oscar
Forumsvar skapade
-
Problemet med garanti är att garantin är frivillig att ge från shop eller tillverkare. MEN i t ex Sverige så har man alltid 2 års rätt att reklamera ett ursprungligt fel på en vara enligt konsumentköplagen och under de första 6 månaderna är det tillverkarens eller butikens ansvar att bevisa att det inte var ett fabrikationsfel. Detta gör att det i praktiken inte går att sälja på det sätt du föreslår. Detta gäller i viss utsträckning inom hela EU.
RRD försökte sälja en brädslinje förra året utan garanti men de försvann rätt snabbt då det ju inte funkar i praktiken.
Tänk även på att tillverkarna och butiker sponsrar tävlingar och utan tävlingar och proffs mister vi alla de förebilder vi har inom sporten. Skulle folk köpa JP-brädor om man inte visste att Jason P, Josh, Ricardo, Robby Swift och grabbarna varit med och testat ut dem. Nej, då skulle vi alla surfa runt på sunkiga CLS brädor med shape från 89 och grafik från 79 fortfarande.
Jag kan hålla med om att marknaden i Sverige är lite monopolaktigt (verkar det som) med SP och skidsport som ett stort systembolag. Bättre vore om generalagenterna spriddes ut. Jag skulle vilja se åtskilda och oberoende agenter för:
JP NP
Arrows F2
Starboard Severne
RRD Simmmer
Gaastra
Fanatic
MistralNu sitter ju SP och skidsport på JP NP Simmer RRD Mistral Fanatic och sen surfcompaniet på F2 Arrows Gaastra Starboard och Severne. Detta är inte speciellt nyttigt för branschen i sverige. Nästan så man borde anmäla dem för konkurrensbrott…
Jag tror det en idé vore att bara ha Europaagenter för märken och sen kunde shopparna ta hem vad de ville. Verkar som Pro-Limit kör på detta sätt?
Men vi ska inte glömma att det faktiskt finns grymt många shoppar i Sverige idag jmf med fem år sedan.
BlaSurfersworkshop med Exocet
Vindsurfing.se med KA, Lorch
Hotsailsmaui.se med Hot, AB+,
Locs med Ezzy och Drops
Megascene med Naish Bic
Ytspänning med Angulo, Hifly och Aerotech
Surfbutiken med Challenger -
Jag hatar fraktbolag! Har råkat ut för 4 transportskadade brädor trots kartong. Dom är inte snälla direkt..kolla alltid kartongen innan du kviterar ut grejer.
-
Eftersom du är så lätt kan den funka bra för dig även för lite freeride. Men det är en av de extremaste freestyleshaperna från förra året och den har grymt mkt bottenkurva så räkna inte med nån slalomspeed eller bekväm segling rakt fram. Uppgradera till en lite större fena runt 27-30 så kan den nog gå ganska skapligt ändå. Men den ska vara riktigt bra för att lära sig tricka!
Har inte seglat brädan själv….
-
Tror du at jag kastar ut mig detta utan belägg. Hur många olika typer av duk och olika material innehåller ett IF segel? Jämför detta med ett vindsurfsegel….
Jag har för övrigt besökt en av de största tillverkarnas fabriker och dessutom jobbat åt dem i 6 månader. Tyvärr lyder jag under kontrakt så jag kan inte gå närmare in på detaljer.
-
Keppler har carve -04 iallafall. Släng ett mail.
-
Vet att Matt Prichard kört mycket med justerbart när han tävlat. Då hinner man inte rigga om..
Har hört att många vågseglare på Maui kör med justerbart men jag vet inte. Jag brukar stanna vid stranden och spänna om men är man ute bland bryten kan det ju vara smidigt.
-
OK känner mig tvingad att bidra Masse lite här när han beskylls för att vara enkelspårig.
FAKTA:
Ett vågsegel kostar ca 1000 kr att tillverka i Kina. JA, det stämmer, det är svårt att få tag på segelmakare i Kina och dessutom är det ett högstatusyrke med bra löner. Fabrikerna är väldigt fina och arbetsförhållandena bra även om de jobbar många timmar.
En stor del av kostnaden är materialkostnad. Monofilm är dyrt i de MYCKET små volymer som segelföretagen köper. Det är knappt filmföretagen bryr sig att sälja till dem. Vad tror ni de säger när Neil Gaastra von North ringer och säger: hej jag vill ha 10 rullar film. ÄÄH vi sålde precis 1000 rullar till 3M så ni får nog vänta lite….
Sverige är en väldigt liten marknad. Danmark är typ 5:e största i Europa och Sverige är inte ens 1% av den totala europamarknaden där tyskland har ca 50%. Svenska importörer för därför inte ”storkundsrabatt” och de tvingas därför hålla lite högre pris för att täcka sina kostnader (vilket svenska staten inte hjälper till med direkt).
Jag tycker man ska vara jävligt glad att det finns folk som driver surfbutiker i Sverige överhuvudtaget, det finns betydligt mer lönsamma sysselsättningar. Men de som driver butik är förmodligen riktiga entusiaster som älskar sporten och det ska de bara ha cred för. Tyvärr kommer många få det svårt, undrar hur många som köpt av keppler i år….
-
Windsurfingmag (USA) har testat den och de ville inte lämna tillbaka den till North….
-
Du vet inte vad du snackar om. Du skulle bara veta hur fattiga surfföretagen är jmf med andra branscher. Jag har haft insyn i detta och vet vilka kostnader som finns. Vissa märken sponsras av rika miljardärer som älskar vindsurfing för att överhuvudtaget finnas kvar på marknaden. Så fattig är branschen. Fanatic t ex drivs av ca 3-4 personer som inte är direkt förmögna ska jag säga…
Sen att det inte produceras brädor i sverige beror väl på att Sverige är sönderskattat under en sosseregering men nu börjar vi komma in på politik och det hör inte hemma här..
-
Jag förkastar inte teorierna överhuvudtaget. Är själv Civ. ing. inom maskinteknik och tycker det är kul att diskutera detta. Om en 70 cm lång fena böjer sig, säg 15 cm i sidled, så måste den väl kunna generera en lyftkraft i vertikal led sett från brädan. Sen finns det superstyva fenor som inte böjer sig alls och där kanske det inte blir en lyftande kraft uppåt.
-
Min erfarenhet här i Sverige är att lite extra volym är bra att ha. Ofta byigt osv..
Utomlands kör jag gärna på < 85 liter med mina 90 kg men här hemma funkar en 90 liters vågis grymt mkt bättre än de runt 80-85.
-
Är den bara intryckt utan hål och inte mjuk så är det ingen större fara. Blir ju inte så mkt belastningar i botten. 290 € är ju ett grymt pris så då har du väl råd att slänga in den hos CLS, så blir den som ny. Switchen verkar vara en grym bräda om man ska köra fort och slänga iväg feta, långa hopp och en och annan speedspock
! Lycka till! -
Ja det kan du ju knappast skylla keppler för. Han skickar ju alltid i kartong från fabrik precis som SP. Fraktbolagen däremot är grymma på att förstöra prylar. Och är kartongen skadad så har du rätt till ersättning. ÄR kartongen däremot inte skadat brukar dom skylla på att det är för dåligt isolerat.