ola-h
Forumsvar skapade
-
Det är nog svårt att säga generellt. En brädas rails är en viktig detalj i brädans shape. Med detalj menar jag inte att det är en petitess utan snarare att väldigt subtila aspekter av railens shape och hur den förändras längs brädan närmast är helt avgörande för hur restan av shapen funkar.
”Lite grovt” finns dock vissa likheter mellan det som kan uppnås med lite fetare rails respektive lite mer bredd. Jag tror dock inte man kan säga när i svängen det ena eller det andra ger mer effekt.
-
Jag har dålig koll på Kauli, men från vad jag hört har han någon typ av Brasiliansk hus-shaper och har alltså inte kört Boulduires brädor (han som, om jag minns rätt, shapade AHDs Kauli Pro).
Så, normalt skulle man väl säga att han bara byter klistermärken. När det just gäller Quatro kan man dock möjligen misstänka att det är annorlunda i och med att det är att väldigt shaperorienterat märke, som typiskt snarare har toppseglare som seglar på deras brädor med andra loggor än tvärtom.
Kauli har tidigare kört superkorta brädor, men med rätt klassisk shape. När det gäller Quatro i allmänhet och shapers Keith Teboul i synnerhet så har de inte kört så kort på ett tag. Keith körde t ex 8’0″ förra säsongen (tidigare körde han 7’10”). Nu har han dock gått ned i längd till 7’8″ (234) som ju börjar bli lite åt det korta hållet. Till det kör han också lite bredare nos och tail, ala Quatros nya freewave-serie.
Om Kauli verkligen kommer samarbeta med Keith T så kan det vara en intressant inspirationskälla. Den typen av bräda som Keith är inne på är något som jag tror väldigt mycket på (dvs kortare och bredare i nos och tail, men inte nödvändigtvis bredare mitt på).
-
2005 Acid 70 (b: 54,6, ofo 34,9) har lite smalare tail än EVO 70 (55, 36.1), även om men ser det relativt. Däremot skulle man kunna säga att den har, relevtivt sett, ungefär lika bred tail som EVO 62 (54, 34.4).
Jag skulle också gärna vilja prova Acid 70, men för mig personligen är inte den typen av bräda så lockande eftersom jag gillar EVO-karakteristiken. De som kollade (väldigt) noga på min ”svängscen” i filmen ”Surf på Burk” som postades på konfen i helgen noterade kanske att jag körde på en Acid sekvensen, en 2005 Acid 74, närmare bestämt. Den funkar fint i småvågor och cross-on den med, tycker jag. Som jag skrivit förut är det otroligt stor skillad i känslan mellan denna brädan och mina vanliga EVOsar (speciellt reletivt den EVO 62 som jag kör på den film som MC postat som är filmad samma dag) men ändå så kan man få dem att göra ungefär samma saker på vågen.
Även tyska SURF gav Acid 74 väldigt höga poäng för ”framfot, halvstoravågor” och ”bakfot, småvågor” (samma poäng som EVO 74 fick i dessa kategorier) och samtidigt var den en av bara två brädor i testet som fick full pott på ”framfor stora vågor” (AHD Kauli pro var den andra). Tyvärr testade de inte EVO 70, som i mitt tycke är en mer allroundmässig vågbräda än EVO 74, speciellt märkbart vassare i lite större vågor.
Dock tycker jag att SURFs test understryker att det är en smaksak vilken typ av bräda som passar bäst, speceillt för duktiga vågseglare. De breda/korta vågbrädorna är dock generellt enklare att segla radikalt i våra förhållanden och därigenom kanske ofta ett mer naturligt val för de som inte utvecklat sin teknik så mycket.
-
Att ett segel som Search inte är det mest lämpade för en lättviktare är nog de flesta överens om. Visserligen har segelt blivit mjukare med åren, och visserligen vet jag lättviktare som gillar seglet skarpt, men det är fortfarande ett segel som är sytt för att ge väldigt mycket drag till framförallt tunga vågseglare.
Utav Hots 7 (sju) vågsegel (om man räknar med Powerplay) så har skall Powerplay ha klar mest drag. Egentligen är detta mer ett freeridesegel, men Rybby S kör det ju på Jaws…
Smack och Psyclone har också mycket drag, men båda i en mjukare form och båda kan också trimmas för lite mindra drag. Dessutom är båda helt neutrala och draglösa vid utskotning, dvs det finns ingen ”restbuk” när segelt är utskotat. Psyclone är snäppet direktare än Smack, delvis pga mer monofilm istället för xply, men också pga andra detaljer i sömnaden. Jag har själv kört mycket på Psyclone (lite på Smack) och Psyc är ett segel som skulle kunna passa båda tunga och lätta seglare genom att trimmas om lite.
Diva/Dawg har jag inte testat en, med enligt Jeff har de mindre drag än t ex Psyclone och jag är rätt säker på att de inte är rätt som allroundvågsegel till en tungviktare.
Slutligen då, SO. Min gissning är att SO trots allt är det bästa valet om man vill dela segel. Dels har det i sin senaste form lite bättre bottendrag. I alla trim levereras draget väldigt mycket ”framåt”. Det är alltså lätt att hålla seglet, även när det är byigt och så. SO är ett segel som kan trimmas så det är tight och skönt när man seglar det i den undre delan av seglets vindregister. Därför passar det lättviktare. Samtidigt så bottendraget som sagt inte dåligt och framför allt så klarar seglet väldigt mycket vind utan att bli det minsta instabilt. Även i den övre delen av seglest vindregister är det mycket lätthanterligt. Därför kan en tyngre seglare helt enkelt välja en större storlek och fortfarande få ett grymt fungerande vågsegel.
Kankske kan man tro att det alltid funkar så, dvs att en lite seglare kommer trivas bra med ett relativt vindstyrkan mndre segel och vise versa, men problemet är att en del segel helt enkelt inte tål det tryck som de utsätts för när det seglas överriggade av en tungviktare eller, omvänt, blir odistinkta eller på andra säätt konstiga när de seglas i mindre vind än de är tänkt att funka. SO tycker jag som sagt klarar bägge ändarna av spektrumet väldigt bra.
-
Som många redan varit inne på: Brädan är en av Werner Gniglers prototyper för en ny minsting i RWW-familjen. Tydligen så kör han den grafiken på alla sina prototyper. Brädan sägs vara en i stort sett slutgiltig shape, men grafiken har inget att göra med vad som komma skall, allt enligt Kevin Ooze på NP-Maui.
-
… fast ju mer ”fast” buk seglet har, destom mer ”omedelbart” bottendrag blir det (som Adde säger) extremfallet är ju ett cambersegel. OM vinden först skall pressa ut buken så tar det liksom ett ögonblick innan draget kommer. I praktiken tror jag dock inte detta har så stor betydelse för de flesta seglarna och andra aspekter på segelet/draget är mer avgörande. Sedan kan man ju rent tekniska ha ett segel som har rätt lite drag/buk, fast det lilla som är är fast (försvinner inte vid utskotning). Då upplevs nog i alla fall inte seglet så dragigt.
-
Shit, jag han bara få ned ett par sekunders film, sedan gick servern ned. Sen nu till att snabbt få upp den. Inser du inte att windsurfingsverige står stilla under denna spända väntan.
Början såg lovande ut i allla fall!
-
När det gäller stubby contra klassiska vågbrädor så ser jag ingen pricipiell skillnad i vilka fenor som funkar. När det gäller Starboard så är t ex fenorna till EVO mer ”down the line-aktiga” än fenorna till Acid (som har mer ”bottendrag”, tar bra höjd i låg fart, planar tidigt etc).
Annars tycker jag nog att fenor är rätt mycket en smaksak. Man kan komma till liknande prestanda på många sätt fast då på köpet få lite olika känsla i fenan. Ett exempel är Keith Tebou, som kör supersmå fenor. Antagligen är det lite av hans signum att köra små fenor. Dock har de utveckalt till att bli lite tjockare än många andra motsvarande fenor, så i en mening får han ut lite bättre ”bottendrag” relativt ytan. Sctott McKercher kör också rätt små fenor, men har har dem istället aningens styvare, men samtidigt tunna nära basen. Då landar man i en annan kompromiss. Någon trede person (säg Polakow) kanske kör lite större storlek med både tunn och mjuk.
-
[ QUOTE ]
är det idé att köpa typ två 21.5 fenor, en för ”kontroll” och en för ”power”?
[/ QUOTE ]
Tja, det kan vara rätt stor skillnad, men kanske är det också lite som med segel, att det lönar sig at segla in sig på en modell. Själv har jag dock massa olika fenor i samma storlek och anväder dem för olika slags förhållanden.[ QUOTE ]
Eller kanske så att 20 och 21.5 räcker precis hur bra som helst, många proffs verkar ju köra med EN fena för en viss bräda men det kanske är för att de har en hög med brädor att välja mellan?)
[/ QUOTE ]
Jo, så är det nog i rätt hög grad. Har man bara en vågis känns flera fenor som ett måste om man skall kunna utnyttja brädans potential. I själva verkat skulle jag vilja går ännu längre: med rätt fenquiver kan rent av ”överutnyttja” en brädas potential.[ QUOTE ]
Jag har testat MFC RON ett par gånger, gillade de starkt, men vågar jag satsa på enbart sådana om jag skall segla mer ”riktiga” vågställen? Passar RON för en mer traditionell vågis?
[/ QUOTE ]
Jag har bara kört Starboards freestylefena, men den är mycket lik RON. Jag skulle säga att den funkar på en mer traditionell vågis också. Karaktären på brädan ändras en del, men det är ju det som är avsikten. Dock skulle jag inte köra enbart RON[ QUOTE ]
Jag upplever att på vågbrädor så har en liten fena kunnat göra närmast underverk för kontroll och sväng, är det värt att ha tre-fyra fenor till sin vågbräda eller räcker två?
[/ QUOTE ]
Skall du verkligen pressa ut maximalt ur brädan så tycker jag nog tre fenor måste till, varav en kanske typ RON. Själv har jag väl en 20 vågfenor av olika slag, men det är ju bara för skojs skull, jag skulle klara mig med en 20, 21 och 22 (möjligen 21.5) av någon lämplig design. -
I finbussklassen slår nog ingen Fredrik Hallanders inredning i Ek och rostfritt. Klassen på bygget slår det mesta ni kan tänka er i möbeväg, båtinredningsväg eller vad ni vill. Dock har jag inga bilder till hands. I ”prylarna-i-bussen-klasssen” tycker jag Stafans bygge är grymt.
Om man som Staffan först skaffar prylarna och sedan bygger runt dem kan det dock bli problem med att själva personerna får det lite trångt, se t ex bifogade exempel i vilken tre (eller var det fyra) engelska killar bodde.
-
Jag hade sjäv en liknande trip till Oahu för ett par år sedan. Jag tog mig lite extra tid och fick väl ca 10-12 dagar bra vindsurfing på Diamond Head. SOm Danile antyder kan det vara blandad storrlek på vågorna, men eftersom det är någon variant av sydsvall som skall till så är sommaren den rätta tiden. Vinden är dock långt ifrån så stark som på Maui, ochnär jag var där var det riktigt lätt, och det varkan vara typiskt. Jag hade huvudsakligen segling av typen, guppa ut, rid in, med 5.3. Några dagar var det lite mer drag och en dag tom 4.7. Vågorna var precis som Daniel skriver huvudsakligen gubbe eller dryg gubbe, men en dag var det snarare upp mot mast. Stället är hyftas lättseglat, men speciellt vid lågt vatten är det rev som sticker upp en bit innan för bryten och det är inte omöjligt att man hamnar där efter en spolning och då kan det vara trixigt att komma ut. De som kör med skor är har det förståss lättare.
Jag hade med riggprylar men hyrde bräda hos Hawaiian Watersports (Josh Seymore) som ligger ”inne i stan”. Det funkade OK.
Själv bodde jag billigt uppe vid universitetet, i någon slags ”dorm”. Därifrån är det kanske 10-12km till Diamond Head. Kanske inte vad man kallar promenadavstånd, speciellt inte om man skall släpa på en vindsurfingutrustning. När jag var det behövde jag dock leva supersnålt efterrsom jag sparade pengar till en Mauiresa, så jag hade inte råd med hyrbil. Alltså var det bara att knalla. Jag byggde ihop en lite kärra av en kartong och ett ”hjulpar” som jag hade med från Sverige och det var fullt möjligt att gå, men det tog nog 1,5 timme enkel resa om jag kommer ihåg rätt.
Seglingen var hur som helst myckt bra. Trevliga vågor och vind från vänster.
-
Skarpsint, Staffan. Det var fanns faktiskt en referens till ”På västfronten intet nytt” (en bok av Erich Maria Remarque (en pseudonym) också) som var grunden till rubriken. Först hade jag rubriken ”På prylfronten nytt”, men jag lade till ”en del”. Dock var nog det hela kanske inte så lyckat…
-
Jag förslår vid toalettbesök pdf-versionen på skärmen istället för pappersversionen.Spola rent, kör igång en tung beräkning på datorn och torka dig torr med hjälp av datorns fläkt.
-
Det är inte utan att en prylgalning som jag blir lite extra Mauisugen när detta skramlar in i datorn och upp på dess skärm.
För övrigt har har jag flera gånger repat upp huvudet på den spetsiga grenen längst ned till vänster på North ICE-bilden. Det hela sker är jag böjer mig fram för att ta upp sandalerna och sedan allt för häftigt reser mig upp.