Forumsvar skapade

Sida 131 av 201
  • oscar

Medlem
    14 februari, 2004 vid 18:56 som svar på: 6.2 eller 6.7

Svar till:

5.7 och 6.2 är ju att slänga pengarna i sjön. Ska du ha 6.2 som störst kan du lika gärna gå ner till 5.3 direkt.

Personligen skulle jag aldrig byta min 7.0 mot nåt mindre (här i sverige..).

Planar man inte tidigare med 6.7 än 5.7 måste jag ifrågasätta om man är en duktig seglare. OK att en duktig seglare kan komma igång grymt tidigt med en 5,7 men tänk då hur tidigt han planar med 6.7……

[/ QUOTE ]

Ja ni är ju lite tröga, både dude och styret grin.gif (SKÄÄÄMT för er två som verkar ha lite svårt med svenskan..).

Börjar förstå varför en del företag förbjuder de anställda att kommunicera via email, JO skriven text tolkas lätt fel!

Styret:
    ”nja nu är du nog ute på djupt vatten om du bröjar hävda att folk är dåliga seglare, har du sett robban. han är rätt långt över medel om jag säjer så. ”

– Jag har INTE skrivit att den där Robban (vem han nu är?) är en dålig seglare. Det enda som SKULLE kunna ha med Robban att göra i det jag skrev är väl ”OK att en duktig seglare kan komma igång grymt tidigt med en 5,7 men tänk då hur tidigt han planar med 6.7” dvs om nu inte ”styret” planar med 7.0 då Robban planar med 5.7, VEM är då den sämre seglare??? Svar : inte Robban iallafall….

Robban verkar ju trivas med sitt 5.7 i en viss vindstyrka men han måste ju plana med 6.7 i en ännu lägre vindstyrka, eller hur? Planar han inte tidigare så har han nog för liten fena till 6.7an..

Dude:
    ”…ja Oscar jag skulle också vilja säga du är ute på djupt vatten. Om du som han kör på en 58 cm bred bräda och väger runt de mindre 68 kilona så tror jag det är fullt möjligt att plana upp lika snabbt med ett 5.7 som ett 6.7. ”

– Ja HAN kan plana lika tidigt med 5.7 som JAG men 6.7 men inte lika tidgt som han själv med 6.7

Styret:
    ” varför tror du det finns segelrekomendationer på brädorna?”

– Och var nämner jag brädors rekommenderade segelstorlek? ÄÄH ingenstans, men en 6.7 planar tidigare än en 5.7, förutsatt att bräda klarar 6.7, vilket en skate på 96 liter gör utan problem. Har själv seglat på en sådan och ägt en skate av samma årsmodell…..

För att dude och styret inte ska få underkänt i svenska grin.gif så får jag väl förtydliga mig lite:

JO, förutsatt att brädan klarar 6.7 och seglaren är den samme så planar man i en lägre vindstyrka med 6.7 än 5,7. Vill man däremot ha 6.2 som största rekommenderar jag att gå ner till 5.3 eller 5.4 som nästa segel.

Jag som väger 90kg har blivit omseglad av seglare med 5.7 när jag själv seglat 7.0 PÅ GRUND AV att killen/tjejen med 5.7 vägt ca 20-30 kg mindre än mig.

Förstår ni bättre nu eller ska jag slå en signal och förklara… grin.gif

• oscar

Medlem
    14 februari, 2004 vid 08:27 som svar på: 6.2 eller 6.7

Styret:

Du får nog ta och läsa mitt inlägg en gång till……

• oscar

Medlem
    12 februari, 2004 vid 11:57 som svar på: Starboards forum!!

Ja nån oättvejsa måste dä ju varä

• oscar

Medlem
    11 februari, 2004 vid 20:42 som svar på: 6.2 eller 6.7

5.7 och 6.2 är ju att slänga pengarna i sjön. Ska du ha 6.2 som störst kan du lika gärna gå ner till 5.3 direkt.

Personligen skulle jag aldrig byta min 7.0 mot nåt mindre (här i sverige..).

Planar man inte tidigare med 6.7 än 5.7 måste jag ifrågasätta om man är en duktig seglare. OK att en duktig seglare kan komma igång grymt tidigt med en 5,7 men tänk då hur tidigt han planar med 6.7……

• oscar

Medlem
    9 februari, 2004 vid 20:42 som svar på: Bic Tribal 8’3” wave

Ett test:

BIC TRIBAL WAVE 250 Tested Windsurf Jan 2002
    After quite a few years absence from the wave scene, Bic is back with a vengeance 2002. There are two wave lines, the KPR (Kevin Pritchard Replica),.a custom replica series from the World Champion, and the Tribal tested here. It is a traditional thermomoulded board on the outside with a new technology foam core. Bic has patented a new construction technique, using two different densities of foam that enable increased strength with decreased weight, whilst still retaining the durable thermoplastic skin. Bic has aimed the Tribal at the all-round market with slight onshore bias.
    On The Water I have to say that we had our reservations about this board. The hull shaping, weight, and moulded seam reminded us of the older generation of thermoformed boards, forming the initial impression that this board may be ’old’ before its time. How wrong we were! From the moment you get on this board you realise this is something else entirely. It’s up and on the plane right away, holding a perfect poise on the water. Comfortable with a 5.6m, it feels lively and confident, never feeling uncomfortable even in rough conditions. Front-side riding is smooth, powerful and precise, with little loss of speed. Used with smaller sails the extra weight goes unnoticed. The rails grab onto the water during a turn, giving you the confidence to really drive it as hard as you can. It releases well when required, and surprisingly doesn’t have that dull feeling in the air that is all too common with thermoformed boards. It would definttely benefit from a lighter construction though. The board we tested here was overweight and badly finished according to Bic, and we were reassured that when the full production boards become available they will be not only better finished but far lighter as well. I heard that Jamie Hawkins used a production Tribal in Ireland this year; and I wondened why but now I know! With the added durability of the construction and its low price, the Tribal is set to become another best-seller for Bic. The company certainly hasn’t been short of success in the past two years!
    Verdict When Fabien Vollenweider designed this board he really knew what he was doing. It has incredible ability, married with a really easy feel. With the promised weight reduction this board has a great deal going for it, whatever your level.

Grym kritik och den testades mot de bästa i klassen! Verkar vara ett bra köp!

• oscar

Medlem
    9 februari, 2004 vid 08:07 som svar på: ”the impossible”

Jo det är sant! Manövern ser ut som en blanding mellan taka och goiter, han inleder som en goiter men den konstiga tweaken gör den väldigt lik en taka. Synd att man självi nte sättter någon av dessa manövrar… grin.gif

• oscar

Medlem
    8 februari, 2004 vid 18:30 som svar på: ”the impossible”

Nja jag skulle nog säga tweakad ponch eftersom ponchen är ett betydligt äldre trick än flakan och egentligen är det ju en ponch han gör… grin.gif

• oscar

Medlem
    8 februari, 2004 vid 09:23 som svar på: ”the impossible”

Flaka och Swayze är ju samma sak och är en ”hopp upwind 360” där nosen sätts ner i vattnet efter det lilla skuttet på ca 45 grader resten av manövern görs ju spinnande i vattnet. Även ponch och goiter är samma sak, bara att ponchen är ”plattvatten”-varianten av goiter och den är döpt efter Kevin Ponitchera som kallas ponch av sina kompisar. Så manövern är helt klart en lite konstigt tweakad ponch…

• oscar

Medlem
    6 februari, 2004 vid 16:12 som svar på: Släng in bilder på era brädor/segel osv!

Kan nog stämma! Vad jag vet så såldes bara 2 limited (priset var ju hela 12000) i Sverige. Grym bräda för att vara en freeride pga den låga vikten och superstyva skrovet. En viss Gävlehökare försökte kränga på mig en Bic techno 283 istället men ångrade inte än sekund att jag valde fanaticen istället, dyr men grym!

• oscar

Medlem
    6 februari, 2004 vid 14:50 som svar på: Släng in bilder på era brädor/segel osv!

Köpt den beggad va? Sålde min 289 till en äldre gentleman i stockholm. Har du fått med en select (bic techno) fena på typ 48 cm så är det nog min gamla. 144 och 289 är samma brädmodell, hette bee 289 LTD -99 och bee 144 året efter.

• oscar

Medlem
    5 februari, 2004 vid 09:22 som svar på: Släng in bilder på era brädor/segel osv!

Kan vara min gamla Bee 289 LTD. Såldes bara ett fåtal av denna styva och lätta kolbräda i Sverige..

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 17:48 som svar på: Freesex

gör ett sök på twister då hittar du allt jag skrivit om den…

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 17:46 som svar på: begagnatpris på följande grejer????

Lägg ihop alla nypriser och dra av ca 30-40 % borde väl vara rimligt.

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:42 som svar på: Freesex

Ja absolut, inga problem, en del storlekar har ju tillomed en channel för att greppa bättre vid willysar o vulcans..

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 11:47 som svar på: perth

Jepp, ta dig till Lancelin, ligger ca 1 timmes resa norr om Perth. Ta in på Lanceling Lodge och ha det gott!!

Sida 131 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA