ola_p
Forumsvar skapade
-
På västkusten har det varit förhållandevis ok, ett par dagars shortsegling e ju inte såå illa… MKT bättre än förra sommaren! Kör 6.3 som största.. Tack vare lite varma NO-NNO vindar som tunnar ut i ljungskileviken…
-
Japp, och det lämpliga ”limmet” heter loctite
-
Tss… säga att neilpryde inte går sönder!? vilket skitsnack!!!

Min joint (pin, pryde) har spruckit i plastedelen ovanför själva gummidelen. Och bulten som håller fast själva jointen har börjat jobba sig utåt… Riktigt dåligt kan man tycka när man pröjsar 700:- för en lite plast/gummibit… Har inte haft tid att ta mig till sp än så de kan fixa det… Men man vill ju inte direkt köra med en del som plötsligt kan braka. Särskilt inte om det sker ute på öppet hav eller i vågor…
Förövrigt har jag haft två np längare där knappen plötsligt kan flyga iväg… Inge bra alls. Lyckligtsvis har jag hittat den varje gång det hänt men… det är nått med att om det kommer in lite sand kan det kärva och då flyga all världens väg när det lossnar. Nåja… Nedhalssystemet är iaf riktigt bra…
Så nästa förlängare blir med us-kopp… -
Ok… jag får väl ge med mig lite om maxxriden då.. Får erkänna att den och freesexen är de brädor som jag har sämst koll på…

Men det där med TTn, visst var det väl så att de bytte inriktning lite på dem iaf 03orna, till lite livligare freestylebrädor?Ang. FreeSEXen så var det väl så att den fick ganska ljumma omdömen i början? men det klingar en klocka när du säger att de bytt till classic.. Vilket jag iofs tycker är ganska kass… Men..
Kan vara så att senaste modellerna lyft sig, men det var väl inte så att 03 bräda var aktuellt egentligen..Jag håller nog fortfarande fast vid JPn framför freeSEXen, mest för att den är bättre bräda att bara bränna omkring på. Vilket nästan alla gör… Även de som seglar freestyle…

Jag har mest skrivit ur minnet… så dessa var lite dimmiga… Vilket innebär att det inte är nåra jag själv funderat på..
-
Utan sele…

seglare på 175kg…
och de va inte mkt rocker i brädorna…
-
Gött…
Då gäller det bara att hitta brädan och segel som båda riggar på 430!!!
Lycka till… (Huva e för övrigt bara nödvändigt när det är förjävla kallt..) -
Att det är enklare att snurra runt en 7.0 än en 5.0 har troligtsvis att göra med hur mkt vågor det är, när det blåser mindre blir ju vattnet gropigare. Bomlängden blir dock ett hinder för segelsnurrandet, och ett såpass stort segel blir jobbigt att hålla ordning på när det tutar i. Du behöver en längre mast etc. Och som jag förstod var du ute efter att segla när det börjar bli kul på riktigt…
Att gå upp till 7-7.5 kvadrat skapar massa problem…
och såå mkt tidigare planar man inte…Så till din lista… Jag börjar med dem du markerade…
Maxxride 60 DRT
Om man inte har bra teknik vad gäller ”falla av å pumpa” så planar den väldigt segt. och den är förmodligen i bredaste laget, så den blir studsig och obekväm när det tutar i ordentligt… Har ingen kanonkoll på denna bräda, men det är min känsla iaf…RRD twintip vet jag bara att den var grymt bra som freeride/freestyle de första moddelerna, men på senaste gått mot ganska extremfreestyle, så jag vet inte riktigt hur det ligger till med 02an… Får hoppas ngn annan kan kommentera den…
F2 Maui Project wave 8´5 Avråder jag ganska bestämt från, en renodlad vågbräda, bra om man seglar vågor och vet hur det ska gå till. Kika istället på Style brädorna, M eller L
Scoren vet jag inte mkt om, men jag hade en v111, och den tyckte jag inte så mkt om. men det kan ju ha ändrats…
Starboard Carve är en fin freeride som är ganska bred… Inget som faller in klockrent riktigt på vad du verkar vara ute efter.
FreeSEXen ligger nog närmre vad du tänkt dig… men kanske inte heller självklart rätt… Vill minnas att den fått viss kritik för att inte vara självklart enkel att segla, samt att starboardbrädorna har tutttlebox, vilket gör det lite klurigare att få tag på fenor. JP freeride carve kanske kunde vara ngt, snabb freeride som är lätthoppad. Men lite svårgippad då den inte svänger så väl.
Skate 61an är nog inte dum alls. lillebrodern var testvinnare, och de är inbördes väldigt lika, så den skulla knappast vara ett undantag. Jag har seglat den mindre (59an) en hel del, och gillar den skarpt. Inte snabbaste brädan i världen, men det räcker för de flesta, den är lugn, svänger fint, hoppar kanske inte så bra utan en ramp men…. funkar ganske hygggligt i vågorna om det inte blåser riktigt mycket…Men som sagt, de som jag håller på topplaceringarna är:
F2 MP Style L, eller möjligtvis M
JP Freestyle 105
JP FrestyleWave 94 (minsta laget kanske)
Fanatic Skate 61Kika även in på BOARDS hemsida… där finns deras tester etc…
-
Hmmm… Jaha… 7.5 har länge varit vanligt som stora seglet i en typisk freerideutrustning. Men då måste man ha en bräda på uppåt 110 liter. Vill man satsa på trick är det dock ingen höjdare med så stort segel. Man planar lite tidigare, men den egentliga skillnbaden är hurpass man håller planingen mellan byarna och toppfart i viss mån, beroende på hur mkt det blåser då. Förutsatt att man har ett mera freeride/race segel då, vilket nästan är ett måste i den storleken. Blir för instabilt med ett så stort freestyle, som blir mkt ohanterligt när det friskar i. Ska man ha en så stor bräda så är det på bekostnad av de bra dagarna. en 6.3 (freestyle) räcker fint så fort det blåser på riktigt, de dagarna det inte gör det behöver man en formula och en 12.5a för att få ordentlig planinsvind. en 7,5 medför ju även en extra mast. att köra för lång mast skall undvikas utom i nödfall, om man har knäckt masten eller så…
Så jag skulle rösta för att du satsar på tidigare nämnda kit. Och istället senare kompleterar med en riktigt stor bräda på sisådär 130-140 liter som e riktigt bred och tillhörande 10kvm rigg… det du skulle kunna göra är att satsa på en ngt större bräda på sisådär 100-105 liter, då planar du lite lite tidigare, men framförallt så blir det mkt enklare att snurra segel om vinden dör (ta sig hem blir ju också lättare).
Vilka som är sega och snabba har främst att göra med rockern i bakre delen av brädan, samt tailkicken. ju mindre ju snabbare, men med bkostnad på kontroll och manövrerbarhet. Nämn nåra du funderar på så kan vi se om vi kan säga nått om dem…
-
Aschdå… e man teoretiker så e man…
-
460 var för inte så länge sen standard masten, men numera så börjar 430 ta över ngt mer som detman först skaffar sig. När man snackar 430, så menar man cm måttet på masten.
Tvådelad är att föredra, lättare att transportera… Det finns i prinncip inte endelade master längre (även om no limitz gör the skinny i endelat utförande så…).
En annan mastparameter är kolhalten. 30% är idag det normala budgetalternativet, men om du snubblar över en mast med 75% är det inte dumt alls. Dock att högre kolhalt gör masten känsligare för slag och stötar. Vilket gör att 30 kolmasten kanske är ett bättre alternativ. Att gå från 30 till 50% är ingen större ide, det blir ingen större skillnad. Först när det blir pre-pregmaster med 75%+ kol som det gör en märkbar skillnad. Räknar du med att slå i masten när du riggar, bär mm. så kan det vara en god ide att iaf till en början att köpa en 30% mast.Segel mellan ca 5.0 och 6.3 riggas oftast på 430, större segel riggas på 460 och mindre på 400… Sen finns det naturligtsvis segel som sticker ut med exempelvis mkt kortare master, såsom naish boxer…
Bom: Det behöver inte vara en särskild sort, däremot så kan man se till att få tag på en bra sort. Jag gillar north progression comp, arrows bommarna är nog inte heller dåliga. Det finns massor av alternativ… förmodligen få som är direkt dåliga…
Längden… det viktiga är att den täcker in de länger seglen skall ha. om du tänker dig att komplettera neråt med segel senare så är nog en 150-200cm rätt. Är det så att du kommer komplettera med större segel senare kan det vara värt med en ngt längre bom, exempelvis 170-220. Men större segel skulle troligtsvis innebära en större bräda, och längre mast. så jag tror på den kortare varianten. Ett mellanting är ju naturligtsvis möjligt.Brädan igen. Jo det är faktiskt så att en del extremare freestylebrädor verkligen är LÅNGSAMMA, exempelvis F2 CompStyle lär vara väldigt seg, även om jag inte själv har seglat den, förmodligen lossar den inte riktigt ur vattnet.. Även om vissa freestylebrädor är snabba, exempelvis JPs freestyle är snabb och ”freeridig” i karaktären. Många freestylebrädor utrustas idag med löjligt små fenor, som bara funkar när det blåser riktigt mkt, och därför så måste man komplettera med en till som är ngt större. Dock inte alltid fallet, förra årets skate hade exempelvis alldeles utmärkta fenor.
Jag håller med dig att ”freestyle” benämningen ger väldigt lite hur brädan verkligen är. Men jag tror du skall leta efter antingen en snabb freestyle eller en vågfreestyle.
Hoppas det klarnade ngt mera… Du kan väl ge exempel på vad du funderar på så kan vi kommentera grejorna lite mera konkret…
-
Jo, men det är ju knappast standard just nu?!
-
Jag tror att du är helt rätt ute när du tänker dig en freestyle (så länge du håller dig undan extrema saker såsom lilla twistern etc.). Det där med volym är ju lite klurigt. Men brädorna idag känns större i förhållande till sin volym. kan du vattenstarta är det nästan intressantare att kolla på hur breda de är. Om du bara skall segla när det blåser ordentligt så tycker jag du ska satsa på ngt som är mindre än ca 95 liter. vill du dock kunna segla utan att det blåser pung, eller om du seglar inomskärs där det är byigt kan det vara värt att titta på en ngt större bräda på sisådär 100 liter, +- ett par liter beroende på bredd.
Hur högt prioriterar brädans bränna på rakt fram egenskaper? är de viktiga så är egentligen en freestyle lite fel (för breda) och en freestylewave kanske hade varit mera rätt. Exempelvis F2 Maui Project Style M (95l) eller L (105l). Som ju är snabba och funkar hyggligt i vågor (hoppar som bara den vad jag vet), svänga dem skall väl inte heller vara ett problem även om det inte går att jämföra med en sideshore vågis med massor av rocker så… Att de är lite smalare gör ju dem lite svårare, men det är förmodligen inte ett problem med tanke på volymen, dock kan det kanske vara värt att gå upp ett snäpp i volym, till 105 litersvarianten. Det man förlorar på vågfreestyle varianten är enkelheten att snurra segel när det inte blåser.Jaja… blev kanske lite rörigt men…
En viktig del i att välja bräda är hur stort segel du vill kunna köra. för det krävs ju faktiskt en del vind för att en 5.0a ska funka (över 10 meter medelvind om man väger 80 kg) så jag skulle förespråka ett ca 6.1-6.3 samt ett 5.3-5.5, då kommer du kunna köra alla halvhyggligt blåsiga dagar, vilket ger väldigt mkt i form av ”det är timmarna på vattnet som räknas”. och du kommer kunna segla från ca 7m/s till kanske 13m/s om du drar nedhalet ordentligt… Vad gäller modell av segel så är det nog inte dumt med våg eller crossover mellan våg och freestyle. Gärna om du kan hitta två likadana segel. Det är lättare att lära sig trimma om seglena är likadana. rätt längd och styvhet på master är viktigt. Men det borde finnas segel i dessa storlekar som båda rigggas på 430 mast.
Mitt förslag är alltså:
Bräda: freestyle eller freestylewave på 100 liter +-5 liter
Segel: gärna två om du har råd, i ovan nämnda storlekar. ska du bara ha ett segel skulle jag röstat för ngt på ca 5.7… Men det beror ju på vilken vind du hade tänkt segla i…Ps. om du bara seglat äldre grejor innan så är det viktigt att lära sig hur mycket nedhal det skall vara (oftast kopiösa mängder) nybörjarfel 1a brukar ju vara för lite nedhal… Om du har en vettig uppkoppling kan det vara värt att tanka hem nedhalet_riggtips.mov från ftp://ftp.steffo.nu
det var mina tankar, protestera om du undrar ngt…
-
Ja, svcd har ju en poäng på det sättet…
-
Om man komprimerar den med mpeg4 istället för mpeg2?? Säker på att det är så stor skillnad? jag fick nästan samma filstrlk när jag testade lite olika format när jag höll på med en filmsnutt för ett tag sen..