Forumsvar skapade

Sida 174 av 299
  • ola_p

ola_p

Medlem
    26 juli, 2005 vid 10:21 som svar på: Vad är det för skillnad… ?

Ok då…

En så kallad epoximast är en mast med 0% kol, dvs. en glasfibermast. En glasfibermast är således sämre äm em mast med kol i. Eftersom den blir tyngre så blir den ”långsammare”, dvs. det tar längre tid för att den att flexa tillbaka till ursprungsläget. Utan att gå för långt in i hur stor skillnad det gör med 25%kol hit eller dit så.. en normal budgetmast ligger oftast på 30%, vilket har länge ansetts som den bästa pris/prestanda om man vill ha det så billigt som möjligt. 50% kol ger inte så någon större skillnad mot 30%, om det inte är så att byggtekniken skiljer sig (pre-preg).
    Även om jag inte seglat en ny sk. epoximast så har glasfibermaster entendens att få seglet att kännas som det kollapsar i toppen å släpper all vind samtidigt. Är man nybörjare så funkar en sådan mast alldelles utmärkt, men om man är lite bättre vill man förmodligen ha nått med lite kol i, seglar man dessutom raceatiga grejer så brukar det vara än mer kol som gäller, även om det kanske är lika viktigt i freestyle/vågsegling så kompromissas det oftare med en tyngre mast som förväntas hålla bättre istället.

så… någon som fattar..? tongue.gif

• ola_p

ola_p

Medlem
    26 juli, 2005 vid 09:30 som svar på: Vad är det för skillnad… ?

En epoximast är en glasfibermast, dvs. en mast med 0% kol.. klart sämre än en mast med kol i.

• ola_p

ola_p

Medlem
    24 juli, 2005 vid 17:16 som svar på: nu i kväll gbg

här blev det iaf inge vind värd namnet, var ute en liten stund, träffade en brännmanet och satte en switchstance gecko.. Hade gärna seglat lite.. fast det ser ju jävligt mörkt ut vid horisonten så man vet ju aldrig.. confused.gif

• ola_p

ola_p

Medlem
    24 juli, 2005 vid 11:41 som svar på: Maststrumpa

Jag väljer utan en sekunds tvekan min gamla 100% mast som har mååånga timmars segling å ser riktigt sunkig ut framför en nästan ny 75% mast..

Förstår inte vad som är problemet, fixa en bild!

• ola_p

ola_p

Medlem
    24 juli, 2005 vid 10:45 som svar på: Skruvat för djupt vid montering av stroppar???

Det är inte alls omöjligt att dra sönder pluggarna.. lågviskös epoxi i botten kanske? svårt att veta om man får det tätt eller inte bara..

• ola_p

ola_p

Medlem
    24 juli, 2005 vid 07:57 som svar på: Maststrumpa

Mastens böjkurva etc. bör inte påverkas nämvärt av många timmars användning. Den bör se bra jävla sliten ut innan man märker det.
    Att mastfickan inte tight mot masten är fullt normalt på de flesta segel..

• ola_p

ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 22:31 som svar på: Maststrumpa

Låter väldigt konstigt… Seglet borde ju defenitivt funka bäst på den rekade masten…

• ola_p

ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 15:20 som svar på: Maststrumpa

Har du riggat enlig specifierade mått, med fladder in till markeringarna i toppen av seglet, etc.
    Om du gjort det, känns seglet som det skall på vattnet?

En preliminär gissning är att det skall till mera nedhal..
    Att seglet ser kass ut pga för hög bom är inte så troligt, kör alltif min 5-7 cm från längst upp på mina segel..

• ola_p

ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 15:11 som svar på: Vattentät mp3 spelare

hahaha! schysst bild..
    Det är ju bara att klippa av dom så ser ingen att det är kondomer… tongue.gif
    Men ideen är ju inte dum…

• ola_p

ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 15:00 som svar på: FILM FREESTYLE (AV DanneMan)

gött med film!
    Stativ låter som en go plan.. cool.gif grin.gif

• ola_p

ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 11:48 som svar på: Kolbommar, finns de? Hot, Streamline, Nolimitz

Ser rätt breda ut..

Personligen så skulle jag inte vilja ha smalare rör än chinooken har. 27mm låter väldigt tunt. Och jag har inte direkt stora händer på nått sätt.

• ola_p

ola_p

Medlem
    22 juli, 2005 vid 10:22 som svar på: Dum fråga?

När vindmätaren i apelviken börjar snitta på 17m/s vnv så brukar jag kunna plocka fram 3.5an.. Men så står den ju något skymd från vinden..
    5.7 seglar jag från 2m/s och uppåt… tongue.gif men planing infinner sig väl vid 8m/s snittvind.. det beror ju på hur byigt det är… visar mätaren över 10 så brukar det vara gött drag i prylarna..
    kör 85liter Goya FSW.. Och en liten vågis på 63 liter, som förövrigt är tillsalu.. =)

• ola_p

ola_p

Medlem
    21 juli, 2005 vid 16:43 som svar på: Spots i trestad?

Inget större fel på det, men helt klart lite byigare och stökigare än sunningen.. inget freestyleparadis direkt. som bäst blir det på rak NO, så det är hyffsat jämn vind och inte så choppigt.. Väst är rätt ok, mer vågor än på NO men lite mer vanligt förekommande..

Väst, segla fån varvstranden på lyckorna, man får balansera förbio en ö..
    SV, segla från kallbadhuset.
    NO, segla från kungsparken.

• ola_p

ola_p

Medlem
    21 juli, 2005 vid 13:03 som svar på: Spots i trestad?

Sunningen e kalasfint.. Fast om man är nybörjare så ska man ha klart för sig att det kan vara något strömt och dessutom kommer en å annan båt.. Vrider det på mer väst än vsv börjar det dock bli klart byigt..
    ONO är förmodligen bästa vindriktningen.

Lånar en bild av staffan..
    [img]http://www.bolminger.se/staffan/galleri/200505/IMG_1635.JPG[/img]

• ola_p

ola_p

Medlem
    19 juli, 2005 vid 15:18 som svar på: Framåt loop

För att inte tala om alla ryggplask man får.. ajaj! grin.gif cool.gif

Sida 174 av 299
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA