ola_p
Forumsvar skapade
-
Det är egentligen inga som helst problem att blanda, så länge imcs stämmer…
Dock så är just gunmasterna hyggligt mkt styvare än andra… Använd sökfunktionen så ska du hitta massor på ämnet… -
Större fena = större lyftkraft = tidigare planing
Typ… Finns nog nån dynamikprofessor el. så nånstans, som kan förklara lite mera men… -
Tror att du kanske ska kika lite nogrannare på det där med kategorier…
Svar till:
RESULTS
Für die gewählten OptionenFreestyle 105 L (99-107)
Segelgrösse 6,0m²
70 kg Körpergewicht
Flachwasser Freemove
wurden folgende Finnen ermittelt:Free Move 11.8”/30.0
Free Style 25.0 /9.75[/ QUOTE ]
Svar till:
The correct fin size for your sail is 32cm (plus or minus a centimetre or so.)
50-60kg intermediate sailor using a 6.0m sail on a 95-130L Freeride board board in comfortably powered up wind conditions[/ QUOTE ]
Boards räknare är förmodligen lite mindre avancerad, och räknar troligtsvis fram en freeRIDE fena, och finexplorer tar fam mått på mera freestyleorienterade fenor.
-
De e väl typ när vågen bryter hela vägen så man inte kommer ut va?
-
Det är ett visst spot, kallas även peahi tror jag…
Att segla jaws e kanske inte direkt nån rimlig målsättning om man inte ens vet vad det är…
Isåfall är den låååångsiktig…
antalet personer som seglat jaws e ganska begränsat. Svensk? Bringdal, och Olausson?Sök lite på google så hittar du nog en del…
-
Det löser sig om man har obegränsade tillgångar ju….
-
Obegränsade tillgångar, svinbra surfspot utanför dörren, 27° i vatten/luft, inga maneter etc….
-
Prognoserna verkar ju ovanliga… Själv satsar jag nog på den lila korridoren…
(undra vad som hänt med prognosmodellen…) -
Som nån nämnde, nya material…
Kolla in aerogel…
http://stardust.jpl.nasa.gov/tech/aerogel.html”Aerogel Quick Facts
It is 99.8% Air
Provides 39 times more insulating than the best fiberglass insulation
Is 1,000 times less dense than glass
Was used on the Mars Pathfinder rover”har för mig att jag läst att det var typ bäst på allt i illustrerad vetenskap, fast det var ju ett tag sen så kommer inte ihåg nått mer exakt…
-
Svar till:
sedan vet jag inte riktigt namnet på en:
”2uk windsurfing..”
[/ QUOTE ]
syftar på WORLD 2K filmen eller? (världskuppfilmen från 2000) Tycker nog den e sådär halvbra, ett par ok bitar, men alldeles för lång å alldeles för mycke tjat…Resonance tyckte jag var helt ok, om man ska nominera en sämsta film så ligger brainstorm och rewind nära till hands…

Edit: Tyckte inte jag såg FREE i omröstningen den e faktiskt ganska skön, go vågridning å helt ok soundtrack…
-
Ja, snowboard e ju en utväg för de lata… Själv tyckte jag det var för tråkigt att behöva börja om från början när jag testade haschpulka, kanske ger det en ytterligare chans nångång… Men nu e jag redan rätt duktig på skidor så..
-
Hmm… Det låter ju som vi kan utesluta freestyleskidor iaf…

Vi kan ju fortsätta med om du gillar att åka fort, alltså riktigt fort på skär, typ så det slår lock för öronen (typ, inte alltid man har så långa backar men…) Har man rätt teknik spelar det inte sååå stor roll om man står på ett par storslalom eller specialslalom vad gäller isgreppet, med teknik blir det INTE ett problem, bara det är skidor gjorda för den typen av åkning (kika typ på atomics racelinje…) MEN, de kräver att man kan/vågar åka dem på rätt sätt, själv har jag kommit fram till att få ett par riktigt korta att skära bra i fart krävs en jävla massa benstyrka (sidoskärningsradie på typ 12-14m) de som ligger på typ 22m sidoradie e mkt enklare att få till det på, men man behöver ju verkligen en folktom backe för att ett par storslalom lagg ska bli riktigt kul… dessutom e det inte så ”bekvämt” att åka, blir liksom svårt att slöåka.
Så… Jag tycker det låter som du egentligen inte har nytta av nåra extremer (medelgod åkare?), och jag skulle förmodligen lägga min röst på nån allround skida, typ atomic beta carv 9.18 eller nån annan variant… Du kommer ju att få lära in lite annan teknik mot vad du är van vid men… d blir ju både lättare å roligare på kuppen…
Kan ju iofs rekomendera att hyra skidor å testa. Jag har gjort så senaste åren (i Trysil) och testat runt lite olika varianter. Hyr nog i år igen för jag känner att jag vill testa lite TT skidor för att se hur dom känns, ovh om det är värt nackdelarna sånna skidor har… (Nuvarande favorit e atomic beta ride 10:EX, men så prioriterar jag gärna att åka bredvid backen)Kolla även in på freeride.nu så kanske du kan hitta lite matnyttigt…
Jag skall iaf sova lite nu..
-
Jadu, i princip allt idag kan räknas mer eller mindre till carving, om vi undantar extrema lösnölagg, renodlade TT skidor, åka fort som fan på saker…
Antar att det snarast e en skidtypsrekomendation du är ute efter?
Iaf, kan d vara bra att få veta lite mer innan man kan utala sig… (Sen finns det alltid dom som säger ”teneighty e BÄST!!” å så… men d e ju inte så givande)
Hur mkt har du åkt, vad klarar du av, 45° å jobbiga offpistförhållanden (typ blötsnö/skare)?
Var åker du, i/utanför pist, park?
Vad åker du helst, pisten, utanför eller parken, långa snabba svängar ned för en folktom välpreparerad svart backe, eller lite lagom cruising i blåa/röda backar?
Åker du aggresivt, hur bra är tekniken etc. (vart ska vikten läggas på skidan å så?)Utveckla lite sånt så…
Ang. skaderisk e jag inte så insatt, men det föreligger väl lite större risk för felskär med kortare ordentligt skurna skidor, men e tekniken rätt så… de e iaf mkt roligare med nya prylar, och lättare också för den delen… Jag har åkt skidor, hmm 14 (?)år nu, och de enda skador jag har ådragit mig e stukad tumme två ggr (varav den ena beroende på att jag råkade ställa mig på tummen…
) Samt att jag förra året landade på axeln när jag ramlade ner från kanten på pipen… inget brutet dock… Kanske ska tillägga att jag både kör med hjälm och inte fegar… Brukar bli nåra vurpor varje gång man åker, typ om skidan löser ut när man försöker bränna rakt igenom en snöhög… :
å jag slår mig nästan aldrig.. (Kanske blir ändring på det om man börjar satsa på lite rails å så i parken..) -
Iofs… Fast man får se till att surra ordentligt… Max sido-g = 1,5… 0-100 på under 3,5 s… (låter nästan som en folka va?
) -
R.I.P. e klart bäst, spöar skiten ur allt annat… På andra plats kanske polakow kan kvala in…