ola-h
Forumsvar skapade
-
Jag har ju varit Göteborgsrepresentant, men bor i Örebro nu. Möjligen kanske jag kan fixa något ändå till våren.
Däremot blir det ju en rejäl kickoff i Varberg under våren.
-
Bilder både från Sverige och Maui kommer visas på ”Stekhet Afton” på torsdag.
-
Ja RON+stubby kan vara intressant, men like intressant är att originalfenorna till EVO 2005 snarare är extrema åt andra hållet. Outlinenn är rätt klassisk och flexan rätt normal, men profilen är väldigt tunn för att fenen skall bli snabb och exakt. Så, istället för att spä på egenskaperna som liksom är inbyggda i brädan spär man ut dom med en mer ”dow-the-line”-fena. Omvänt så är fenorna till Acid tjockare i profilen och väldigt bra i lättvind och långsam fart.
Som sagt tror jag att vi står inför en tid då möjligheten att trimma brädan genom att välja olika typer av fenor (inte bara olika storlekar) kommer upptäckas på bredare front.
Vilken storlek på RON har du kört (och på vilka segelstorlekar)?
-
Jovisst spelar marknadsföringen in, men jag hävdar (tills jag överbevisats, av mig själv eller andra) att AW-55:an har ett delvis annat fokus. Jag såg proto-attitude på Maui innen den kom ut och snacket där var också mer mot tungviktare och freestyleinfluerade. Fortfarande är det inget märke som i lika hög grad som Starboard marknadsför brädtypen även mot ”snabba förhållanden”, skulle jag säga. Till Attidudens marknadsföringsmässiga nackdel kanske det också hör att brädan kom ut mitt i ”mauibrädornas” och ”pro-replicas” värsta storhetstid och snacket då handlade mycket om att snarare anpassa klassiska Maui-shaper till att funka även i onshore genom att välja större brädor etc.
Vi lär dock troligen inte komma överens i frågan förrän vi tar en testsession med våra två brädor, du och jag. Men det skall väl gå att ordna någongång.
-
Dr Masse, intressant att du gillar RON. Starboards freestylefena är för övrigt rätt lik i shapen och jag har kört den några gånger på mina EVOsar. Fenintresserade uppmanas håll ögonen öppna till våren för nya svensk-testade varianter på temat.
-
Jag skulle nog ändå säga att med sisådär dryga årets retrospektivitet sedan introduktionen av EVO så var det lite av en revolution. EN intressant poäng är ju nämligen att användningsområdet är i det närmaste revulutionernde, både när det gäller segelstorleksspann, olika typer av vågor och olika duktiga vågseglare. En intressant del i EVO-historien är att man från början verkligen satsade på att göra just en utvecklad fish men att brädan sedan, mer eller mindre på ren tur, visade sig vara grym även i riktigt bra förhållanden (så bra att Scott McKercher enbart kör EVO, även i x-off och snabb dubbel mast). Sedan har man fortatt utveckla från den punkten.
En annna reflektion, som är mer av en personlig teori om utvecklingen, är att jag inte tror att bredden är något som i framtiden kommmer karakterisera dessa brädor. I spåren av t ex RRD Swallow 68 kommer troligen allt fler av den mindre brädorna i denna katagori bli smalare. Jag skulle säga att det som gör t ex EVOn är outlinen i kombination med kortheten. Jag har själv för övrigt önskat mig en variant av EVO 70 i ca 53cm bredd, men hittills har mina önskningar inte besvarats. Mitt tjat bidrog dock lite till att man gjorde en 62:a, så om jag tjatar på lite så…
-
Canon EOS 10D, EF 300/4, EF 1.4x extender. Med ”brännviddsförlängningen” som kameran ger (1.6x) så landar jag på dryga 600mm, vilket är rätt lagom. Dock är ljusstyrkan ett problem och jag skulle gärna ha ett 300/2.8. Man kan rädda sig med att man fyr hyfsade bilder även med högre ISO på en bra digitalare, men riktigt bra blir det inte med t ex 400.
En EOS 1DmkII verkar annars vara vad som gäller. Förutom ruggigt snabb serietagning så är det närmast vattentät (i alla fall rejält regntät), så äver typiskt svenska blåsdagar, som i regel kommer i kombination med mer eller mindre regn) kan fotograferas. Priset på dryga 40 papp avskräcker dock. Ett 300/2.8 trillar väl in på en liknande summa.
-
Det hela är mre komplicerat än att bara fenans djup avgör. För det första spelar det roll om du skall köra brädan i vågor eller förväntar dig hyfsade svängegenskaper i allmänhet. För det andra spelar det roll om du absolut vill att brädan fortfarande skall kännas balanserad och lugn i vattnet. Om du inte förväntar dig dessa två saker så kan du lägga på rätt mycket fena, säkert upp mot 26-28cm i lite B&J/freeridestuk.
Vidare så spelar det in om du vill nå hög fart när du väl planar eller nöjer dig med att plana så du kan ta lite höjd och sedan vill försöka rida vågor på invägen, eller nå’t. Genom att köra olika fentyper eller t ex fenor med lite olika (tjock) profil så kan man ändra hela brädans egenskaper en hel del.
En intressant fena att kolla in for onshorevågor och bra ”bottom end” och kanske lite freestyletrick kunde t ex var Maui Fin Companys Revolution ONshore (Josh Stone-modell). Dessa fenor är liksom freestylefenor större än vad djupet antyder, dvs en 24 fena av den varianten är kommer kännas betydligt större än en klassisk 24-vågfena.
För mer ”tidig planing med stort segel viktigare än allt annat”-segling så kan en lite mer upprätt B&J-fena, men fortfarande gärna med en lite svept och flexig spets funka.
-
Själv hade jag en SERIEBRÄDA som var 240 redan på 80-talet, 1984 skulle jag gissa. Marlin 007 var namnet.
-
Jo, och om det är en vågsurfingbräda som skall byggas (dvs inte en vindsurfingbräda för vågor) så är det säkerligen enklast att köpa ett riktigt vågsurfingblock, (bennetfoam etc) som redan är böjt i en hyftad rocker och sedan köra polyenster (+glas). Så båggs nog fortfarande de flesta vågsuringbrädirna, även om epoxy numäera också är väldigt vanligt. Man får vara bra säker på vad man gör om man skall få till en bra vågsurfingbräda tror jag.
-
Grymma vågor, man skulle kanske söka jobb i Kristianssand. Frågan är hur ofta det ser ut så där?
-
Jag har inte tid att skiva någon lång uppsats just nu (till vissas glädje kanske) även om jag nog har tillräckligt mycket ”åsikter” om ämnet för att det skulle gå.Lite hinner jag dock tjata.
För det första skiljer sig olika ”newschool” (bred-kort, eller ”stubbies” som Windsurf kallar dem) åt väldigt mycket. Alla vet ju att olika klassiska vågisar har olika egenskaper, men jag skulle säga att skillnaden inom gruppen av ”stubbies” är än större. Det är därför svårt att göra generaliseringar.
För det andra så är min övertygelse att det egentligen in är bredden som ”gör” dessa brädor till vad de är utan det handlar väldigt mycket om outlinen i allmänhet och hur den relaterar till längden. Jag tror att det kommer komma smalare stubbies så småningom (RRD Swallow 68 är när det gäller detta en föregångare med sina 53cm). På samma sätt finns det ju klassiska vågbrädor som är breda. Jag tror att de två olika typerna i framtiden kommer ”låna” av varandra (en föraning om deta är 2005 Staboards Acid 70, som är en slags förlängd EVO 70 i en klassisk form).
Om jag nu måste generalisera lite ändå, så är nog huvudregeln trots allt att de nya vågisarna ger oss effektivare vågseglingegenskaper då vågorna inte är så bra. När vågen är lite seg så gör de nya brädorna att aspekter som att komma med vågen, hålla fart, hantera lite misstag etc funkar bättre och ändå är brädorna pga sitt format ändå radikalare. Lite förenklat kan man säga att då får de förlåtande egenskaperna hos en jättestor vågis i ett radikalt paket som motsvarar en jätteliten. När förhållandena blir bra blir det mer tveksamt om de korta och breda brädorna är lika bra. De funkar fortfarande, i alla fall vissa av dem, men jag skulle säga att det mer är en stilfråga huruvida man gillar dem i riktigt bra förhållanden eller ej. Detta leder in på en egentligen mer komplicerad fråga; den om hur brädans shape påverkar seglarens stil. Det är ingen tvekan om att de nya brädorna påverkar stilen till viss grad. DÅ är problemet att om man nu inte gillar dem i fina förhållanden, men gillar effektiviteten i sega förhållanden, vad händer då med stilen. I princip tror jag det är bättre att liksom hålla sig till en stil, i någon mening. Därför borde det vara bätte från en utvecklingssynpunk om man kunde ha brädor med liknande känsla i i olika förhållanden. Detta leder oss tillbaka till min ”föraning” ovan att de två olika kategorierna i en mening kommer växa ihop, eller i alla fall att det kommer vara mindre tydigt att stubbies är för ”real world” och segel vågor och klassiska brädor är för Hookipa.
Personligen kör jag enbart korta/breda och har gjort så i 1.5 år. Jag har en klassiker också som jag testar lite, men för mig känns det rätt skumt att gå tillbaka nu. Så för att vända på det hela lite så kan man från min synpunkt lika gärna fråga sig vad de klassiska vågbrädorna egentligen erbjuder för fördelar. I mitt tycke är det redan nu en frågas om smak och stil, och kommer bli så ännu mer i framtiden, alltså.
(Seså, nästan en uppsats i alla fall…)
-
Det är en lite för allmän fråga. Vad skall du ha masten till för typ av segel/segling?
OM vi börjar i den svåra ändan så går det inte utifrån kolhalt, tillverkninsmetod/fabrik, IMCS och liknande allmänna specifikationer avgöra prestandan hos en mast. Det är helt enkelt ”finare” detaljer i mastens uppbyggnad, tillverkning och böjegenskaper som avgör.
-
Som det sägs nedan så beror det på. Dels är det en smaksak. Sedan bereor det på stället man seglar, vind och vågor. Också brädans typ och storlek, samt fena mm spelar in.
Förenklat kan man säga att mer onshore nödvändig mer tryck i seglet. Detsamma gäller segare vågor, strömmar och dylikt. Med större bräda brukar det funka bäst med lite mindre segel. Generellt har de flesta dock alltid mindre drag än vid freeridesegling.
Seglar man på ett ställe med en väldigt snabb våg, kan inte bara mycket drag i seglet ställe till det, utan även segelstorleken. T ex kan vinden vara så lätt att man inte planar med 5.7, men ändå väljer de flesta 4.7 för att när mna väl får fart på vågen gör bara det stora seglet motstånd. På sådana här ställen, typ Hookipa i lättvind, får man som ickeproffs kompromissa mellan att ha ett stort segel (5.3) som visserligen inte heller ger dig planing, men gör det lättare att ta sig upp i vind och att pumpa sig på vågor eller ta ett mindre segel (4.7) som är mer hanterbart på vågen.
I Sverige, även på de bästa vågspotsen i sidvind mm, är det dock inte motsvarande problem, för även om kanske vågen bryter snabbs så är själva dyningens hastighet och hur fort vågen bygger inte lika imponerande. Här väljer man snarare segel så litet att man har hyfsat drag på vågen, men ej är överriggad. Man blir snabbare överriggad i vågridningen än på raksträckorna, så ofta innebär det lite mindre segel än vad man skulle valt för perfekt raktframsegling med samma utrustning i övrigt.
Man kan nog säga att när man börjar rida vågor frontside så ställer ett för stort segel till med extra mycket problem i våra svenska förhållanden. När man blir duktigare så rider man vågen snabbare och har bättre timing och då kan man klara av mer segel. På Maui i lättvind eller motsvarande blir det som sagt lite tvärtom, man behöver mer segel om man inte har samma koll.
-
Här är några äldre filmer/bilder från Åsa:
Yttre, 5.3 en fin sommardag 2001. Revet plockar upp sydvästvågor rätt bra och det är bra vågstorlek för att vara 5.3: http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/images/P0107/0107-1.jpg
Yttre, 3.7 samma höst: http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/images/Asa011010/8.jpg
Inre, 3.7 hösten 2001, http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/images/Asa011111/3.jpg
En filmsnutt från yttre, hösten 2001, som visar hur det ofta ser ut. Bra storlek, men det ser huvudsakliogen rätt segt ut. Även nu, efter några års ”träning” blir det segt ibland, men vi har nog också lärt oss utnyttja stället bättre än denna film visar: http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/Movies/asa011010-3.mpg
En filmsnutt från inre, samma höst. Här är det tidvis bättre fart, men det är mer klassisk ”frontside i cross on-tappning”, dvs man får svänga tillbaka och hämta fart: http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/Movies/asa011111.mpg
Det finns en längre snutt från 2003 också, någonstans på ftp:n. Dessutom finns bilder från ”inre” från tidigare i höstas: http://www.surfzone.se/pp/showgallery.php?cat=500&ppuser=14 . En del av dessa bilder är dock från Maui mm…