

olle-2
Forumsvar skapade
-
Det gjordes ett test i våras i Blekinge (Torhamns Udde) där ett par ornitologer, under en gemensamt utvald dag, observerade påverkan av vind- och kitesurfing. Resultatet av denna observationsdag var att ”vattenaktiviteterna inte hade nämnvärd påverkan på fågellivet”.
Efter detta har lokala surfare tillsammans med ornitologer kommit fram till vissa avgränsningar och regler, i synnerhet gällande Silvertärnans och vadarfåglarnas häckningstid.
En stor skillnad mellan tex Näset och Torhamn är relationen mellan intressegrupperna. I glesbygden känner folk varandra bättre och är sammanbundna via diverse andra aktiviteter och förhållanden, dvs här finns en positiv och informell ”maktbalans” mellan målsäganden.
På Näset har vi extremerna – hard core surfare vs hard core ornitologer – inga som helst informella band och en extrem maktobalans i det faktum att delar av fågellobbyn är direkt eller indirekt involverad i framtagande av lokala lagar och regelverk.
Än en gång – ska vi lyckas måste vi driva vår fråga utifrån Allemansrätten och stommen i den, det rörliga friluftslivet. Värdet av detta har fallit på skam i ett flertal sammanhang och jag tror det är bra timing att ta upp denna fråga snart.
Allemansrätten och vår rätt att röra oss fritt i vår fantastiska natur är så nära grundlag man kan komma i Sverige. Det gör Sverige och ett fåtal andra länder i världen unika och har värden som inte går att mäta i pengar. Det är denna sträng vi måste spela på.
-
@bohm 514490 wrote:
Jag har hört om nån som gått iland på en ö med sin segelbåt och på den ön var det beträdelseförbud. Bötesbeloppet blev 20 000kr. Skulle gissa att det är ungefär samma belopp att kita där det är förbjudet.
Du syftar på fågelskyddsområde där totalt beträdnadsförbud råder under häckning. Dessa platser skall vara skyltade med 50-100 m mellanrum med en gul, väldigt tydlig och myndighetsmässig skylt. Vad jag har förstått är det endast Måkläppen som på Näset sorterar under denna, mycket strikt reglerade reservatform. Vad gäller övriga reglerade områden på Näset ser jag den juridiska möjligheten att lagföra överträdelser som begränsad.
Anser dock att det är onödigt att utmana fågellobbyn, den är stark. Krymper våra oaser ytterliggare måste vi organisera oss bättre och driva frågan juridiskt utifrån värdet av allemansrätten och det rörliga friluftslivet, under vilken vår sport i högsta grad sorterar.
Funkar inte det så röstar jag för anarki!
-
Provade detta i somras, väldigt enkelt och kul. Dom får verkligen uppleva ”surf-känslan”.
Det negativa var dock allt tjat om att följa med som man fick dras med resten av sommaren.
-
Jag är på plats from 30/12-14/1 och bor på Fort Royal, var tvungen att blidka frugan och två rastlösa kids…undrar hur bra spotsen är i direkt anslutning till hotellet? Efter att ha kollat på Google Earth får jag känslan av att vinden är side shore höger och sannolikt grymt turbulent vid launch.
ngn som vet?
-
du har en spottloska ner till baja, gaska bra kite där….
-
tog upp båten i söndags, såg två drakar ute på udden….sjukt avis blev man….blir dock Tarifa på torsdag :-)))))
-
Ser mkt gött ut, hur varmt är det i vattnet, ska dit den 23/10, undrar vilken våtdräkt man ska ta med
-
@johnk 507989 wrote:
Så känns det ibland när jag landar och vristen flexas upp (mot smalbenet).
Det gör ont så IN i H-E och sitter kvar intensivt i kanske en minut så jag knappt kan stödja på foten. Eter några minuter till känns det oftast ganska ok och jag kan köra vidare, men så i nästa landning kan det hända igen. Det behöver inte ens vara en hård landning/böjning.Är det någon som haft samma problem, vet vad det är, vad man kan göra åt det eller var man kan få hjälp? Börjar bli riktigt less eftersom jag numer avbryter nästan varje session p.g.a. det. Har funderat på om bindningar skulle ge så bra stöd att det inte händer?
Har haft problem med det från och till i flera år och det har vad jag kan minnas alltid varit samma fot, nämligen höger som är min bakfot oftast i brädsporter då jag är regular. Har hänt vid feltramp i fotboll, när växlarna hoppat på cykeln och jag haft främre fothalvan på pedalen, när man hoppar fram och tar en dropboll i badminton t.ex…
Förra året lyckades jag bryta vänster fot (talus-benet) med samma rörelse när jag åkte snowboard, men har varken innan eller efter det haft samma smärtor/problem med den foten. Det känns inte som om höger fot har alls samma styrsel, eller så är det bara för att den gör ont som jag tror det.Hade varit rätt trist att behöva lägga ner surfingen för detta.
Har precis samma problem, kanske inte lika frekvent / akut, som framförallt inträffar när jag landar toeside. Hoppas att Cabrinhas Synch-bindning ska hjälpa.
-
@kvabbso 506091 wrote:
Givet konstant vind, ett polardiagram och en önskad kurs, hur ska man segla för att komma fram fortast? Denna eviga fråga tål att funderas på – speciellt för sle kites
Jag började ställa upp problemet och har lite funderingar på hur man ska angripa det. Började med att ställa upp det som ett analytiskt optimeringsproblem med två kurser, sedan med en kontinuerlig viktfunktion (oändligt många kurser). Det blev ganska långa uttryck, så jag angrep istället problemet numeriskt. Med ett ändligt antal kurser (diskretisering av problemet) och villkor som att man inte kan tillbringa negativ tid på en kurs blir problemet direkt ett linjärt program på standardform. Med lite data från Seacart 30 och octave fick jag fram den optimala lösningen. (jag provade först med data från farr 40 one design men det var inte lika intressant, jag är ju trots allt trimaranseglare). Efter att ha experimenterat med lite olika kurser och vindstyrkor känns det som att jag börjat få kläm på problemet:
Alla möjliga kombinationer av segling enligt polardiagrammet bildar det
”konvexa höljet” (eng. convex hull) av polardiagrammet. Man kan tänka såhär: man spenderar en viss tid på varje kurs, en faktor som är större än noll. Summan av alla faktorer för alla kurser är ett. Detta är definitionen på en konvex kombination, och följaktligen är konvexa höljet det som går att få ur – det går inte att segla fortare än konvexa höljet!
Med denna insikt så kan problemet med optimal segling reduceras till att man gör såhär:- hitta konvexa höljet för polardiagrammet (trivialt, görs enkelt med penna och linjal, se streckade linjen i figuren)
- för den önskade kursen, sök skärningen med konvexa höljet (punkt C på bilden)
- Optimala kombinationen av kurser är de kurser där konvexa höljet möter polardiagrammet. (punkt A och B på bilden)
Detta kanske låter komplicerat men det är vad seglare vetat länge, när man ska mot vinden måste man kryssa! Det är dock framförallt medvind och vid val mellan olika stora segel (t ex vid punkt E på bilden) man behöver fundera lite mer över detta.
Några mycket intressanta slutsatser kan dras
- det är INTE är vmg mot målet som ska maximeras i varje enskilt tillfälle – det gör alltså inget att vmg är lågt eller negativt sålänge man seglar enligt receptet ovan, man hämtar hem det i genomsnitt. Att få negativt VMG kan hända om skärningsvinkeln är större än 45 grader från/mot vinden, något som ofta händer snabba båtar i svag vind.
- så länge målet ligger i ett område innanför optimala skärningsvinklarna t ex på medvind eller kryss gäller det att alltid skära på de optimala vinklarna. På bilden gäller detta i området F-G (kryss) och A-B (medvind) samt vid E.
För båtar med olika segel, t ex screacher och gennaker kan det vara lönsamt att hålla lite lägre kurs med ett större segel och sedan hämta hem höjden med mindre segel. Detta ges av om polardiagrammet är konvext (polardiagrammet sammanfaller med konvexa höljet) för den önskade kursen!
hahahahaah STRÅLANDE!!!
-
@Rasmus_W 505719 wrote:
Alltså, jag seglar inte kite själv utan är nyfiken på hur bra de kryssar helt enkelt, och det ”alla” använder för att mäta kryssförmågan är VMG. Givetvis är det intressantast att veta hur fort en duktig kitare med ”rätt” prylar kitar i verkligheten. Sen brukar nästan alla typer av segelfarkoster kryssa bäst när det blåser sjukt mycket och sämst när de är underriggade men det är ennan sak.
Efter 15 år på olika typer av windsurfbrädor/riggar och de senaste 2 åren utelsutande kitandes är min personliga uppfattning att du med begränsad erfarenhet och normal kiteutrustning tar avsevärt bättre höjd med en kite, oavsett WMG…..eller vad du nu kallade det.
-
kommer ner vid 13-tiden, regnet slutar nog runt 14 vad jag kan bedömma av radarn på DMI
-
olle-2
Medlem5 oktober, 2008 vid 09:43 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på SöndagVinden ser ut att avta kraftigt i höjd med Varberg, Nidingen visar 3 m/s i medelvind och 10 m/s i byarna medan Hallands Väderö visar 15/21
run forrest….RUN!
-
olle-2
Medlem5 oktober, 2008 vid 09:40 som svar på: Försöker kita från Malmö till Varberg på SöndagEfter kullen kommer den riktigt feta dyningen, körde tylösand igår och kände att en tappad bräda vore dåligt….kunde inte se land i vågdalarna. Hoppas innerligt att de har board leash. Jag håller tummarna stenhårt hela dagen!
Massiv cred om ni klarar det i dagens minst sagt bistra förhållanden!
-
fet respekt!!!
hade lagunen i ljunghusen varit tillåten hade man kunnat komma upp i liknande hastigheter här himma idag….
-
jag kör kämpinge fr ca 12