ola_p
Forumsvar skapade
-
Svar till:
1: när jag åker är det svårt att komma i stropparna eftersom brädan går upp i höjd då för mycket…
lösning? ska jag lägga mer tryck på det främsta benet?2: om jag aldrig kört med sele och fötterna i stropparna, vad är lättast att börja med. midje/sitt sele?
3: vad gör jag om jag är ikrokad i selen och det kommer en by?(det går fort så jag vet inte om man hinner koppla ur?)
4: hur är en BRA seglings-teknik när man planar och när man inte planar.
5: vad gör ofta nybörjare för fel?
[/ QUOTE ]
1. lägg vikt i selen och på bommen, fall av.. när du stoppat in fötterna så lägg vikten på tårna.. Försök inte utan bra planing.2. midjesele.. men en sittsele är lite lättare att lära sig lägga vikten i men midjesele e lättare kroka ur/i. jag föreslår midjesele..
3. är bered på byn så du kan luta dig tillbaka i selen och komma upp i planing..
4. riggen upprätt, plan bräda och mkt vikt i riggen.
5. för mkt vikt på hälarna, för nära riggen å en massa annat smått å gott..

-
Jag hoppas att dmi har rätt… då kan det bli gött i sunningen ikväll!
-
Personligen har jag inte märkt några större problem i apelviken, men jag åker sällan på annat än hyffsade vågprognoser..
Värre kan det vara när man seglar freestyle och en del kommer med linorna centimeter ovanför masttoppen.. -
ta två komp. klarlack, epoxin kommer att gulna…
-
sträck armarna, lägg vikten på bommen och sträck ut frambenet för att peka brädan ner i vind. och sjunk inte så djupt med höfterna…
-
Oj… Ser ju inte så kul ut.. Skumt med tanke på hur fint seglet ser ut i övrigt. Men som någon sa.. det fixar en segelmakare.
-
det e ju ungefär lika roligt som att snurra segel..
-
En del gamla brädor har det… men det bästa är att testa mastfotspositioner lite fram och tillbaka tills man hittar det som känns bäst och sedan hålla sig till det.. Oavsett segelstorlek.
-
ok , då blir det nog fogskum runt frigoliten..
Dämpmassa på golv och i framdörrar, låter det som en bra ide?
-
Jag hittade sprayen, dbaxe aller vad den nu hette, 250kr/litern.
Men http://www.swedac-acoustic.se/svenskindex.htm ligger i angered, och deras dämpkladd lär kosta 700kr/18liter, vilket känns mera vettigt..
Vad tror du om innerväggarna, skall man satsa på blymattor/nån sån här spray, eller är det lika bra att limma frigoliten direkt?