ola_p
Forumsvar skapade
-
-
vlc (http://www.videolan.org/vlc) funkar kanon till det mesta för mig…
-
Om det dyker upp en ordentelig NO kulings så småningom så kan man dra inne i ljungskileviken… Om det sker när det är skola kan jag ju låna dv-kamera (22x zoom) å stativ å grejor…
-
nene… det är ju svårt när det inte blåser, men det GÅR, det var det jag menade… Var ju frågan om hur mkt vind som behövdes…
Lättast att lära sig i är väl 7-8 meter å typ 6.5… -
kom ihåg att kolla längden på seglet, om du skall skicka med bussfrakt, över två meter så kostar det mera har jag för mig…
-
Jao, det går att vattenstarta en hel del tidigare än man planar. Men när det bara är precis så seglet lyfter sig självt blire en massa trixande med att hålla längst ned vid foten på seglet å sakta låta seglet lyfta en till hukande ställning… Då det blåser så lite så kan det dock vara svårt att segla överhuvudtaget…
-
Jo, tror det är gulftech som har sådan garanti.. men så kostar de en slant också… (http://www.hotsailsmaui.se)
-
Testa att flytta hängsele tamparna ngt mera bakåt, får du bända med bakhanden så kan du räkna med spinout… ang. fenstorleken så funkar väl 38 rätt ok till 7.5 om brädan/seglaren inte är väldigt stor…
-
Kolla på filstorleken så kan du ju hitta dom som är lite längre… faktiskt väldigt lite av det som finns på nätet som inte finns där… Vet att high.tv körde the search, tror att Lars_K sparade ner den å la upp den så…
-
kort svar: nepp!
Den är alldeles för stor att både ha kontroll på i luften samt att den är alltför bred å tjock för att kunna svänga ordentligt… Vill du ha nått som funkar riktigt bra i vågor ska ska man neråt en 90 liter men…
-
Röstar för sittsele, det hjälper i början grymt mkt med att få vikten ordentligt i selen. Jag hade det som nybörjare, och rekomenderar det starkt till alla som inte planar runt och gör lite gippar iaf. Men mest är det ju en fråga om tycke å smak. Jag kör numera midjesele för ökad rörlighet, men ska man rejsa så finns det bara ett alternativ… sittsele!
-
du behöver nog inte köpa på dig i förväg extra master iaf men… är du orolig kan du ju köpa skinnysar, såå kan du känna dig helt lugn, särskilt om du typ bara seglar i apelviken…
-
De får nog bli en 102a då… Vad förlorar man med 102an, jämfört med 117? mer än lite stabilitet å planing? Snart doppar det in lite sommarjobbpengar så (25te)…

Och om det skulle vara fel så kan du känna dig lugn… lite långt till linköping, eller kommer du till waveclasic???
-
Oscar, vad tror du, jag har beslutsångest, vilken twister, stora eller lilla? Väger 60, kör idag 6.3 som störst, tänkte ev. kitta upp med en 7kvadratare så småningom. Laddar på vulcan härnäst, lite 360, pushtack å gippvarianter står väl också på programmet. När det brallar så tar fram min 72 liters powerwave, som tar 5.3… Vad tros?
-
Jao, jag har en sputnik 270 wce, dock tror jag den e från 93-94… men som jag förstått det så är det samma?? (du får gärna testa om du har vägarna förbi ljungskile ngn gång…)