ola_p
Forumsvar skapade
-
Generellt så kör man oftast kortare tampar (och lägre bom) när man freerideseglar men sittsele.
Fördelen med långa tampar är att man kan röra riggen mer, pumpa ikrokad, lättare kompensera när man ska genom vitvatten etc. har man rätt teknik så planar man förmodligen lite tidigare. underlättar med långa tampar när man gör enhandsmanövrar…
Tamplängden hänger också ihop med hur hög bom man kör… -
hur mkt kommer dom att kosta?
-
Kan vara skönt att ha lite extra långa hängseletampar i början…
Jag kör midjesele för att jag trivs bäst med den extra rörlighet samt att jag tycker det är bekvämare. Kombinerat med långa tampar (jag kör 28″ men funderar på om man kanske skulle ha 30″). sittselen kommer iaf inte att vara det som ställer till det för dig, särskilt inte om du kör lite längre linor.. -
Fredag lördag söndag var det segling med 6.3 och freestyle. söndagen var bäst, fredag lördag var det sämre tryck men dock helt klart en vindförstärkning på eftermiddagen. måndagen var det väldigt lite vind… jag å nicke snurrade lite segel å jag satte en reverse duckjibe, ducktack vill sig inte riktigt, men det kommer väl.
För övrigt var det grymt varmt å skönt, jag seglade långa stunder med bara shorts! skönt! Nicke satte ett gäng spockar, till skillnad från mig, det gick bara sämre å sämre ju mer jag försökte, tillslut fick jag inte ens brädan ur vattnet så jag tränade på grubbykrascher istället…
Ett minus för de kopiösa mängderna flugor dock… Fast jag kommer tillbaka nästa helg det ser bra ut, (och när dtudiebidraget kommit…
) -
Annars e ju nicke snurr ganska fet, men vet dock inte om han gett den ngt namn än… Men har för mig att det är en helikopter med segelduck som han fortsåtter upp mot en clewfirst upwind 360, allt stående i stropparna… ser jävligt sjukt ut…
-
På gång har det väl varit ganska länge som jag förstått det? hört det många gånger förut iaf…
-
helikopter, enhands helikopter, switchstance (enhands) helikopter, back to sail helikopter, upwind 360 (i stroppar?), clewfirst upwind 360, switchstance upwind 360, switchstance clewfirst upwind 360, enhands på upwindvariantera, downwind 360, enhands downwind 360, clewfirst downwind 360, cowboy, pushtack, duck tack, reverse duck jibe… för att nämna några… =)
-
Det verkar som nicke och jag åker ner imorgon och stannar till måndag…
Vart sover man lämpligtvis i bussen? funkar det vid stranden eller? -
Ja, som lättvindfreeride och stropp plattform kommer den funka alldelles utmärkt…
-
det åskar, regnar och den enda vind som är är åskbyar… tror inte uddevalla funkar idag…
-
Testa att rulla seglen runt ett avloppsrör, så de ligger riktigt tight. Då bör du klara dig undan vecken som annars blir när man spänner seglen. Ta ur eventuella lattor som sitter i ”fel” riktning och gör seglet svårt att rull tight.
Ps. jag har inte testat själv, men tycker att min lösning ändå är genial och borde testas…
-
jag skulle väl säga att det är brädan och inte storleken som är ditt hinder, om du inte har något annat skäl än att få det lättare med stropparna så köp inte en så stor bräda. kika efter något i liknande storlek från 2001 och framåt, typ freestyle/freeride med ungefär samma, eller något mindre volym. (du kommer att uppleva en modern bräda med samma volym som större än din sputnik.)