ola-h
Forumsvar skapade
-
-
På min 4 år gamla dator på 1Ghz funkar filmen helt perfekt. Bättre än det mesta man stöter på i surffilmsväg i termer av kvalitet kontra filstorlek.
Så behåll GÄRNA H264 för min del, Gurra.
Iofs kör jag en Mac. Det kanske är Windows som inte kan hantera formatet?
-
@dr Masse 358408 wrote:
Jag tror, om vi pratar Boards, att de med ”grip” snarare menar om brädan upplevs som lugn och trygg i gången, snarare än hur greppet är i svängar med tryck.
Jag tror nog inte att det är lugn gång de syftar på eftersom många brädor som är lugna i karaktären samtidigt bedöms som ”low grip” (typ EVO).
Jag tror alltså då mer på att det en känsla av upplevd riktningsstabilitet som kommer av att brädan snällt ”ställer in sig” i ett väldefinierat trimläge.
Känslan är väldigt tydlig om man byter mellan EVO och Acid/KOmbat, speceillt om man är lite nderriggad med stora segel. Acid/KOmbat kan mna bara ställa sig på, luta sig ut och belasta, kanske pumpa till lite och sedan slappna av med full planing. Det är lätt att pressa dem att ta höjd för man ger bara mer tryck på dem tills man känner att det börjar bli för mycket.
På en EVO, om man bara trycker till (i sidled) för att pumpa iväg kan det lätt bli lite tvålkoppskänsla. Det är som om man ”missar” själva greppunkten och trycker vis sidan av ibland och då glider brädan liksom undan som en tvål. Man behöver helt enkelt träffa mer rätt och vara mer dynamisk för att hitta ”greppet” på en sådan bräda. Även i själva seglingen (dvs inte bara starten) får man ligga och leta efter perfekt trim (i längsled) hela tiden – man får liksom ingen naturlig feedback.
Ju bättre man är att segla, desto mindre tror jag man reagerar på detta när man väl kört in sig på brädan (forutom när man byter fram och tillbaka mellan två med avseende på denna känsla diskinkt olika brädor).
-
Jag antar att då läste Boards. Jag är inte helt förtjust i hur de beskriver karaktär hos olika brädon i termer av ”grip”. Jag har en viss aning om vilken känsla i brädan det är de försöker beskriva, men jag tycker då att grip/grepp är en mycket tokigt vald term. T.ex kan jag svårligen föreställa mig att en Fanatic NewWave inte skulle ha extremt bra grepp i svängen (och Boards menar ju att ”grip” kommer in både rakt fram och i sväng). Även en EVO (som Boards menar är urtypen för en bräda med lite ”grip”) har ju bra grepp när man ligger på sväng.
Jag har idag lite för lite tid för att ge mig på en mer djuplodande analys, men det jag tror de menar är en slags känsla av stabilitet i längsled som yttrar sig i att man direkt känner vart brädans ”tryckpunkt” är och därmed enkelt kan belasta den i sidled och segla den effektivt. En sådan bräda ger en slags känsla av att greppa, så jag fattar hur uppfinneingen av termen grip kom till. OM man tar EVOn som (mot) exempel så har den ingen sådan väldefinierad tryckpunkt (i alla fall inte med lite tryck i seglet) och den får då liksom en mindre väldefinierad tryckpunkt och seglare får ligga och balansera och trimma brädan mer för att kunna segla den effektivt.
I sväng yttrar sig detta oftast genom att en bräda med ”tydligt tryckpunkt” (vet inte om detta är en bra term heller…) får ett mer väldefinierat skär medan en bräda med som inte har så tydligt tryckpunkt blir mer loose och man kan varierar radien i sväng mer fritt.
Hur som helst, PA74 har enligt mig en mycket väldefinierar tryckpunkt och har just den här känslan att man direkt känner hur man skal belasta den. Den ligger också på ett mycket väldefinierat skär i svängen och ju mer man får i framkanten, desto mer sätter den sig, liksom. Fast i längre fart är den iofs mer loose pga den runda outlinen (jämfört med t ex en Tabou Pocket 06 som har en väldigt väldefinierat skär även i låg fart – på gott och ont).
-
Om vi skall snacka klassiskt och Mistral: är det ingen som har en PanAm eller en Hookipa eller Diamond Head? Eller varför inte en Challange Flex?
-
Iofs sant. Jag vet det av egen erfarenhet när det gäller Pocket. Har dock fått för mig att DaCurve inte ändrats lika mycket i karaktären, men möjligen har jag drömt det…
-
Ett tillägg: Allwave proto 74 låter iofs superspännande, men den skulle jag definitivt testa först. Med lite otur är det en prototyp som inte gick så bra (eftersom den är till salu). Om man extrapolerar från mina EVO-erfarenheter kan också 74 vara lite stort som minstabräda för den typen av bräda, men en sådan extrapolering håller inte säkert (så återigen – testa den och känn efter själv).
-
Jag kan, om du vill, ge rätt ingående beskrivningar av både EVO 70 och 75 samt PA 74 (har dem alla tre), men kan inte like ingående relatera dem till de andra (sånär som att jag nästan törs lova att EVO 70 är den stubbie som är bäst i bra förhållanden). Själv ser jag EVO 70 som det perfekta allroundvågbrädan och anledningen att den dels klarar vilka förhållanden som helst och dels att den är grym när det gäller att gå vertikalt och träffa läppen. Jag tror tom den skulle vara ännu bättre om jag vägde som du (nu är jag lättare).
EVO 75 tycker jag inte är lika allround, man skall nog vara tyngre för att ha den som minstabräda.
PA74 07 är också en lysande allroundvågis fast i ”trad-style”. Det är en extremt lycket kombo av snabb rocker och bottenform som ligger stabilt i skäret och en lite rundare outline som gör den loose när det går långsammare. Det är en bräda som verkligen känns helrätt från första stund och en av de mest intuitiva brädor jag kört (inte många brädor som ”klickar” direkt som den gjorde).
För en snabb ”EVO kontra Acid”-update, se det jag skrev i den här tråden igår:http://www.star-board.com/forum/viewthread.php?forum_id=6&thread_id=22018 .
Annars är nog mitt enda råd att det säkraste kortet för dig är att köra Tabou Da-Curve eftersom det är en bräda du gillat tidigare. Har inte kört den själv dock.
-
Vad väger du. Kommer du ha en större bräda också (hemma)?
-
I bakgrunden finns nog någon slags psykologiskt defekt när det gäller mitt intresse för sportutrustning, men när det gäller just alla brädor så är det trots allt ur ett slags testperspektiv som jag har så många. Och (på gott och ont) är det inte längre så spännande med nya leveranser eller något speciell lustupplevelse att öppna boden.
Så, jag byter gärna den materialistiska onanin mot en grym läppträff, anytime.
Det ironiska i sammanhanget är att jag skulle klara 90% av seglingen (och 99% av den riktigt roliga seglingen) på enbart en EVO 70 (men vem skulle då hålla koll på resten av Starbords vågbrädessortiment…).
-
Superskön film. Som familjefar gillar jag taklasset med barnvagn.
-
Det beror på andelen volymprocent Starboard i din nära omgivning. Även om mina brädor företrädelsevis är små så uppväger antalat och den totala volymen blir rejäl.

Brukar själv sova på andra hyllan för maximal smakupptagning.
-
@frippe75 357947 wrote:
Jojo… Nu ska jag inte starta en fejd utan bara stå för lite underhålling..
På Starboards hemsida finns en bild på en starboard bräda som fått bitmärken av en haj.. Brädan har inte gått sönder.Starboard vill göra gällande att brädorna är starka… själv tror jag på följande..
If it looks like shit.. smells like shit … AND TASTES like shit… It has to be…….. SHIT … hahaha 😉
Till och med hajen förstod det här med brädor … mohahahaha…
Haha. Kanske bra om man skall segla i SA där det tydligen är mycket haj nu. Förhoppningsvis är väl hela jag kontaminerad av Starboardsmak vid det här laget och kan därmed hoppas på att bli utspottad vid eventuellt uppätningsförsök.
-
Jag intervuade NIk Baker (+ Mark Nelson) för 1.5 år sedan om deras utvecking av vågbrädor och då var dy tydliga med att eftersom många av kunderna kommer köra brädorna mest rakt fram över Gardasjön och sedan jippa och köra rakt fram tillbaka så jobbade de mycket på att brädorna skulle vara bra även på det. Därmed absolut inte sagt att de inte också var bra i vågor (Beast har väl sedan introduktionen varit erkänt bra och allround i vågor). Dock kanske det finns lite extra risk att man får tråkstämpel på sig när man gör den sortens utvecklingsprioritering. Om en massa plattvattenstyskar gillar brädan så är det risk att det sprider sig och skadar ”hardcoreryktet”.
Det skall hur som helst bli mycket intressant att se vad Nik gör med märket. Han tillhör nog den ca handfull toppseglare som har den sortens koll på shape att han kan överföra det även brädor som passar amatörer som oss.
-
@Jesper_B 357292 wrote:
Shit pommes… idag svallade det på fint. Hookipa closade totalt. Jag stack till Kaou med stora förväntingar och extremt ladd i kroppen. Även Kaou closade men hyfsat sällan och de finaste seten var extremt glasiga och högern höll upp ända från huvudbreaket strax nedanför mamas hela vägen ner via Noriega till nedre kanalen till Tavaras. Dvs extremfin big wave våg. Tyvärr kom en liten regnfront med traden och stängde av vinden tillräckligt för att omöjliggöra vindsurfingförsök. Vind nere i Kanaha, regn och kaos på Hookipa och lite för vindstilla på Koau. Nu mycket pasta, kött och lite bärs. I morrn…
/Jesper B
Skön beskrivning – jag kan riktigt känna känslan i kroppen. Om inte ens du gick ut lär det nog ha varit oseglingsbart. Vi hade några dager som den du beskriver i december förra året. Det las ett par timmar stirrandes på Kuauvågorna i desperat spekulation om det kanske ändå skulle gå att hitta en by att ta sig ut på trots allt. I slutändan blev det tyvärr ingen riktigt stor dag med vind för mig.