oscar
Forumsvar skapade
-
Nej en power passar inte i en tuttle. Däremot funkar en tuttle i deep tuttle om man har längre skruvar.
-
Byggde en skimboard 90 eller 91. Tyvärr skrapades lacken bort och brädan började suga vatten…Skimmade lite i WA -01 vilket var grymt roligt på de fina stränderna där.
-
Nya cambersegel i freeridesegmentet är betydligt mer lättriggade och mer användbara än de från 96. Kolla tex in Gaastra Matrix eller Swift och North R-type. Personligen tror jag inte man vinner så mkt på cambers i storlekar runt 8.5 och neråt om man inte ska ta mest höjd av alla eller köra toköverriggad.
Jag har själv seglat än del med North Warp 8.5 (cambers) mot North Transam 8.2 (nocam) och jag fick upp transam fortare i planing tack vare att det är så mjukt och följsamt när man pumpar. Men kan man inte pumpa rätt så planar säkert cambersegel tidigare tack vare sin ”konstanta” profil.
Skillnad freezone mot crossover får du säkert hjälp av nån annan med…
-
På http://www.ontopwindsurfing.com har du Maui Magics selar och västar. Har haft ett par MM selar och de var mkt bra.
-
Jag tycker de känns otroligt omoderna i shapen för att vara mot freestylehållet. Den minsta är väl 258×58 om jag inte minns fel. Har dock inte läst nåt test.
04-modellerna verkar även de lite ”små” för freestyle i sverige, 100 litersmodellen är 248×59 vilket ju är i smalaste laget för att träna avancerade trick på om man inte heter Kläppe, Living eller Olandersson….. Får börja banta… -
Jag tycker att Prog comp bommen är en av de bästa alubommarna överhuvudtaget. Finns en del NP-fantaster i min klubb men alla kör med Prog comp bommar.
-
AHD tillhandahåller färgen själva. Bara att kontakta återförsäljare så ska de fixa det från AHD. Iallafall enligt AHD själva….
-
oscar
Medlem20 februari, 2004 vid 13:00 som svar på: Wave vs Fish vs FS/Wave vs Freestyle vs Super-XDet är viktigt att skilja på freestajlbräda och freetylebräda för att citera dr.Masse. T ex den lilla compstylen och Mistral lilla Twister/Joker är grymma freestylebrädor som funkar grymt bra i lite vågor pga deras runda bottenkurva. Ett annat ex. är ju Fanatics waveskate och AHDs maxxridebrädor som svänger riktigt fint.
Mag menade förmodligen så, men jag vill bara förtydliga att dessa brädor funkar riktigt bra i svenska vågor, framförallt i lite lättare vind typ 5.3 5.8 segling.
Namnet freestylebräda KAN vara lite förvirrande på vissa märkens modeller..
-
Angående local spirit så är Guns kolbom nästan exakt samma bom med den skillnaden att Guns även har kol i röret i frontbeslaget. Dessutom är den billigare….köpte min av surfunique för 2800:-
Precis som Lars K så tror jag inte att kolbommar är starkare än alu. Däremot är de styvare, mkt styvare i längre längder och det är därför de används.
-
Vid bomlängder under 2m gör kolbom ingen större skillnad jämfört med en kvalitets-alubom. Dock är det ju grym skillnad på alubom och alubom som de andra skriver. Tex Norths progression comp tillhör de styvare liksom tecnolimits som många PWA killar kör med Tex Vidar Jensen…men även NP X5 verkar ju vara bra. Däremot en x3 eller lite billigare bommar brukar vara rätt kassa men funkar om man inte har så höga krav.
-
Jag röstar på Michi S. förslag. Tror inte heller du kommer tjäna så mkt i planing med din vikt. 100-brädan kommer klara av segel upp till 7.0 utan problem för dig.
Volymen kan vara bra att ha om du kommer snurra segel mkt utan planing, då skulle jag välja 115 men annars 100.
-
Svårt att tänka mig snyggare brädor än AHDs 2000 modeller!
-
Om du läser mina inlägg EN GÅNG TILL, så ser du att jag inte rekommenderat nåt annat än att om han väljer 6.2 så ska han gå ner till 5.3 som nästa.
OCH att jag personligen inte skulle välja bort min 7.0….
Så var god sluta påstå att jag rekommenderat saker som jag inte gjort om jag får be…
-
Har du ingen bild på mister Kela Pro??
-
Skönt att det var avklarat, hehe. Borde skrivit så tydligt från början, så jag tar på mig det hela. Men ibland så blir inte det man skriver ner så självklart för andra därav parallellen med företag…
Styret! Jag kallar dig inte dålig, missade en
där, var mest riktigt som ett skämt, hoppas du tog det så. Jag har läst många av dina inlägg och förstått att du inte surfat så länge, så jag är bara glad att hjälpa till om det är nåt. Håller själv i surfkurser i vår klubb men kallar mig långt ifrån fantom för det.Det ENDA jag är bra på är att plana tidigt, då jag är SÅÅÅ J*VLA SURFKÅÅÅT så jag sticker ut så fort jag anar den minsta vindpust och så har jag ju kört lite formulatävlingar så pumpa kan jag….fast kondisen sviker efter ett tag.
Men va f*n konfen är ju som roligast när man får kasta lite paj, eller hur!?!
Syns på Haga i sommar va? Då får du plana om mina 90 kg och peka finger..
..