Forumsvar skapade

Sida 201 av 329
  • ola-h

Medlem
    30 oktober, 2006 vid 18:21 som svar på: Feta Fredagen i all ära, men…

Oooooooj. Läppen på bild 12-14 är hyfsat tjock. Inge vidare att få den i huvudet.

• ola-h

Medlem
    30 oktober, 2006 vid 12:00 som svar på: Bloody Mess

Jag ser det nog som ett lite olycksfall i arbetet hos NP och de erbjuder sig faktiskt att utföra modifikationen. Lite ironiskt kul är det dock att det är NP som drabbas eftersom de jobbar så hårt med just den ”industridesignmässiga framtoningen” på sina segel.

Men det kanske var meningen, förresten? Raka benen samtidigt som man tweakar sin toppsväng på Hookipa – vad kan vara bekvämare…och så en avsköljning i skummet efteråt. Fast utan Levi och Jasons precision i vågridningan kan det nog blir lite oberäkneliga resultat.

• ola-h

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 16:47 som svar på: Vad hände på västkusten i fredags?
    Basse wrote:
    …Borde stannat och kört med Rambo och gänget direkt. Då hade vi fått 1 timme bra segling troligtvis.

Ouuch. Ett klassiskt och så ofta upprepad misstag. Man skall ALDRIG vänta. Det kan ALLTID sluta när som helst. Själv kände jag det lite som att jag gjorde det omvända misstaget, dvs att seglade slut på mig i 25m/s crossbana och var helt utpumpad när själva drömseglingen kom tillstånd, men det är liksom priset man får betala.

När det gäller drömseglingen i Åsa så måste jag säga att halva nöjet var när man efter en 4 eller 5-svängars högfartsvågridningssekvens droppade av vågen och kollade upp i vind, rakt in i linjen som definierade nästa våg. På vågen fanns någon av Jonatan, Ola P, Mackan eller Lygner och tokrippade så man blev tårögd. Grym segling av allihop.

Bilden på Jonatan är för övrigt inte från drömmen utan från den mer normala seglingen strax innan drömtillståndet inträdde.

• ola-h

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 11:03 som svar på: Vad hände på västkusten i fredags?

Som Lars K antyder var Åsa mest en kamp. Jag slog möjligen personligt rekord i seglad vindstyrka. Från början stökigt och cross on, sedan lite bättre vinkel. Dock hela tiden MYCKET vind. Det var liksom inte längre segelstorlek, bräda eller trim som avgjorde hur det gick att segla utan bara attityden och styrkan man hade kvar i armarna. Efter någon halvtimmas segling blev det fladdrigt, men när man gick ut direkt efter en viloperiod var det hyfsat OK, trots allt. Det gick dock inte direkt att göra nåt på vågen.

Jag har dock också någon slags förnimmelse om vridande och lätt avtagande vind, 2-3m cleana face, cross off och 4-5 personer som presterade grym vågridning, men det var troligen en hallucination inducerad av en hårdhänt kontakt mellan bommen och huvudet i vad som betraktare trodde var ett goiterförsök men som egentligen var att jag helt enkelt blåste bort.

• ola-h

Medlem
    28 oktober, 2006 vid 10:17 som svar på: Torö 27 oktober

Otroligt snygga bilder, Calle. Inte bara förhållandena, alltså, utan själva bilderna.

Vi hade huvuddelen av dagen 22-26m/s och seglade mest som krattor allihop i superstökiga förhållanden. Rätt sjuka förhållanden och tidvis bröt det drygt 1.5m in på ”iläggningsplatsen” på sidan om ”stranden”. Vi ett tillfälle skulle jag gå ut, och alla tre seglare som redan var ute kom trillade ute i vågorna och kom inom 5 minuter drivande runt udden in framför piren.

Sedan vred vinden i alla fall upp och även vi fick x-off och otroligt solida och cleana linjer. Fantastisk segling, helt enkelt. Kanske hade man kunna varit kall och sparat sig lite till vridet (var rätt trött vid det laget), men det var ändå en viss känsla att liksom rida ut stormen och sedan få belöningen.

• ola-h

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 13:53 som svar på: Apelviken på fredag!

Jag har just bestämt mig för att köra Åsa. Kommer troligen sova där inatt. Det blir troligen större än jag kört det någonsin tidigare. Enda hotet är att det är för mycket vind. Vet inte var gränsen för körbart går mätt i m/s? 21 är nog riktigt hårigt. Som det ser ut nu är det lite lugnare strax eftersoluppgången.

Det lär ju bryta hyfsat jobbigt även över ”iläggningsplatsen” med grav risk för spolning in mot piren.

Glenn, om du vill kan du låna min kamera (EOS1DII+300mm+1.4x konverter). Du få knacka på bussen.

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 17:34 som svar på: Håll I Hatten!

Otroligt svårbedömt väder, verkar det som. Om det blir solida 31m/s har jag känslan av att det blir lite svårseglat. Man kan ju hoppas på 31m/s SV, hastigt avtagande och vridande till 15m/s V…

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 11:05 som svar på: Lurad på köp&sälj

Bra att du avser lösa detta. Varför inte posta en avbetalningsplan och sedan posta i denna tråd varje gång du sätter in pengar? Det kanske känns som att vara onödigt offentlig, men med tanke på vilken riktning detta tagit så tror jag inte det är en dålig ide.

Jag tycker inte heller hot är rätt väg, men om du hade varit lite tydligare från början så hade det nog inte gått så.

• ola-h

Medlem
    23 oktober, 2006 vid 10:30 som svar på: Lurad på köp&sälj
    Oregistrerad wrote:
    holma81 här…
    så don pedro skicka ditt konto nr… till min mail….
    så ska jag börja göra insättningar…
    .

Jag får känslan att problemet är att du inte har pengarna, i alla fall inte allt på en gång. Om så är fallet hade det troligen vara bättre att erkänna det direkt. Alla kan ju göra lite tokiga affärer och att framstå som en som gjort en dum grej med _vill_ göra rätt för sig är ju bättre än att framstå som en som är ute efter att blåsa folk. Bara ett tips, alltså

• ola-h

Medlem
    21 oktober, 2006 vid 17:06 som svar på: Lurad på köp&sälj

Lägger också en hundring och ser mig därmed som fodringsägare. Om jag skulle stöta ihop med den betalningsansvariga i viken i veckan åtar jag mig dessutom att läsa lusen av vederbörande.

• ola-h

Medlem
    21 oktober, 2006 vid 17:00 som svar på: Fena. Vilken sort/storlek

Endys råd är bra förutsatt att fenar är lite ”mainstream vågfena” (det finns modeller som i praktiken ger helt annorlunda ”storlekskänsla relativt vad storleksangivelsen i cm säger”).

Fenstorlek är också mycket individuellt. Kan du möjligen säga var du mest seglar samt vilken sorts fena du haft förut och vad du tyckt om den?

• ola-h

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 21:38 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing
    surfan wrote:
    Nu får ni fan sluta ut och segla med er istället så ska ni få se på resultat!!!!
    Det blåser ju inte och är dessutom kolmörkt och jag sitter tillråga på allt och jobbar så man skall ha litte ”komptid” att ta ut när vinden väl kommer. Skall man i det tillståndet av depression vattnad med anletes svett inte vara värd att få skriva meningslöst skitsnack i form av pseudofysik på konfen? Cyberrymden är grym.

Men jag lovar att segla nästa gång det blåser och om min USB-kabel har kommit lovar jag att försöka bryta 30-knopsvallen – min magra lekamen och insignifikanta snabbåkningsvana till trots. OM inte annat borde jag kunna snacka i 30 knop.

Kan ingen plocka fram lite statistik på speed relativt timmar på vattnet istället… Spelar det verkligen så stor roll?

• ola-h

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 20:51 som svar på: Viktens betydelse i hastighets vindsurfing
    The_Novice wrote:
    Ola H. wrote:
    Det är ju t ex svårt att tänka sig en gräshoppa i elefantstorlek. En anledning är just att när man skalar upp gräshoppan till (först) dubbla volymen därmed ungefär dubbla massan så blis musklernas tvärsnittsarea (som huvudsakligen kan sägas motsvara styrkan) bara 0,63* större. Lite off topic och egentligen bara ett löst ovetenskapligt resonemang, men kanske fattar ni poängen.

Det är ju en klassisk övning inom fysiken att enbart med hjälp av dimensionsanalys visa att en gräshoppa kan hoppa lika högt som en elefant… :cool2:

Ja, faan. Det var ett dåligt exempel kanske. Men för att visa att hopphöjden är lika räknar man (gissar jag) på energier och total muskel massa och antar att den presterade energin är proportionell mot muskelmassan som i sin tur är proportionell mot volymen i sin tur är proportionell mot energiåtgången för en given hopphöjd (så har man gått hela varvet runt)? Styrkan är väl dock fortfarande mindre hos det större djuret (vilket just för hoppningshöjd liksom kompenseras av muskelns större längd, kraft *väg).

• ola-h

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 16:15 som svar på: Her er litt fra Big Day Lista fra Norge

Helt sjukt fina förhållanden. Kan du inte posta vilken typ av prognos man skall hålla utkik efter.

• ola-h

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 11:28 som svar på: Kan du snacket?

Windsurfingdelen av SurfinEurope ligger på is, kan man säga. Orsaken är att det var svårt att få in tillräckligt med annonser och tillräckligt med bra artiklar. Det ÄR rätt mycket jobb att sätta ihop en tidning om det skall bli någorlunda kvalitet.

Sida 201 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA