Forumsvar skapade

Sida 240 av 329
  • ola-h

Medlem
    27 juli, 2005 vid 12:07 som svar på: bräda

De två brädorna du skriver om är både åt freestylewavehållet Goyan är nog ett par klasser mer våginspirerad än JP FSW. För den typen av segling som du skriver om, mest Bump&Jump, så tror jag båda funkar lysande. Först om du siktar på att satsa på mer vågridning och kan offra lite freerideprestanda så kan brädor som JP RWW eller rent av RW (eller andra märkens motsvarigheter) bli aktuella.

• ola-h

Medlem
    24 juli, 2005 vid 13:17 som svar på: Skruvat för djupt vid montering av stroppar???

Ett test som kan funka:

Skruva ur alla stroppar. Lägg brädan kallt ett tag något dygn, typ 10-15 grader med urskrivad luftskruv. Skruva i luftskruven. Lägg sedan brädan rejält varmt, typ i solen en riktigt varm dag eller rent av i bilen så hela brädan blir varm (även inuti). Skruva ur lustskruven försigtigt. Det skall nu vara ett hyfsat övertryck i brädan och du bör höra ett pysande ljud när luft rusar ut genom luftskruvsspringan. Om pysande uteblir så är det möjligt att du har ett hål någonannanstanns i brädan (typ stropp-pluggen)

Om det pyser är detta dock ingen garanti för att stropppluggen inte är sprucken. Det kanske är en liten spricka som bara öppnar sig en aning när skruven skruvas i. En sådan liten spricka kan dock fortfarande ta in vatten.

• ola-h

Medlem
    24 juli, 2005 vid 08:13 som svar på: Tester av 2006 orna???

Jag har kört Starboard 2006 ett tag, dock inget just mellan 78 och 83 liter, fast det är en sådan på gång om en månad ca.

Grabbarna i Varberg lär väl ha testat en del 2006:or också. Några officiella ”opartiska” tester har jag dock inte hört om.

• ola-h

Medlem
    23 juli, 2005 vid 07:51 som svar på: Maststrumpa

Vilket segel, vilken mast?

• ola-h

Medlem
    20 juli, 2005 vid 07:34 som svar på: bräda

Lite svår fråga att besvara om vi inte få reda på vad du tänker segla för förhållande, vad du väger, vilke segelstorlekar du skall köra, om du vill mest segla vågor eller om du vill köra freestyle aller och du bara vill blåsa omkring och gippa etc.

• ola-h

Medlem
    19 juli, 2005 vid 11:57 som svar på: bra spots (utan kajtare)

Jag vet inte var det finns en sådan spot, men när jag seglar så tänker jag inte på Kitare, oavsett spot. Jag håller mig med, den möjligen aningen naiva, inställningen att kajtarna kan hålla ordning på sina prylar och hålla sig ur vägen. Dock provocerar jag inte och håller själv avstånd om när det funkar. Lite mer exakt utryckt så väjar jag för själva kajtaren enligt normala väjningsregler, men låter kajtaren hålla ordning på sina linor.

• ola-h

Medlem
    17 juli, 2005 vid 07:06 som svar på: Fen och mastposition på en stubbie?

Det var mycket riktigt 132cm jag menade, ingenting annat. För övrigt håller jag med om att det givetvis vore bra om alla tillverkare satte boxen ”rätt” från början. Dvs, satta mitten på boxen där man kan anta att de flesta kommer vilja ha den. Det finns dock en aspekt till. Det kan ibland vara så att de flesta t ex vill ha boxen på 132, men att det samtidigt finns en del som gärna kör den på 138 men ingen som vill köra på mindre än 130. Då kan så att säga det ”totala spektrat” få bli avgörande istället för ”medelplaceringen”.

• ola-h

Medlem
    16 juli, 2005 vid 12:41 som svar på: Fen och mastposition på en stubbie?

Tyvärr har inte alla tillverkare placerat boxen så att mitten är rätt ställe att börja – konstigt nog. Själv har jag i många många år nästan på alla vågbrädor funnnit att jag placerar masten 123cm från tailen, möjligen lite mindre typ 130cm. För mig funkar det sedan så att när jag väl hittat min ”sweet spot” på en viss bräda så ändrar jag sedan väldigt sällan fotens placering, dvs olika stora segel eller olika vågförhållanden påverkar för mig inte mastens placering.

Att ett speciellt mått från tailen skulle vara ”det rätta” är dock egentligen rätt märkligt. Säg att du filar bort en centimeter från tailen på an bräda. Detta påverkar förståss endast brädan väldigt marginellt och att det skulle göra att masten skulle flyttas fram 1 cm är nog inte troligt. I år har jag två brädor som i grunden är väldigt lika, men där den ena (en klassisk vågis) är en utdragen varient av den andra (en stubbie). Jag har inte kört brädorna än, men det skall bli intressant att se hur de förhåller sig till varandra map mastfotsplaceringen. Både box och stroppar sitter för övrigt längre fram på den utdragna brädan – dvs man har liksom förlängt tailen och låtit stroppar och mastkassettt sitta kvar.

När det gäller stubbie kontra klassisk vågbräda så har jag dock inte funnit någon skillnad när det gäller mastens placering. Det handlar nog mest om andra saker, som t ex fotstropernas och fenans placering samt brädans rocker

• ola-h

Medlem
    13 juli, 2005 vid 12:10 som svar på: För er som funderar på varför…

Jo, det anses nog som en accepterad sanning inom kemin (dock kan man egentligen inte bevisa något inom en empirisk vetenskap som kemi).

Ni som läst gymnasiekemi kanske minns herr Avogadros från Avodagdros tal, 6,023*10^23. I Avogadros tappning var det (det konstanta) antalet gasmolekyler i en viss volym (under ett visst tryck i en viss tempertur). Nu brukar talet definieras som antalet atomer kol-12 det går åt för att man skall uppnå massan 12 gram. Denna mängd kallas en _mol_

Hemuppgift: vilket tillskott i hastighet får en seglare med massan 80 kilo på en F2 Missile och RS-5, 5.0 som seglar i 30 knop om hans segel träffas av 1 mol luft med trycket 1 bar och luftfuktigheten 70% om temperaturen är 18 grader C?

• ola-h

Medlem
    8 juli, 2005 vid 06:40 som svar på: Starboard Isonic 2006 17 juli

Nej det är klart. Jag menar mer namnen, Sonic, iSonic, Hypersonic, sammanslagningar av kategorier etc.

• ola-h

Medlem
    7 juli, 2005 vid 20:12 som svar på: Starboard Isonic 2006 17 juli

Intressanta gissningar, men inte helt korrekta, Starboard släpper dock inte sin info officiellt före 15/8 (och intressant nog kan många av brädorna då redan finnas här).

• ola-h

Medlem
    7 juli, 2005 vid 00:02 som svar på: Challengers master??

Jovisst borde vi göra det. När mitt garage är färdigt så får jag sätta upp ett masttestlabb…

• ola-h

Medlem
    6 juli, 2005 vid 22:46 som svar på: rdm mast i np expression?

Jag kan inte annat än gissa, men om jag gör just det så utfaller det hela så att rekomendationen blir en 450 eller 460 rdm av extra snärtigt slag till detta segel.

Visserligen gissar jag att du rent längdmässigt klarar dig med en 430 och t ex en lång Libertyförlängare, men samtidigt kommer nog de flesta rdm:er ge en för vek rigg. Möjligen kan det bli bra med någon av de lite styvare rdm 430 som finns på marknaden, dvs inte ”standard-rdm:en” Powerex. Både Gulftech och HotRod från ”min” leverantör är lite styvare i 430 och det finns säkert andra märken också. Som sagt kan jag dock inte lova att ens dessa räcker till.

Den enda rekomendation jag kan ge som inte baserar sig på gissningar är att låna en mast du tror är lämplig och testa.

• ola-h

Medlem
    6 juli, 2005 vid 22:23 som svar på: Vario top

Hur ser toppen ut på detta seglet (jag kommer inte ihåg)? Är det en liten plastplugg som sitter fast med två små repöglor?

I så fall går det att pilla bort pluggen och fästa en variotopp i de två små repen. Hots variotoppar har dock ändrat sig från år till år och jag är inte säker på vilken som funkar bäst till ditt segel.

Om seglet ser ut som jag antyder ovan så kan vi börja rota i vilkan variotopp vi skall ordna fram (dessutom behöver jag veta hur lång den skall vara).

Om seglet ser ut på något annat sätt i toppen, försök beskriva hur.

• ola-h

Medlem
    5 juli, 2005 vid 09:50 som svar på: Fett test lättvinds SLALOM -brädor

Inte säkert. För en intressant diskussion om snabba kontra ”lättkörda” brädor, se post no 2 på

http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=4956&t=20057515713

Huvudslutsatsen är dels att en mindre van seglare i praktiken seglar snabbare på en mer lättkörd bräda men också (och detta är kanske intressantare) att det är skillnad på vad som har högst toppfart och vad som är ”race winning”.

Sida 240 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA