Forumsvar skapade

Sida 219 av 329
  • ola-h

Medlem
    11 maj, 2006 vid 06:26 som svar på: Ny webbsida för Drake fenor
    Svenne wrote:
    Ser ut som att fenorna inte har helgjutet fäste utan adapter för boxen. Nån som vet?
    Inget fel i det, fler fenor i samma form blir billigare.

De jag har (tuttle+us) har helgjutet fäste och jag har inte hört några rykten om något annat.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 22:40 som svar på: quatro fish -80L?
    hankypanky wrote:
    Jag är ingen duktig seglare på något vis….visserligen …….. jag har fixat mig vad jag anser en schysst utrustning bestående av fishen m en fin fin fena samt simmer compact 5,7-04 och simmer vision 5,0 -04 för under 10.000:-(man är ju en snål smålänning) allt är nytt eller i nyskick, visserligen har jag sålt lite gammal utrustning och behållt mast och bom och övrigt småplock….men hela kittet består av två väskor som lätt kan stuvas in i bilen på 5 min. felköp eller inte? –

Aha, sorry om jag lät lite negativ förut, men i ditt första inlägg framstod köpet (på trots allt fem papp) som ”lite impulsivt”. Med den beskrivning du ger här ter det sig istället väldigt genomtänkt ur många perspektiv – trots att du inte visste så mycket om brädan. Jag tror du överlag gjort ett bra val med din utrustning.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 20:40 som svar på: Ny webbsida för Drake fenor
    The_Novice wrote:
    Drake är väl ganska hårt sammanlänkade med starboard och dem kör endast med tuttle och US boxar…

Drake siktar på att bli ett märke med en mer egen identitet (aftermarket). Tanken är att alla (releventa) skall finnas i alla boxar (typ formula i US-box kommer ej). Redan nu finns många a fenorna i både us, tuttle och powerbox.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 18:24 som svar på: prolimit?

Så vitt jag kan förstå borde det vara _lättare_ att få en mjuk och smidig dräkt att hålla i sömmarna/limningarna.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 17:54 som svar på: prolimit?
    Knatte wrote:
    De slits ju i grenen av sittselen och diverse fenhugg osv.
    Fenhugg i grenen? Ouch.

Edit: …och jag vågar inte ens tänka på vad ”osv” står för för förslitande obehagligheter.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 15:36 som svar på: prolimit?
    Oscar wrote:
    Alla dräkter idag måste skötas om noga. Har testat de flesta märken (Pro-limit, GUL, Rip Curl och NP) och alla limningar måste förstärkas med neoprenlim efter ca 1 år. Framförallt gäller detta i grenen, runt knäna och axlar där det är större påfrestningar. Vill man ha en dräkt som håller så är det dubbelneopren som gäller men då blir det lite kallare.

Möjligen är kvaliteten överlag dålig och kanske har den också blivit sämre genom åren. Jag har haft många dräkter som jag fick behandla som Oaskar skriver ovan, dvs kontinuerligt laga upp. Å andra sidan drar jag mig till minnes en Sols torrdräkt som jag hade i 6 år som min huvuddräkt. Den hade jag i över fyra år utan att minsta reparation/förstärkning behövde göras. Efter det började den så sakteliga falla isär, men fungerade klanderfritt tills det att (torr-)dragkedjat till slut gav upp pga rent slitage (gummit hade slitits bort från tyget). Visserligen var jag, i alla fall i början, rätt noga med att skölja, torka, smörja in etc, men jag ser ändå denna SOladräkt som ett bevis för att det går att göra dräkter med bra kvalitet. Den var för övrigt grymt smidig också.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 14:11 som svar på: quatro fish -80L?
    Mag wrote:
    Och hade Ola H seglat på dem istället för Starboard kanske det funntis fler kunder där än hos dem, vem vet?!? Mycket snack om EVO blir det, eller? 😉

Vaddåå? Jag lyckade faktiskt undvika att skriva E-ordet den här gången…(och endast ca 40% av min kommande brädleverans består av den av dig nämnda brädmodellen).

Edit: Grymt pris på Quatrofisken dock. SP har riktigt bra prisdump på vissa grejjor – de ommålade ABplussarna för 3 papp låter ju som bra köp. Speciellt den stora vågisen på 60cm bredd är ju en klassiker som på den gamla goda tiden var en av de brädor som kanske startade ”bred-trenden”.

• ola-h

Medlem
    10 maj, 2006 vid 08:58 som svar på: quatro fish -80L?

Som sagt, det är ett lite intressant tillvägagångssätt att beställa brädan utan att, som det verkar, veta så mycket om den. Dock är det allmänt känt att de flesta konsumenter läser fler tester etc efter köp än före, mao bekräftelse är viktigare än att göra ett välinformerat köp.

Dock tror jag säkert att den brädan du köpt är bra på en massa saker. Keith Teboul är ju en duktig shaper. Jag träffade Keith flr ett par år sedan när Fisharna shapades, och då jobbade han mot att ha dem med förhållandevis lite rocker, faktiskt, så det är långt ifrån säkert att de bara funkar som ”Maui rippers”. Det blir kul att höra hur du upplever brädan.

• ola-h

Medlem
    2 maj, 2006 vid 14:37 som svar på: Fanatic Allwave

Trevligt med lite nyheter i mitt ”favoritsegment”. Har Boards testat brädorna eller är det Fanatics text?

• ola-h

Medlem
    21 april, 2006 vid 09:12 som svar på: Vad köpa?

OK, 105 kg + ca 20 i utrustning, blir 125 kg. 80/125=0,64, 0,64*(68+20)=56, dvs en speedbräda på knappa 50 liter kommer trots allt bli signifikant mindre i ”relativ volym” än vad 80 liter är för 105 kg Jesper.

Som sagt kallas dock Starboards speedbräda inte iSonic för inte. En grundtanke med iSonicconceptet är ”användarvänlig snabbhet” även i svåra förhållanden. Enligt uppskattningar från annat håll hävdas att en lättviktare med verkligt bra känsla, småbrädesvana och teknik skall kunna plana redan vid 7-8m/s och vara helt komfortabel vid 10. Uppskattningar från samma håll menar också att planingströskeln hos speedbrädan mer än någon annan bräda i sortimentet påverkas av seglarens vikt. Om det sedan är kul i de lätta vindarna vindarna kanske är en annan fråga.

• ola-h

Medlem
    21 april, 2006 vid 07:53 som svar på: Vad köpa?
    Jester wrote:
    Och framförallt är det ingen fördel (snarare en nackdel) att ha speedbräda om vattnet inte är perfekt.. Därför jag själv valde en 80-liters slalombräda istället för en 50cm speedplanka.

Jag förstå argumenten. Dock kan man betänka att du Jesper, kanske väger några uns mer än vad jag gör. 80 liter för dig är nog inte 80 liter för mig. Å andra sidan motsvarar väl kanske inte heller din 80 litare 50 liter för mig.

Vi får se. Jag har gissningsvis någon vecka på mig innan jag måste bestämma mig. Som sagt dock, jag är rätt sugen på en speed. Kanske går den att finansiera genom att hyra ut den? Vad ger ni för en kulingdags tillgång till speedbrädan???

• ola-h

Medlem
    20 april, 2006 vid 20:29 som svar på: Vad köpa?
    The_Novice wrote:
    Så länge brädan är bra och man kan testsegla den en solig sommardag så är det nog inga problem med den heller… :smirk:

Jo, den gången hade jag tur, men snart är det en ny 62:a som skall säljas.

The_Novice wrote:
    Är rätt sugen på att skaffa en sonic prokids annars, priset är ju bra men jag har fått lite trång i garderoben… :blush:

Garderoben? Jag kom ut ur den som helt ohämmad prylbög för länge sedan och har fått bygga en helt egen friggebod till prylarna som nu inte räcker till utan måste uppgraderas till ett dubbelgarage.

Jester wrote:
    Men köp en speedplanka, så kan jag köpa den snorbilligt av dig nästa säsong…

Knatte wrote:
    …och intresset för speed är ju kraftigt ökande, så det kanske är lättare än du tror..

Faaan, ni börjar övertyga mig här. Visserligen råkade nyss ett par öl halka ned vilket möjligen grumlar mitt omdömme (även fast det nu snarare känns som det får mig att se ljuset) men det lutar åt att en såndäringa speedbräda kanske är rätt kul.

• ola-h

Medlem
    20 april, 2006 vid 15:38 som svar på: Vad köpa?
    Jester wrote:
    Japp! Självklart skall man minst ha ett freerace-segel (NP V8, North Daytona mfl), men gärna ett ett ”riktigt” segel, typ North Warp, NP RS osv…

För min del är det ju bara Hot Sails som är aktuellt så det får bli deras nocam speed, Superspeed, med 9-10 lattor, bred mastficka och hela köret, fast inga cambers.

• ola-h

Medlem
    20 april, 2006 vid 15:35 som svar på: Vad köpa?
    tobhed wrote:
    Hej Ola,

Den ”hemliga brädan” råkar väl inte vara denna (se längst ner i tråden)
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39307

Jo, ungefär den. Brädan på bilden är nog en prototyp dock, men som sagt avslöjar Svein att den skall dyka upp i augusti.

En relaterad fråga är vad ni tror om andrahandsvärdet på en speedbräda. Om jag köper en och kör ett tag på den, finnns det folk som vill köpa sedan?

Jag vet ju att mina små 60-liters vågbrädor kan vara lite svårsålda ibland.

• ola-h

Medlem
    19 april, 2006 vid 11:38 som svar på: Mera 2007

Kolla närmare! Jag reagerade snarare på att det var väldigt mycket lattrotaion i seglet. Där finns buken. OM det är meningen att segelt skall riggas som det ligger på bilden så är det definitivt inte ett plant segel.

Sida 219 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA