ola_p
Forumsvar skapade
-
nedanstående har iaf epoxi, samt även glasfiber om jag inte missminner mig..
http://www.nilsmalmgren.se/ -
Svar till:
Du kanske också har något råd på hur man lager 1,5m stort hål i seglet lodrätt i delen mot bommen?
[/ QUOTE ]
Antingen seglemakare å byta hela rutan, eller TEJP…. Brukar funka fint även om det inte är så snyggt kanske… -
Nu blev jag lite nyfiken, tycker det ser ut som ett superfreak på bilden… Kan man få veta hur det känns som segel?
-
Det bästa är nog att testa olika varianter…
Jag har en NP Prowave innan jag vant mig vid midjesele tyckte jag den åkte upp å hade sig hela tiden, men det problemet är numera nästan borta, klart man får trycka ner den nån cm ibland om det blivit mkt underriggat dingla i linorna segling… Men alternativet är väl sittsele, den åker garanterat inte upp… -
Låter ju som man ska ta å lägga in iaf en 3.7 i nästa våglinje… vilket väl gör att det dröjer om möjligt ännu längre eftersom det är en del annat som måste fixas först (storbräda ska inhandlas, å kanske byta master till rdm)… Jaja… Mycke prylar blire… Konstaterade att en 3.7a nog varit lagom på förmiddagen(halv tre eller vad det nu var..) i vbg igår när det toppade på 20m/s… 4,1an kändes i största laget, även om man fick höga hopp så landade man dem så sällan när man var så överriggad.
-
Jag kan säkert hjälpa till att ta bort den om du mailar mig logingrejorna… eller ta det via icq om du vill…
-
ola_p
Medlem13 augusti, 2003 vid 19:13 som svar på: Har det börjat blåsa på västkusten/skåne än? /gseglat överiggat 6.3 typ en timme… Avtagit en smula nu dock… Men de var kanon så länge det varade…
-
Svar till:
Tja vad ska man säga… Jag vill ha en bräda som man kommer upp i höga hastigheter med (gillar när det går undan). Går det ens att göra några avancerade trick i Sthlms vindar? Men med tanke på att jag bara är nybörjare så väntar jag nog med trickbrädan.
Så svaret är väl ”cruisa runt” och ”vara snabbast mellan kobbarna”! Jag vill helt enkelt åka omkring och njuta i schysst fart och om det är hård vind så vill jag ut köra i ett ordentligt tempo.
Att de inte är de allra senaste prylarna gör nog inget, den jag har nu är väldigt stor och klumpig men massa jobbiga rep som ska knytas för att få på bommen på masten mm, väldans gammal ser den ut att vara.
Vore väldigt tacksammt om du hade några tips på något/några paket eller något annat som kan vara till hjälp
[/ QUOTE ]
En freestyle(trickbräda) har vissa klara nackdelar. Är du helt grön så är det helt enkelt för små (och oftast ömtåliga) skapelser, De är obekväma att ligga å bränna med i de flesta fall, och de första freestyletricken funkar lika bra på vilken bräda som helst, bara den inte är för smal. Min åsikt är nog att nått åt techno hållet inte är så dumt, det paketet som finns här är nog kanon, om det inte är alltför råddigt skick. (kolla efter sprickor, hur fenorna ser ut, och repor/revor i seglet. om bommen har nåra sår i greppet etc.) Komplettera sedan den med ett STORT segel när du kommit igång ordentligt, så kan du utnyttja många solskensdagar med lättvind, dvs. ca 8,5-9,5m2. Sen kan du börja pröva andras mindre grejor när det blåser och bestämma dig för om du vill speeda eller tricka. Är du fart intresserad så blir valet förmodligen en liten billig gammal slalom, typ sputnik 270/280… Dessa är svårseglade innan man vant sig, men fort går det… I vilket fall som helst, en freeride som bär uppåt en 8-9 m2 samt en rigg på sisådär 6.5m2 att börja med, och sedan köpa till mera grejor allterftersom. -
Faaan va breda freestylebrädorna var, 72cm!!
-
Nej, det är för stort för att bifoga i ett inlägg, du får lägga den på ftpn, eller annanstans, och sen lägga en länk..
-
HotSails

Nja, svårt att säja vad som är ”bäst” Jag råkar ha både och (Dr X oxh Freeslide) Tycker nog att det inte spelar så stor roll, men hotsails har en del bra saker så som läder förstärkningar vid lattor, masttopp med mera. North har dock väldigt bra vts (virtual trim system). Så lite tycke å smak, men jag skulle nog valt efter vilken modell som råkar passa mig bäst, alltså master bomlängder etc. Hotsails gör kanske lite anorlunda segel, exempelvis smack är väl omtalat för att ha extremt mkt backhands tryck, kanon om man seglar sideshore, men annars kanske SO passar bättre… Men som sagt… ta det segel som verkar passa dig bäst…
-
Jo, det funkar fint, men kan vara en del meck med att få det att passa perfekt, man får såga å fila lite, men det funkar…
-
Vart tar man vägen på så nordligt på väskusten? varber funkar väl på sin höjd på nv…? Stranninge som står onämt på vvks sidor kanske vore nått… Fast lite väl stenigt kankse… menmen..