ola-h
Forumsvar skapade
-
Jodu, givetvis är det på den sidan jag vaknat. Nätet, som först kom på de gamla spiderlok och sedan återkom på Psyclone (fast som en virvel) och nu kommer tillbaka i nätform på Spyclone är just förstärkningar i Kevlar. Inte några löjliga enstaka kevlartrådar som en del andra segelmakare kör, utan en rätt tjock bunt (som dessutom givetvis både limmas och sys fast). Kevlaren skall ta upp extrembelastningar och sedan också funka som ripstop. Själva rutnätet är nog mest ripstop, men det finns också kevlarstråk som funkar mer som ”struktur”. En ännu mer kreativ anvädning kan man hitta i dacronseglet Superfreak där de flesta våderna ramas in av kevlar. Där är det i princip inte alls ripstoppen man vill åt, utan kevlaren blir som ett slags skelett i seglet som tar upp krafter och avlastar dacronen.
Personligen tycker jag dock att virveln i Psyclone är snyggare än nätet i Spyclone, men liksom namnet i det nya seglet är lite skämtsamt är nätet nog ett slags retrostatement. Hot – en seglemakare med humor, helt enkelt.
-
”Unpurposeful design” är just vad Jeff också hatar. Alla detaljer i flamman har faktiskt en funktion. Huvudiden är att kombinera mjukare x-ply med crispigare monofilm ”på tvären” seglet för att att just få ett mellanting mellan crispig monofilmskänsla och totaljmjuk x-ply-känsla. För att sedan öka hållberheten i skarven mellan dessa två material som har lite olika sätt att töja sig läggs dacronflamman in som stötupptagande förstärkning. Fiffigt va! Att man sedan också passsar på att tweaka till det så det blir snyggt är en annan sak.
Om det bara hade varit påklistrad dacronflamman i ett segel i övrigt helt i x-ply så hade det varit annan sak, men om du kollar på flamman i t ex 2005 seglen så ser du att den är i princip full med sömmar och är viktig strukturell del av seglet.
Sedan kan jag hålla med om att valet av glittrigt material inte har något med funktion att göra utan endast är design, men det är en lite annan sak än att klistra in dacrontejp som inte har funktion. Dessutom är det köparens val om man vill ha glitter eller inte.
För övrigt har jag (som jag skriv i en annan tråd) blivit toktvättad i masthögt med mina helmonofilmssegel (fast kevlarförstärkta) Psyclone utan problem där samtidigt segel helt i x-ply trashats. Så, hållbarheten hos ett segel sitter bara till en liten del i materialvalet. Hur materialen sytts ihop och hur de sedan lyckas ta upp energi på ett bra sätt utan att det finns en svagaste länk som brister tror jag mer är nyckeln till bra hållbarhet.
-
Enligt vanligtvis välunderrättade källor är Spyclone mer utpräglat freestyleanpassat. Speciellt de större storlekarna klarare betydligt mer vind och seglet känns dessutom lättare än föregångaren Psyclone.
När jag själv började segla Hot hösten 2000 var de då helt nya Psyclone det självklara valet. Första årets psyclone var väldigt bra och extremt lätta. Sedan dessa har de blivit lite tyngre allteftersom de blivit mer förstärkta (mastficka, detaljer etc). Hållbarheten på 2001:orna var dock redan den väldigt bra och mina 4.7 och 5.3 fick gå en sväng både på Diamond Head och Maui, men många, många rejäla spolningar utan problem. Från början körde jag 3.7 – 5.3 i Psyclone. Med från 2003 har jag bara kört dem från 5,3 och upp. Psyclone har gradvis marknadsförst mer som freestylesegel, men funkar fortfarande bra lika bra i vågor. 5.3 och 5.9 är riktiga favoriter som bägge är rätt unika i och med att de liksom känns som mindre segel än vad de är fast ändå ger bra med drag. 5.6:an (2005, mitt enda Psyclone i år) är också väldigt schysst och 2005:an känns ett snäpp mer stabilt än tidigare år (eller så är det 5.6:an som är mer stabil än 5.3 och 5.9). Så, som en av de kanske mest trogna Psycloneseglarna är det nu nästan lite sorgligt att seglet (eller i alla fall namnet) försvinner. Jag har inte bestämt om jag kommer beställa något 2006 Spyclone än. På ett sätt har Dawg tagit över den roll som Psyclone haft i min linje. Jag har nu Dawg 6.3 och kanske blir det ett 5.3 eller 5.8 nästa år.
-
Faktum är att SO 2002-2004 trots att de uppdaterades en aning grafiskt var väldigt lika i känsla och prestanda. Dock måste jag säga att 2005:orna är märkbart bättre. Jag hade lite problem att rigga dem rätt först (efter att ha kört in mig på 2002-2004) men när jag kom på att de gillade ett uns mer nedhal så blev jag sedan överaskad av att de var så pass mycket förbättrade. Det är nästan så att jag är orolig för hur 2006:orna skall kunna vara en förbättring.
Så, Basse kan nog segla lugnt på sina 2005:or. Själv är jag ju givetvis tvungen att byta för att leva upp till myten om mig själv som totalt urflippad prylbög.
-
Själv tycker jag de ser lite väl NeilPryde-aktiga ut med ”framen” och allt.
-
Ser inte outlinen både på Newwave och Freewave lite konstig ut?
-
Även om förlängningbiten i sig skulle vara oändligt styv (vilket knappast skulle b ge en fin kurva) så kommer ju inte själva maströren bli styvare när man sätter in förlängningsbiten. I praktiken skulle jag gissa att masten får i princip samma imcs med och utan förlängningen. Mao, om det är en ”typisk” 400/19 så får man på köpet en mjuk 430/19.Så, inget nytt under solen, alltså. Resultatet skulla bli ungefär detsamma som att ha en lång förlängare till sin 400 mast (400+30+lång förlängare skulle jag gissa blir rejält svampigt).
Detta till trots, iden tycker jag är bra. Får man bara alla skarvar (och resten av masten) att hålla, får det hela rimligt lätt, får till en bra kurva och kompromissar fram en bra styvhet på grundmasten så kan användingsområdet bli minst lika bra som en bra 400 mast i kombination med en bra lång förlängare.
-
Jag väger 68. Huruvida jag kör mindre segel än andra seglare som är tyngre beror på förhållandena. Är det onshore och man vill ha tryck är det ofta tyngre seglare som kör mindre än vad jag gör. Kanske beror det också på vilka segel man har. De segel jag har i 3.5 – 5-0 är fortfarande mjuka och manövrerbara trots att man kör dem lite stort.
Hur som helst, jag kör 3.5, 4.0, 4.5, 5.0 (Hot SO), 5.6 (Psyclone) och 6.3 (Dawg) (+ en extra 5.0 Superfreak för lite test). 3.5 blir en typisk säsong använt 3-4 gånger, ibland mer.
Jag har en hel hög med vågisar (köper billigt) och kör upp till 5.0 på min 62-liters, upp till 5.6 på min 70 liters och 74 liters. Min freestylebräda är på 94 liter och den tar lätt 6.3, likaså gör min superstora vågbräda på 91 liter.
Skulle jag bara ha två brädor skulle det nog bli 62:an och 91-litersvågisen. Sedan skulle jag välja segel så jag hade en 5.3:a som skulle funka OK på 62:an och 91:an.
-
Boards artikel är bra, men det är inte helt 100 utan innehåller en del tveksamma slutsatser. Dessutom behandlar den enbart klassiska vågbrädor, en i dubbel bemärkelse smal katagori.
Personligen skulle jag säg att volymen säger minst lika mycket (eller lite) om brädan uppförande som bredden. Utan att titta lite närmare på brädans shape kan man inte säga mycket om hur den kommer uppföra sig.
Min nya freestylebräda är t ex nästan 5cm smalare än min förra, men planar ändå märkbart tidigare (tack vara annan rocker, bl.a.). Samma bräda känns dock lite sjunkigare än min största vågis, trots 3 liter mer volym.
När det gäller ”plusliter” eller ”minusliter” så föredrar jag egentligen att räkna förhållandet mellan volymen och den totala vikten av seglare plus utrustning. Lite grovt räknat kan vi säga att utrustningen väger 20 kilo. 10 ”plusliter” för en 90-kilosseglare betyder 100 liter bräda. Kvoten (volym/total vikt) blir då 100/110=0.91. För att en seglare på 50 kilo skall få samma ”flyteffekt” behövs en bräda med volymen 63 liter, dvs 13 ”plusliter”. Lustigt va?
-
Nej. Visserligen är jag ingen freestyleseglare, men så mycket vet jag att freestylefenor typiskt väljs väldigt korta. Man kan säga att kortheten är själva ideen med att köra freestylefena. Det skall vara lätt att få upp dem ur vattnet. Hur djup fenan är beror en hel på typen av freestylefena också. En typ är extremt kort, de ser ofta lite avkapade ut eller är väldigt breda, runda och ser nästan symmetriska ut. Andra freetylefenor ser mer ut som förväxta, extra breda vågfenor. De är, skulle jag säga, lite ”djupare för sin storlek”.
Många freestyleseglare kör fenor runt 20cm. Själv kör jag oftast 22cm upp till 6.3, ibland 24cm.
(För övrigt har jag en sprillans ny Starboard Freestylefena att sälja, 24cm).
-
Trots att jag själv regelmässigt kör med upp mot 45cm förlängning på mina RDM så håller jag nog med Adde i detta fallet. Jag vet förstås inte säkert hur det kommer funka, men mina samlade erfarenheter säger mig som sagt att det kan bli tveksamt. Gissningsvis är Loop 65 inte allså så styv som loop 100 heller, de flesta rdm med mindre kol är lite mjukare. Det talar extra mycket emot.
Om det var jag som var i din sitution och inte hade råd med en lång, hyfsat styv och snärtig top-of-the-line-rdm så skulle jag försöka hitta en beggagnad superlätt 460-racemast (eller ”nästan race”). Visserligen är hållbarheten på dessa ett skämt, en du lär kunna få väldigt bra lättvindsprestanda för ett hyfsat pris.
Det som händer när du förlänger en mast är att IMCS i praktiken inte ändras. Du får alltså en 470/21 om du förlänger 40cm. Det är nog mjukare än vad seglet gillar. För övrigt är IMCS lite av ett skämt som mätmetod, och även om det står 21 på masten så kan den i verkligheten vara allt från 19-24, skulle jag tro.
-
Mag och Frippe har bra generella kommentarer. Skall man komma längre behöver vi veta vad du väger och vilken bräda det är (i alla fall ungefär hur den ser ut).
-
Många säger nog äntligen. NPs undanflykter när det gäller varför de inte satsat på rdm tidigare har ju vari aningen pinsamma och Kevin Ozee’s kommentar på NP-Maui är i samma anda. Min känsla är snarare att NP missade RDM-tåget och sedan har spenderat flera år med att hitta på undanflykter för att förklara varför. Nu måste de hitta på motsvarande undanflykter för att förklara varför deras tidigare undanflykter inte längre gäller. Det blir lite fars-artad.
Den goda nyheten för alla NP-seglare är dock att gammalt snack inte har något med produktens prestanda att göra så ni kan säkert förvänta er en sedvanligt NP-mässig kvalitet.
För att få lite balans på NPs egna komentarer kan jag referera till team rider Jason Prior som kommenterade den eventuella bättre responsen i x9 kontra den tveksamma hållbarheten med ”all that responsiveness is probably very important when they are dockjibing at Lake Garda, but there is not much responsiveness left when the mast is in pieces and I’m going on the rocks at Hookipa”