare är det väl så att det är fler storlekar att utveckla på segel så att det behövs för varje modell mer utvecklingstid. Och dessuomt är det ofta så att några brädor i en viss linje inte uppdateras varje år. Det byggs prototyper hela tiden, men så länge de inte är signifikant bättre så behöver man ju inte ändra. Att sedan grafik mm ändras är ren marknadsföring (som jag dock håller med om skulle kunna få motsatt effekt på lång sikt).

När det gäller den verkliga ålder på en produktionsvågis så finns 2008-brädor troligen i butik i september, i alla fall ett mindre antal för de som är riktigt heta. De kommer troligen att finnas som ”förproduktion” i liten serie i juni-juli. Då behöver de vara helt klara i formen (men inte nödvändigtvis konstruktionen) ca 2 månader tidigare, säg april. Det är alltså mindre än ett halvår från att man bestämmer sig för en viss shape tills att den kan finnas hus vanliga kunder. I praktiken kan dock den brädan som går i produktion vara shapad ännu ett halvår tidigare, men det kan samtidigt finnas prototyper som förkastas som shapas senare, så det relevanta datumet måste väl vara när beslutet att skicka en viss bräda till produktion tas.

Hur som helst, problemet med årsmodellshets har nog inte med dessa aspekter att göra utan mer med psykologiska faktorer.

• ola-h

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:13 som svar på: Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

Jag har en 99:a. Jag suger dock på freestyle, så jag kan inte ge några direkt nyanserade uttalanden. För mig känns det dock som den poppar bra, lite bättre än den 94:a jag hade förra året och flere snäpp bättre än de Freesex jag hade tidigare. Framför allt accellererar den snabbt och känns snabb.

• ola-h

Medlem
    29 januari, 2007 vid 18:23 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

@Koa 362521 wrote:

Nästan en ”Custommade kortfilm” för denna tråd…
    😀

Vilken affärside! Folk kan köpa vanliga standardbrädor med istället får en custom made DVD.

Sida 188 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA