ola-h
Forumsvar skapade
-
[ QUOTE ]
Har du läst senaste jämförelsetestet mellan vågis, stubby och fristajl-vejven? [Kan någon hjälpa mig att säga i vilken tidning och nummer artikeln var så vore det juste!] Den helt klart bästa minstabrädan for oss som bara vill ha två brädor är en fast-tail eller freestyle-wave. (Kan någon hjälpa till att hitta en bra svensk term här?) Den tar klart störst spann av segelstorlekar och är grym för allt utom ren sideshoresegling.[/ QUOTE ]
Jag har läst detta test som finns i senaste (eller är det förra) numret av Boards. Personligen tycker jag deras resonemang har en del luckor – det känns som de driver en tes de själva hittat på rätt hårt. Dock finns det mycket bra i texten också och den är definitivt läsvärd för alla.(Texten är också en bra ”programförklaring” från Boards testare. Den visar vad de _gillar_ (fast-tails) och det ger en bra bakgrund att läsa deras tester mot.)
[ QUOTE ]
Det är din egen teknik och taktik som är begränsningen i vågridningen. När du frontsidevågrider: I stället för att svänga ner i vind med ambitionen att komma tillbaka till läppen så fort du är på vågen; sakta ner lite grann, och låt dig komma upp mer på toppen av vågen och peka brädan ner i vind före du trycker på gasen och lägger ner skäret. Då har du bättre chans att nå läppen oberoende av vilken typ av bräda du har. Men en fast-tail ger dig många fördelar över vågisen och stubbi:n. Fast förståss, når du redan läppen ofta så finns det mycket som kan motivera andra val av bräda. En sak som inte många tänker på, eller för den delen jag hört någon prata om, är att i väldigt stökiga vågor för att komma ut i täta set med högt vitvatten så ger en längre bräda med mer scoop en lättar väg.[/ QUOTE ]
Mycket bra råd om tekniken. Dock håller jag inte helt med om att det (bara) är tekniken som begränsar och det är bl a här som jag tycker Boards text missar lite. Just om man är lite mer nybörjare på fronsidevågridning så kan en freestyle-våg (i alla fall vissa av dem) vara klart begränsande. En duktig vågseglare kan rippa fronside i våra sega vågor med det mesta i brädväg. Har man väl lärt sig lägge ordentligt med kraft i svängen är även en väldigt snabb (och rak) freestylewave helt OK. Om man dock både har lite svårt att få in brädan i sväng och att hålla den där och få upp den mot läppen kan en bräda Som EVO eller RRD Wave Swallow (säkert Cult också, men den har jag inte kört) göra underverk.
Så, jag håller med om att freestylevågisar ger många fördelar, men just detta är den stora nackdelen. Dock är segmetet freestylevåg vädigt brett och det är mil mellan en mer freeridestukad bräda som JP freestyle-wave och t ex Fanatic FreeWave (eller Kombat).
När det gäller vitvatten tycker jag personligen att en kort stubbie med rund nos är det enklaste för att ta sig ut. Då har du både bra flyt i nosen och slipper ”en massa längd” som vitvattnet kan ta tag i. Men detta kan säkert vara en smaksak och ber mycket på seglingsstilen.
-
Det är så skönt att den här sortens negativ kritik oftast kommer anonymt så skribenten i fråga slipper stå för sina utsagor.
Mina tarboardbrädor väger från 5.7 till 7.1 kilo (62-117 liter). Min Flare freestyle väger 6.1. Inte superlätt men brädan känns ändå lätt i vattnet. Starboards brädor har enligt Cobra lägst reklamationsgrad av de brädor som byggs där. Så det finns nog ett samband mellan styrka och vikt. I och för sig är jag den första att hålla med om att ”lätt känns rätt”, men jag tror många också vill ha en viss hållbarhet på sina brädor. En kompromiss. För övrigt menar jag att det är brädan beteende på vattnet som räknas – där spelar både shape och vikt in. Att dock enbart stirra sig blind på vikten är att tillmäta denna parameter för stor vikt.
Färgkoderna för alla brädor finns på Starboards web.
När det gäller andrahandsvärdet har jag i alla fall haft lätt att bli av med mina brädor utan att behöva ge bort dem.
För övrigt tycker jag både JP och RRD gör mycket fina brädor också och har inga problem att generellt rekomendera dessa två märken, trots att jag själv kör Starboard. Anonymt skitprat som det ovan tycker jag dock suger fett.
-
Den är testad i någon av de engelska tidskrifterna. Jämfört med förra året verkar den ha blivit mer anpassad för tyngre seglare. Jag körde förra årets lite och den var skön. Väldigt lättseglad och med ett rätt högt läge i vattnet. Överlag känns den mer freestyle-wave än t ex RRDs, Starboards och Tabous motsvarigheter.
-
Jag tror alla brädor du nämner är bra: Bland vågisarna är det svårt att säga vad som skulle passa just din (insjö-) segling bäst och bland freestylebrädorna är det inte direkt heller givet vilken som är bäst för ”nybörjarfreestyle”.
Jag kan säga en del om EVO (83) och Flare och några andra Starboardalternativ.
Först, när det gäller EVOn så är redan 74:an snäppet bättre med 5.9, om än kanske inte helt ideal (jag kör även 70:an med 5.9 om det kniper och väger 68). 83:an är dock klart bättre med ett så stort segel. Å andra sidan kommer du förståss tappa en del kontroll med mindre segel. EVOsarna har fått lite nya fenor och det har gjort dem snäppet bättre för B&J, tycker jag. 83 och 91 har också en lite modifierad botten men annan layout av konkaver mm och de har också minre rocker ttoalt än 70 och 74, så de känns generellt snabbare och planar enklare. Jag skulle nog tro att 83:an faktiskt är den av EVO-brärorna som är mest ”insjöanpassad”. Det sagt, EVO är framförallt brädor för vågsegling och det är för deras vågsesglingsegenskaper som man bör köpa dem. Kan man tänka sig att kompromissa lite med vågridningen så är Kombat 86 ett alternativ. Kombat har en helt ny rocker och bottenform i år och är betydligt snabbare och mer lättplanande än tidigare. De nya fenorna är också klart bättre, både vågfenan och freeridefenan. Så, det är ingen tvekan om att Kombat egentligen är en mycket bättre allroundbräda om man tar in både insjösegling och vågsegling. Om du tycker Kombat 86 kanske är för stor så är nästa steg nedåt faktiskt PureAcid 80. Denna bräda nämns som en av de bästa i hela Starboards lineup för 2006 (jag har inte testat den själv än). PureAcid har en snabbare rocker och är mer naturliga för B&J-segling än EVO egentligen. Vid din vikt funkar nog PA80 även till 5.9 (med en större fena) och blir ett snäpp bättre än EVO 83 med segel under 5.0, rent kontrollmässigt.Om du vill jobba på lite freestyletrick även med den lilla brädan är definitivt K86 det bästa valet, följt av EVO.
När det gäller freestylebrädan så har jag kört Flare 94 sedan juni. Det är en otroligt fascinerande bräda, en helt annan sak än tidigare Starboard freestylebrädor och troligen rätt annorlunda mot de andra märkenas brädor också. Det som är speciellt är bottenformen, det är en ren slalomrocker, tagen direkt från den snabba slalombrädan Sonic 100 (nu 95). Inga konstiga kanter eller gimickar, bara en enkel v-botten och tucken-under-kanter. Detta gör brädan otroligt snabb (fenan är dock inte den snabbaste). Redan vid minimalt drag i seglet sticker den iväg och får sedan direkt raketfart. Den planar också genom vindhål som inget annan jag kört. När man svänger den gör den helst en långsväng och vill ha en del tryck på railen (som en vågis i en bottensväng) men den skär aldrig fast och man kan göra otroliga fullfartsvängar med denna bräda. Överlag är Flare 94 ÖVERLÄGSET den roligaste brädan jag kört för ”rakt-fram-segling”/insjö. Freestyle då? Ja, jag suger ju på detta, men såvitt jag kan bedömma är brädan snarare lättare att poppa än min förra Freesex 100 (trots mindre brädd och snabbare rocker). Så, för mig är denna brädan definitivt en hit. Huruvuda 104:an eller 114 är rätt för dig är svårt att säga. De har exakt samma shape sånär på att 114 är tjockare. 94:an känns rätt liten i volym, faktiskt, så kanske är 114 rätt väg att gå, speciellt om du väljer Kombat 86 som ”liten” bräda.
-
Hmm, lite av ett högt spel tycker jag. Genom att ”hålla i” seglet på det sättet sätter du större tryck på det och om det då ändå träffar nosen så kan det bli större skador. En balansgång, alltså. Jag har själv aldrig kraschat en nos genom ett kastfall (trots att jag får ett och annat, liksom vi alla får). Dock vet jag inte hur jag gör för att undvika skador. Antingen har jag starka brädor eller så är det nå’t med känslan.
När det gäller spolningar i vågor finns det väl inte så mycket att göra. Jag brukar själv försöka hålla i grejorna så länge som möjligt för det mesta.
-
Mycket tänkvärt.
Efter att under början av 90-talet kört samma bräda i 7 år och nuförtiden ofta ha 6-7 olika vågbrädor som byts rätt ofta har jag varit med om båda sidorna av detta mynt. Jag fundera på att skriva en avhandling i ämnet ”Emontionella bindningar till sitt material – fördelar och nackdelar.”
-
Jag har kört diverse Hot-segel på väldigt många olika RDM-master (dock ej challanger). Tyvärr hinner jag inte skriva just nu, men ring mig på 0709-589384 (gärna mellan 16 och 19 ikväll då jag ändå sitter i bilen och sam vanligt funderar på olika mastböjsteorier…) så kan jag ge en översikt.
-
Masse tar upp en väldigt viktig poäng som jag glömde: skall man köra stubbie i snabba förhållanden får man gå ner mer i storlek (volym) än vad man normalt gör. Om det då är lite byiga förhållanden så krävs bättre ”guppa runt teknik” än om man håller sig till en smalare bräda med mer volym, även om man räknar in det faktum att stubbien normalt är lite enklare att gupp runt på relativt deras volym.
-
Om jag skall lägga till något så är det att det finns två sätt att segla din WS i snabba vågor som kan göra dig nöjd. Antingen seglar du sakta och försiktigt och mer eller mindre glider runt lite. Då kan bredden i tailen mm fortfarande vara bra. Alternativ två är att du kan lägga på riktigt mycket tryck på brädan i bottensvängen, gärna lite över framfoten, så du orkar hålla railen i vattnet även när det går fort. Ligger du någonstanns mittemellan så tror jag nog att din Wave one är modellen.
-
Jag håller å ena sidan med Lars K nedan (även om jag dock inte varit i SA). I snabba vågor och sidvind är en klassisk smal vågbräda mest naturlig. Å andra sidan tar jag själv med mig enbart EVO-brädor till Maui (trots att jag har klassiska brädor också) trots att vågorna där är verkligen snabba. Min poäng är att en stubbie, i alla fall EVOn, även funkar bra när det är snabbt och om man gillar den stilen av brädor så kan det vara värt att hålla kvar vid den.
Som sagt dock, om en stubbie som WaveSwallow nu är enklare att få att funka bra här hemma så blir det liksom tvärtom när det blir tillräckligt snabbt. Då är en klassiker typiskt sett enklare. Jag skulle säga att ju bättre du är, desto mer är det en smaksak vilken bräda du skall ta med. Är du lite med ”osäker” på tekniken kanske det är säkrast att köra på din Wave one.
Jag har själv kört på 88:an lite (och även de mindre modellerna) och tycker att de är riktigt roliga här hemma i Sverige. Jag tror dock att de kanske är lite mindre lämpliga för riktigt snabba vågor än de EVO-brädor jag kör (OBS: jag är ”sponsrad” så tolka detta hur du vill, det är dock mitt bestämda intryck av brädorna). Å andra sidan hade MC med sina WS till Maui förra året och var så vitt jag vet nöjd. Kolla med honom om du vill ha mer exakta utlåtanden.
-
Håller med Ola P. Själv var jag visserligen ”ingenstanns”, men hade jag varit på västkusten så hade det troligen inte blivit Stenudden. Syd, rent av med lite sydost, är ingen höjdare rent seglingsmässigt (förutom nöjet att seglar runt bland rejält stora vågor, antagligen västkustens största). På yttre blir det inte bara onshore utan dessutom blir vågornas vinkel relativt själva ön konstig och det både klosar lite jobbigt och blir en helt sjuk backwash i vågen. Inre är i så fall roligare, men som sagt blir det mest ”segla omkring” och riskera rejäla spolningar, inte så mycket av vare sig ridning eller hopp.
Det ryktas dock att någon rekat ett spot på norra sidan av Stenudden där vågorna skulle vrida in och ge vind från vänster. Dock är det oklart hur detta fungerar i praktiken, hur stenigt det är etc. Funkar det skulle det dock kunna vara otroligt bra vid vindar som på lördagen. Jag skulle dock definitivt vilja kolla upp stenar och bottenförhållanden i allmänhet innan jag gav mig ut där i sydlig kuling.
-
…och från Åsa! Se till och få bakdelen ur vagnen nu.
-
Det finns en känd undersökning som visar att folk läser mest tester, rapporter, recensioner etc precis _efter_ att de gjort inköpet i fråga. Man kan säga att det anses viktigare att få extern bekräftelse på att man gjort ett bra köp än att verkligen göra ett bra köp.
-
Om det verkligen är våg du vill lära dig så skulle jag satsa på en riktigt vågbräda. När man är så lätt som du är det lite mindre kritiskt med tidig planing, höjdtagning etc (faktorer som möjligen annars kunde göra en så kallad freestyle-wave mer intressant). Jag tror du kan sikta på runt 75 liter. Över 80 liter kommer snabbt kännas stort om du avser segla i sådana vindar där det blir vågor i Sverige. Den här typen av brädor med några år på nackan ligger ofta bra till i pris och ju mindre de är desto mer svårsålda. Se till att kolla skicket ordentlige bara – brädorna kan ha seglats mycket hårt (eller knappt alls) beroende på vem som haft dem.
Jag såg t ex en Starboard Acid 70 på köp/sälj. Detta är en mycket bra bräda som är rätt allround (speciellt om man väger som du). Det finns säkert andra vågisar i klassen också till salu.
-
Med ett sådant uttalande är det säkrast att vara anonym och inte inloggad. Tänk om frugan scannar surfzone efter inlägg från dig där du berättar om dina planer? Du vet väl att IP-numren syns. Hoppas inte frugan har allt för bra koll på dataprylarna…