Forumsvar skapade

Sida 260 av 329
  • ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 12:48 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Jodå, men just när det gäller freesexen är jag ingen bra testare eftersom jag kör så lite freestyle, men jag kan ju skriva hur jag upplever brädan ändå.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 12:46 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Jodå, 74:an är riktigt skön den med. Jag har kört den från 4.0 till 5.9. Den är klockis med t ex 5.3. Dock är det inte fel att komplettera både med en mindre och en större fena, i alla fall om man vill köra ”utanför” 4.5-5.3. Fick du med en blå 205-fena?

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 11:06 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Jag tycker båda (2004:orna, då, som jag provat) är sköna, men de är lite mer olika än de närmast snarlika shaperna gör gällande. Dels skiljer det i praktiken kanske 7 liter snarare än fyra, 74:an är större än 74 liter. Sedan så ligger brädorna lite olika i vattnet, 70:an är mer stabil och känns ännu mer naturlig med mindre egel, speciellt på kant. Det gör också att 70:an är mer stabil i en lång sväng. Å andra sidan är 74:an något mer loose på kant när det går sakta. Den är lättare att variera radien i bottensvängen. 70:an kan tyckas lite stelare, men det är det som ger den fördelen när vågorna är bättre. 70:an är fortfarande bra i små vågor, man får bara ”surfa” den lite mer och jobba mer på kanten. jag gillar helt enkelt den känslan mer och därför kör jag 70:an som stor bräda även om 74:an skulle varit ett mer naturligt val med två andra mindre brädor i stallet. 70:an duger som lättvindare för mig i och med att den fortfarande är bra med 5.3 och säkert rätt OK med 5.6 (som jag kommer ha 2005). Jag har till och med kört den med 5.9 utan allt för stora problem.

Så, för dig som är lite större är det nog också hugget som stucket. Skall du inte har en mindre bräda som komplement, så är 70:an gjuten. Annars beror det på. Det bästa är nog att testa. 70:an kan du i alla fall prova när du stöter på mig nästa gång.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 09:31 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Det är enbart tailen som skiljer, och 2005:an är bara en lätt tillrundad 2004. I själva verket är formen som de gör brädorna i exakt densamma med en liten ”tillbyggnad” för att få till rundningen i tailen. Även prototypen kom från en produktions2004:a och Scott hade bara shapat om tailen med sin bandslip.

Jag har inte provat än, men tydligen så gör denna tail en viss skillnad, speciellt i hur brädan går kant till kant mellan bottensvängen och toppsvängen. Om detta verkligen stämmer (dvs inte bara är säljsnack) så är det bra, för det är precis där som jag tycker EVOn är svårast, dvs när man går från en bottensväng med bra fart in i en lite lång skärande toppsväng med bra fart. Då gäller det att vara lite extra exakt i sin kroppspositionering, och gå över från bottensvängssidan till tillbakasvängssidan i tid. Går man vertikalt och gör mer av en ”snap” eller svänger i läpppen eller inte går så vertikalt men ändå träffar läppen finns inte detta problem.

Sedan är det en ny fena (Curtis design) också. Aningens mindre djup, men något bredare korda på mitten, så ytan är nog jämförbar.

Motsvarande förändringar gäller även 74:an, och Windsurf tyckte ju den var ett klart steg framåt jämfört med 2004:an (som dock även den var lite av en testvinnare). Det är ju i och för sig fullt möjligt att även dessa proffstestare gått på säljsnacket, så jag föredrar att känna efter själv.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 09:08 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Tidningarna var nog mer som en försiktighetsåtgärd mot den nylackade golvet.
    Vi får väl se om vi ses i Väddötrakten imorgon em.

• ola-h

Medlem
    6 september, 2004 vid 19:26 som svar på: Rullsand-Väddö i veckan…

Fan, enda inbokade grejen denna vecka ligger just på onsdag förmiddag, i Karlstad. Kanske bränner jag upp till Väddö efteråt, om vinden ser ut att hålla i sig. Det är ju dock sina modiga mil dit från Karlstad, men ingen segling på ett tag, ett för mig nytt och spännande ställe att testa samt ett gäng sprillans nya brädor i bagagen gör suget rätt starkt.

• ola-h

Medlem
    6 september, 2004 vid 10:56 som svar på: Har noen seilet det lange revet øst for Anholt ?

Nej, men det ser ju grymt spännande ut på bilden. Vet du hur djupt det ligger och hur bottenkurvorna ser ut utanför?

• ola-h

Medlem
    3 september, 2004 vid 16:46 som svar på: Konstruktions kvalitet på brädor?

Dubbelsandwich är väl snarare regel än undantag på produktionsbrädorna. Som örjan säger så är det mycket svårt att bygga en brottshållfast bräda om den blir för styv. För tillverkarna handlar det dock om så många olika saker och brädro som går tvärt av är trots allt rätt ovanligt. Jag tror att men satsat på dubbelsw mm för att få hårda brädor som inte bucklas mm. Då ser de för de flesta fräscha ut länge och kunden är nöjd.

Jag annars håller med Örjan när det gäller styvheten. Många av de custombrädor jag kört som hade både bra hållbarhet, låg vikt och en grym känsla har haft ett rätt tunnt sandwichlager, men dock mycket kol och Kevlar. Det finns dock vissa saker som än sådan bräda inte klarar som en typisk seriebräda klarar bättre.

• ola-h

Medlem
    2 september, 2004 vid 18:02 som svar på: Konstruktions kvalitet på brädor?

Bland brädrona som byggs i Cobrafabriken (vilket inkluderar Mistral, JP, Fanatic, Starboard, RRD, Quatro produktion, Goya, Tabou etc) så tror jag det är rent av omöjligt att säga vilken som är bäst. Rent byggkvalitetsmässigt så är det nog hugget som stucket. Konstruktionsoch materialvalsmässigt så skiljer det en del, men jag tror senarare att de är bra på olika saker (starka på olika vis) än att en bräda är bättre än en annan. Det gäller mer att ha tur och matcha en viss typ av seglare (som gör en viss typ av misstag) med en viss bräda.

På alla brädtillverkares forum (och andra forum också) hör man då och då skräckhistorei om just det märkets ”kvalitet”. Ibland kan dessa härröra sig från något verkligt tillverkningsproblem, men ofta så tror jag mer det är normala ”överbelastningar” som orsakat problemen. Man får komma ihåg att det är högprestandesportutrustning det handlar om och det är omöjligt att bygga något som håller för allt. Tillverkarna måste kompromissa. Vill man ha något som tål någon viss typ av belastningn extra bra är det nog custom som gäller. Där kan man ju beställa vilka förstärkningar man vill.

Annars kan man väl försöka relatera mängden ”exklusiv fiber” mot brädans vikt och göra någon typ av uppskattning av den allmäna hållbarheten. Eftersom alla brädor har rätt lika produktionsmetod är det kanske ett slags mått. En tung bräda med mycket kol och andra fina fibrer är antagligen starkare än både en lika tung bräda med mindre exklusiva material eller en lättare bräda med lika mycket ”fina” fibrer.

• ola-h

Medlem
    31 augusti, 2004 vid 08:02 som svar på: RDM Ja ellel nej???

Flexen har i princip mest med vikten (massan) och hur denna är fördelad längst masten samt styvheten och hur denna är fördelad. Det är därför inte alls omöjligt att en 70%-are är lika snärtig som en 100%-rdm.

På marginalen har även andra saker som konstruktionsmetod, exakt fiberupplägg mm betydelse, men jag skukle säga att detta mest kommer in på racemaster. Skillnaden finns även på vågmaster, men jag har mycket svårt att tänka mig att det har avgörande betydelse.

• ola-h

Medlem
    30 augusti, 2004 vid 21:26 som svar på: RDM Ja ellel nej???

Segel blir någpt annorlune med rdm, men inte nödvändigtvis bukigare i toppen. I praktiken är diametern endast nämnvärt annorlunda i nedre delen och detta, precis som Lars säger, gör att masten inte fyller ut fickan på samma sätt. Seglet beter sig då om om fickan var bredare och eftersom fickans bredd är en viktig del av hur man syr in buk i seglet så blir det skillnader. Å andra sidan skiljer sig ofta böjkurvan åt, dels mellan en rdm och en sdm, men också mellan olika rdm och även olika sdm. Så, det är grymt svårt att dra generella slutsatser. Jag har en känsla av att många drog rätt mycket generella slutsatser för ett par år sedan, när rdm dök upp ordentligt, genom att enbart testa sina sdm-designade segel på typ Powerex.

När det gäller om det är rätt eller fel av SP att inte diskutera frågan, så beror det väl på. Många av de som jobbar där och flera av deras teamriders kör rdm i NP-segel och tycker det funkar kanon, som om de nu skule diskutera det hela så skulle det väl snarast bli en rekomendation att köpa rdm – även till NP.

För övrigt kan ni kola in Jason Prior när han kör NP Combat 2005 och Powerex RDM på http://www.steffo.nu/files/200475-prior-powerex-skuren.jpg

• ola-h

Medlem
    30 augusti, 2004 vid 21:14 som svar på: RDM Ja ellel nej???

Att NP inte kör med RDM säger de själva beror på att de inte tycker rdm:erna ger samma reflexrespons som motsvarande sdm.

När det gäller aerodynamiken så lutar det nog åt att det är tvärtom, dvs en tunn mast kan ge bättre aerodynamik. Barry Spanier har många gånger diskuterat detta på sitt forum och man har provat speedriggar bestående av ett litet racesegel omsytt till rdm-mast. Även NP går ju mot master med all mindre diameter över bommen (även på racesidan) så det stödjer ju tesen. Alla NPs master är för övrigt drop-shae till 2005.

• ola-h

Medlem
    30 augusti, 2004 vid 20:12 som svar på: Norths segel?

North, och en del andra, har rätt länge gjort reklam för att en hel linje kan riggas på (t ex) en 4m mast. I praktiken är dock inte detta något speciellt skulle jag säga, eftersom de faktiska förlikslängderna på dessa ssegel inte skiljer sig nämnvärt från många andra linjer. DÅ kvarstår mest möjligheten att köra en låång variotopp på seglen och det kan ju i och för sig vara bra om man verkligen inte har tillgång till en kort mast. I praktiken är dock små segel alltid bättre med korta, mjuka master, och skillnaden mellan olika märken och modeller är snarast att en del ”tvingar” köparna att köpa korta master (genom att ha kort eller ingen variotopp) och en del inte gör det.

Alla som en gång seglat ett riktigt litet segel med en passande kort och mjuk mast vet skillnaden.

Däremot hörde jag något rykte om ett nytt system från North med en mastförlängning på mitten (typ fast 30cm förlängning). Det är en smart ide. Jag har itnte sett genomförandet en och det finns några fallgropar att gå i, men i alla fall är det en mycket bra ide som det är konstigt att ingen tagit upp förut.

• ola-h

Medlem
    30 augusti, 2004 vid 17:51 som svar på: RDM Ja ellel nej???

Som adde säger, there is no way back. Jag skulle säga att de flesta som provar RDM blir rätt sälda. Det är inte bara hållbarheten (och känslan av osårbarhet som kommer med) utan också känslan i seglen. Det blir liksom ett annat glid genom luften. Om du sedan jämför med en ”lågprestanda”, hållbar SDM så får du ju också en rejäl uppgradering i seglets känsla tack vare lägre vikt och snabbare reflex.

Både NP och Arrows är dock segel som sytts för SDM. Många kör dem ändå med rdm, även en och annan teamrider, så det lär funka.

Ett alternativ kan dock vara Streamlineds nya rdm. Den kommer nämligen i två versioner, en ”vanlig” som skall vara rätt lik Powerex i böj och styvhet, och en variant med en styvare topp, som ger en totalt sätt styvare mast. Den senare skall passa extra bra till segel som just NP och Arrows. De första leveranserna är utlovade ”snart”.

Se http://www.streamlined.us (kolla in bommen också…)

Powerex är annars ett säkert kort. Definitivt hållbar och väldigt ”standard” för övrigt. NP teamrider Jasom Prior körde powered rdm i sitt Combat på Hookipa.

• ola-h

Medlem
    30 augusti, 2004 vid 11:42 som svar på: Freestyle/Wave bräda?

För de pengarna kan han få BÅDE min FreeSex 84 och min EVO 70, baorbaggar och ett gäng fenor…

Sida 260 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA