ola_p
Forumsvar skapade
-
Det lär ju vara en fördel, särskilt om man skall ha lite längre slutartider, men det är ju inte ett måste, särskilt om det är slutartider för actionsport man skall ha. Fast det kan ju bli klurigt att hålla skärpedjupet på precis rätt ställe. Det får bli till att testa helt enkelt, om man hittar nån billig bit glas vill säga.
-
Jag såg den där, var typ nått sånt jag tänkte slänga ihop om jag kunde få tag på billig mellanformatsoptik…
-
Det låter ju som det är lite väl dålig passform, särskilt med orginalfenan…
-
Shift påverkar inte skärpedjupet i någon större utsträckning. Kika på länken som jag postade tidigare för förklaring på vad shift är bra för. Det är tilten som skapar det snedställda skärpeplanet, och den kan ju ske även vridet, vilket det ser ut som den första skatebilden är. Dvs, optiken lutar snett ner till vänster (om jag tänker rätt).
-
@NLC 393506 wrote:
Har likande problem med powerboxen på min ena bräda (Naish Vector). Där passar min GFK weedwave ”nästan” perfekt, dvs offset-basen har en liten, ca 0.5 mm) glipa mot brädan – vilket naturligtvis medför nån slags kontrollerad spin-out i högre farter (brädan går lite på tvären, ung 15-20 grader mot åkriktningen). Mycket obehagligt… Men på min andra bräda (Fanatic XXX) sitter den som gjutet så jag har inte direkt lust att börja fila på fenan. Några tips ?
En tejpbit i boxen, eller en bit av en ölburk? Brukar funka till glappande us-boxar i vart fall.
-
Jag brukar behöva ta bort material från mina powerboxfenor.
-
6.5 kvm och 5-6m/s = för lite vind. Ett alternativ är att gå upp i segelstorlek, till nått på dryga 7.5. Lite beroende på hur lång mast och bom du har.
-
Så sant. Det starkaste skälet (tycker jag) att köra kol är att det är mindre utsatt för materialutmattning.
-
Att rigga så små segel på 430 är bara dumt, bättre att lägga pengarna på rätt mast och ett segel mindre i så fall. Neråt 4.0 så är det ju 370 mast som gäller.
-
Eftersom alla vill ha tunna rör så behövs det kol för att vara styvt nog.
Den styvaste bommen jag använt var en nautic (tror jag) alubom, den vägde rätt mycket, men framförallt så var rörens diameter rejält tilltagen. Typ 32mm eller nått åt det hållet. Den var inte så skön att segla med, men styvt var det, även i längsta läget.
-
Blir det ostrullekaraktär på dem så har man inte skickat riggen uppåt/framåt nog. På slör så är det ännu viktigare att skjuta riggen framåt, snarare än att släppa ut framhanden mot lä.
-
@surfslusken 393371 wrote:
MEN han har iaf vett nog att inte försöka snatta vågor av mej i Klittmöller!!!!
Jag försöker hålla mig till att stjäla vågor av italienare, tyskar och stockholmare. 😀
-
Då har du nog förklaringen där, går du upp mot vinden så får du väldigt lång väg att rotera. Ju högre upp i vind destomer endover skall loopen bli.
Fall av och poppa på baksidan av en våg istället. Slöra av och poppa ordentligt aggresivt!
-
Nja, det är väl bara delvis sant, en alubom kan vara lika styv som en kol. Då väger den dock lite och/eller har tjockare rör.
Jag kör min chinook på näst längsta läget (183cm) till mitt stora segel. Det naturligtvis aningens mjukare, men inte så mycket att det gör nått eller känns svampigt.
-
Skicka seglet uppåt/framåt när du skotar in och titta bakåt i rotationen. Hjälper inte det så fall av ytterligare lite mer. Ladda med mer tryck.
Det är dom sakerna jag oftast missar på när jag landar på det sättet.
