oscar
Forumsvar skapade
-
Formatet blir Slalom och Freestyle! Formula kan seglas om tillräckligt många dyker upp men prioriteras inte….
-
Varför inte testa om det funkar? Förmodligen funkar det helt OK.
-
Ja du har alltid 2 års rätt att reklamera en vara. Men bevisbördan ligger på dig…
Tjo på dig!
-
Funkar suveränt! Går att segla ofta ända in i Mars.
-
Jag kör längst fram där fram och längst bak där bak. Bred stance tycker jag ger bättre balans i landningen.
-
Voodoo,
har du haft småbåt där länge och inte blivit upplyst om de nya villkoren när du fått hem din räkning varje år, så ska du nog stå på dig. Tydligen så togs villkorstillägget att det gällde utomlands bort nyligen.Men de brukar skicka med ändringar med räkningen….
-
Nej men i Östergötland tyvärr…..men förmodligen går det att göra en specialförsäkring när man drar utomlands med brädan. Ring och fråga ditt LF-bolag när det är dags.
-
LF-Bergslagen har tydligen strukit resekyddet för småbåt…trist. Du får väl flytta hit och rippa roxen!
-
LF i ditt län kan ju ha andra villkor än Östgöta Brand. Men så här står det i mitt villkor:
Hemförsäkringen gäller inte vattenfarkost. Dock har du ju ett småbåtstillägg som ju gäller för vattenfarkost, alltså gäller din hemförskring för din vindsurfingbräda. ÖBs småbåtsförsäkring gäller vid resa utomlands de 45 första dagarna.
Åter igen: hämta ett villkor hos ditt bolag och kolla…
-
Ur småbåtsvillkoret K.5 i Villahem Östgöta Brandstodsbolag (ingår i LF-gruppen) : ”Försäkringen gäller i Norden. Vid resa gäller försäkringen i hela världen de 45 förstadagarna av resan.”
Så kolla ditt villkor, bara att kliva in på bolaget och be om ett.
-
Hur gammal är brädan? Moderna segel har en annan position på tryckpunkten varför balansen kan bli fel mellan gamla brädor och moderna segel. Jämför brädor från början på 90 som hade mastskena långt fram och moderna brädor där mastskenan sitter i mitten.
Du kan testa att sätta mastoften längst bak i skenan och se om det hjälper.
-
Märks att ni kitare inte varit med så länge…hehe!
”Surf´s up” kommer från vågsurfingen. Surf betyder vågor på Engelska och betydelsen blir alltså typ ”det är vågor” dvs surfbart…
-
Låter som om du ska ha en supercrossbräda typ F2 Eliminator, Starboard S-type mfl. TrippeX är lite väl mkt freeride för dig antar jag. Ska du segla mkt så välj lite extra volym (medför mer bredd) typ 110-120 liter.
Segelregister är väl individuellt och beroende lite på antal fenor och vattenförhållanden men jag använder min Mistral Twister 117 (freestyle) med 7.0 till 5.4 och den kan lätt ta en 8.0 med större fena.
-
Köp en tub neoprenlim på närmaste dykbutik för 60:- och limma själv.
-
Ska försöka besriva hur jag gör. Brukar nu ibland sätta varannan, men det är ett ganska svårt trick att sätta perfekt.
Slöra lite grann och leta efter ett PLATT ställe att hoppa på. Flytta fram främre handen längst fram på bommen och skutta runt samtidigt som du jobbar AKTIVT med handskiftet framför kroppen. På detta sätt hålls riggen upprätt och du landar ofast lite lutande över nosen. Nu brukar jag oftast sätta den även om aschööleet brukar hamna i vattnet ibland.
Ett vanligt fel är att man sätter igång rotationen med den bakre handen och då ser det ut som på bilden. Riggen lutar bakåt mot häcken på brädan och bakhanden är långt ut åt fel håll.
Hoppar man inte på ett platt ställe så kommer du massa höjd i hoppet vilket gör att häcken skär ner i bakomliggande chop. Plattvatten är att föredra då man får en kontrollerad slide baklänges.