Forumsvar skapade

Sida 258 av 329
  • ola-h

Medlem
    29 september, 2004 vid 20:17 som svar på: Ola H är omslagspojke på Starboard!

Precis. Jonas manöver är snyggare, tycker jag, men det är jag som är på bilden på Starboardsidan (och Jonas som tog den bilden).

• ola-h

Medlem
    29 september, 2004 vid 12:36 som svar på: Åsa 27 september

Det känns lite frånt, faktiskt.

• ola-h

Medlem
    28 september, 2004 vid 15:31 som svar på: Åsa 27 september

Om inte annat är det ju alltid nyttigt att se sig själv…så posta gärna några klipp till mig, eller lägg på ftp:n.

Vågridningen i Apelviken var dock rätt svårbemästrad igår, så jag förväntar mig inget allt för spektakulärt, tyvärr.

• ola-h

Medlem
    28 september, 2004 vid 10:50 som svar på: Simmer vs Arrows vs Np

Hot har för övrigt samma material i mastfickan som Gaastra till 2005. En mycket bra uppgradering.

• ola-h

Medlem
    28 september, 2004 vid 09:24 som svar på: Åsa 27 september

Jo apelviken var trevligt också, även om jag var lite lätt sliten vid det laget. Jag körde EVO 62, men provade också den ny Acid 74 Levi Siver pro model lite.

Inre Åsa kan faktiskt funka i lättare vindar ibland, men det är inte så ofta. Jag har dock haft bra vågridning med så stort som 5.0. Oftast är det bättre vinkel på yttre och därför kör jag i allmänhet där numer. Hård vind och 260 grader är väl vad som får inre att gå av ordentligt. Igår var det aningens för mycket nord i vinden och därför inte så stort och rätt glest mellan seten. Till skillnad från vid yttre ligger det en hel del dolda stenar en bit ut på inre, så det kan bli lite påkörningar ibland.

• ola-h

Medlem
    28 september, 2004 vid 06:07 som svar på: Tåsvängen i stropparna

Vad har du för bräda?

• ola-h

Medlem
    26 september, 2004 vid 18:39 som svar på: Super -X bräda som fungerar i mindre vågor?

Alltså, som jag fattat Super-X, så är det frågan om brädor som huvudsakligen är MYCKET SNABBA. Givetvis finns det alltid vissa märken som kanske utnyttjar ett klatchigt nytt begrepp som super-X och sedan gör en bräda som har det namnet man är mer användarvänlig eller inriktad mot något annat håll än vad begreppet innebär.

Så, skall man gå efter vad namnet super-x innebär så är en sådan brädan framför alltså snabb, men aningens anpassad för att det skall gå att utföra vissa trick. Vågridning finns egentligen inte med på skalan. Typiskt så är alltså en super-x mindre lämplig för vågor men snabbare än en freeridebräda, medan en freempve (vad nu det är) eller en freestyle-wave är mindre snabb men mer våginriktad.

Så, om det inte enbart är snabbhet i en aningens softad förpackning du vill ha så tror jag en bra liten freeride är bättre än en superX-bräda.

Starboards SuperX, s-type, har t ex exakt samma rocker som deras rätt klassiska slalombräda Sonic (100), men lite rundare kanter. Så, det är ingen vågrocker, direkt. När det gäller Starboard (som är det märke jag kan bäst) är alltså en liten Carve (fortfarande en snabb bräda, sägs det) eller en Kombat (långsammare, men klart mer våg och trick) kanske mer rätt.

• ola-h

Medlem
    22 september, 2004 vid 16:23 som svar på: Vågbrädor, fler och fler varianter!

Jag sitter lite tight till nu, men eftersom detta är mina favoritdiskussionsområden så skall jag försöka återkomma.

• ola-h

Medlem
    21 september, 2004 vid 13:32 som svar på: längd på brädan?

Jag tror tvärtom, eller annorlunda, snarare. Längden mäts på brädans undersida, längs rockerkurvan. Det är alltå rockerkurvans så kallade båglängd man mäter (+ att man ev lägger till tucked under i för och akter).

De flesta seriebrädor jag mätt på detta sätt stämmer du rätt bra med angiven längd. Måter antingen på ovansidan, ”fågelvägen” från för till akter, eller mäter brädans längd ”vinkelrät” (dvs som om man bara mätte den med ett jättestort skjutmått från ända till ända, vinkelrät mot någon lämplig del av bottekurvan) så blir det rätt mycket kortare än angivet mått. Detta antyder att även tillverkarna kör samma princip som jag (vilket även gäller de flesta skidtillverkare).

• ola-h

Medlem
    20 september, 2004 vid 20:09 som svar på: gecko

Grymt cool lättvindsmanöver. Det ger ju typ upwind 360 en helt ny dimension som lättvindstrick. Är detta rent av det enda ickaplanande ”air-tricket”?

Dock ser det ju tu som han verkligen utnyttjar den överskottsvolymeffekt som den stora brädan ger den lilla killen. Själv skulle man väl behöva typ 120 liter för att få motsvarande relation med brädan.

• ola-h

Medlem
    20 september, 2004 vid 19:38 som svar på: Vitvatten

Det är rätt lurigt och en del känsla i det hela, så det är inte så lätt att beskriva. Dock är Rambo nog inne på rätt spår. För det första är det bättre ju mer vinkelrätt man kan träffa vitvattnet (vi förutsättar att du är på väg ut, hamnar man i vitvattnet på väg in, när man rider vågen, så är det lita andra tricks som gäller). Har man sedan planing så kan man vinkla upp nosen lite mot vågen så att det blir et litet hopp när man träffar. Han man intr planing är det svårare, men i princip gäller samma sak där. Det som skiljar är annars att om man har full planing så kan man även efter träffen hålla drag i seglet lite som i ett långhopp. Har man inte planing gäller det istället att satsa allt på att belasta brädan så lite som möjligt i deta läge, dvs varken några tvärkrafter på fenan eller övriga sidokrafter på brädan. Man vill liksom precis när man åker igenom vitvattnet bara flyta över brädan och bara ”hålla i den” lite med fötterna så den inte glider iväg. För att klara detta utan planing lönar det sig i allmänhet att skota ut och släppa draget i seglet precis när man glider över vågen.

Med teknik och tur man man komma över förvånansvärt rejäla vitvattenberg, även om man inte har planing. Kolla t ex in

ftp://ftp.steffo.nu/nya/031203/Maui02_ola_s_mc_mfl.mov

Sista vågen, 10.50 in i filmen har jag sällsynt taskig timing på väg ut och möter typ 2m brytande vitvatten utan planing. Med först några pumptag och sedan upptryckning av nosen så att det första vitvattnet träffade under brädan, och tryckte upp den lite och sedan avlastning av brädan och utskotning så kom jag över (med hjälp av turen också, förstås). Kollar man noga ser man att jag håller tryck i seglet precis så länge som vågen ger något slags mottryck, sedan skotar jag ut och liksom reser mig upp rakt över brädan. Som sagt, det är inte helt lätt att förklara.

• ola-h

Medlem
    20 september, 2004 vid 06:42 som svar på: Sneak Preview: Arrows 2006 wave sail?

Jag ser inte riktigt vad som skulle göra detta segel mer likt ett NP än vad det är likt något annat? Metallicduk var ju inte NP först med (det fanns först på Hot Diva redan 2003, tror jag) och utseendet i övrigt likanr väl inte heller NP:s ”frame-design”, eller?

• ola-h

Medlem
    20 september, 2004 vid 06:38 som svar på: Sneak Preview: Arrows 2006 wave sail?

Snyggare kan väl diksuteras, men personligen så är jag inte så noga med utseendet. Däremot så håller jag med om att dessa segel syns bra på vattnet. I Åsa förra söndagen seglade vi tills det blev mörkt, och egentligen hade alla seglare fullt sjå att hålla koll på stenar, rev och vågor. Någon av de seglarna som var ute till slutet körde Arrows ”spegelsegel” i guld/silver (2005) och någon ett sobert svsrtgrått Simmer. Säga vad man vill om snygghetsfaktorn på Arrowsseglen, men de som körde dessa var i alla fall grymmt lätta att hålla koll på på och i vattnet, så det finns hellt klart en slags säkerhetsfaktor inbyggd i ”metallduken”.

• ola-h

Medlem
    17 september, 2004 vid 10:04 som svar på: RRD Wave Swallow VS JP Real World Wave

Jag har kört båda lite kort. JP:n känns lite crispigare och enklare att få att plana (vilket inte betyder att inte RRD kan fås att plana lika tidigt, dock) och känns överlag väldigt säker och enkal att köra, av de kortbreda brädor jag testat är detta den som känns mest åt freestylevåghållet. Skönt plant deck på deanna också.

RRD känns mer vågbräda, tycker jag, och går lugnare i vattnet vilket borde göra at den totalt sätt får ett större spann av segel som funkar (pga bättre kontroll i chop när brädan egentligen börjar bli stor, var den känslan jag fick utan att direkt köra brädan överriggad). Det är grym sväng i RRDn, en typ av sväng som liksom känns inbyggd i rockerkurvan. Kombinationen av sväng och den lugna gången är trevlig. Överlag är det en skatigare känsla i RRDn, kanske skatigast av alla kortbredisar. Det jag personligen inte gillar med RRDn är det välvda decket i tailen, men det är väl en smaksak.

Alla är vi olika, smaken är som baken, bollen är rund och allting har en ända men korven den har två, men mitt personliga val (efter bara en kort test) mellan dessa två brädor är RRD:n och då skulle det ha blivit minstingen 68:an (väger 68kg). Nu kör jag dock själv Starboard och har inte behövt utsätta mig för just deta val i praktiken…

Flera seglare (typ MC, Mackan på SP etc) har kört Swallowen rätt mycket nu, och den kan säkert komplettera den preliminära bild jag har.

• ola-h

Medlem
    9 september, 2004 vid 22:05 som svar på: Är jag fen-fetischist????

Mera fen-fetischism (fentischism?). Efter att länge varit beroende av master har mitt missbruk eskalerat till fenor, bilden nedan visar de fenor jag använder eller avser använda, till detta kommer en ansenlig hög med avlagda prylar.

Från v till h,
    rad ett:
    Drake Wave 200 (kanske min mest använda fena),
    Drake Curtis EVO 205 (denna tror jag kommer bli min nya ”standard”),
    Drake Wave 210, Drake Curtis EVO 225 (ny fena tänkt för 5.6 på EVO 70:an),
    Drake Freestyle 240

rad två:
    Drake Curtis EVO 205 (eh, har lite dubbletter),
    Maui Built/Maui CNC Fenton 7,75″ (kanske min favvisfena, så bra att jag knappt vågar använda den),
    Drake Curtis EVO 210 (också ny, bör bli bra med 5.0 eller 5.6 i schyssta vågor),
    Drake Wave 220 (brukar gå med 5.3 i små vågor eller med 5.9),
    Maui CNC/MFC Goya sideshore 8,75″ custom (extra fet profil och ganska styv, används uteslutande för 5.9),
    Drake Freestyle 220 (rätt OK som onshorevågfena också).

Jag saknar en riktigt schysst vågfena i storlek ca 19.5 samt en mindre freestylefena, så om någon vill idka byteshandel, så…

Sida 258 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA