oscar
Forumsvar skapade
-
Just North är lite griniga på fel mast. Dock så funkar Simmers SC-6 master bra då de är mkt smalare än vanliga master dock inte som RDM. Körde mitt Volcano 5.9 med en fiberspar tidalwave och kändes aldrig lika bra som 6.9an jag hade med en North drop shape mast. Sen bytte jag till Simmer SC-6 och seglet blev kanon.
-
Vad säger ni kitare i Linköpingstrakten om att starta en kite-sektion i Linsurf. Vi har redan 3-4 kitare i klubben som vindsurfar också. Då skulle vi tillsammans med den nya shoppen i Linköping kunna få sporterna att synas lite bättre och ev. få lite bättre förutsättningar för kite vid Tvärskogsudde.
Maila mig på [email protected] så kan vi diskutera saken och ha nåt möte…
-
Enligt http://www.finexplorer.de bör du satsa på en 34-38.
-
Tjena,
har också min bom högt och får justera detta med lite mer uthal. Lattrotationen är dock inget problem på vattnet då seglet funkar mkt bra…Ska testa och rigga bommen lågt en gång och se om det försvinner men jag vill ju också ha bommen högt…
-
Jag kör med grind 2003 4.7 och 5.4 samt Echo 6.2 och 7.0. Till dessa kör jag Simmer SC-6 400, 430 samt North viper race 460.
Har fått trixa runt lite med nedhal och uthal för att få seglen att se bra ut men på vattnet har de alltid känts bra oavsett hur jag riggat dem. Riktigt sköna segel med grymma detaljer samt outstanding kvalitet, det är nog bara North som kan leva upp till den kvaliteten.
Jag tror du kan köra vilken mast som helst även om en ignition RDM nog är det bästa valet för Manic och Grind.
-
Twister 117 är en grym freestylebräda men en dålig freeride. Den har ett otroligt pop men det krävs lite teknik för att få den att plana supertidigt i lättvind. Den svänger inte heller lika skönt som 102an, vilken känns mer som en stor vågbräda. Det märks att brädan är designad för freestyle i lättare vindar och plattvatten. Den är rolig i 50 m rakt fram men sen slänger man ju ändå in ett trick och seglar man alltså freeride ska man ha nåt annat. Jag är otroligt nöjd med min och kommer inte byta i första taget..
För din vikt skulle jag nog satsa på 102an eller compstyle 95. Du kommer inte ha några problem med 7.2 på dessa med din vikt om du sätter på en större fena. Jag tror inte du kommer vinna nåt i tidig planing så min kompis på 70 kg planar lika tidig med 102an och 6.6 som jag på min 117 och 7.0. Det är inte litrarna i brädan som avgör planingsegenskaperna utan mer bottenkurvan, fenval och din teknik.
-
Seglar på en L och är supernöjd. Går fint i choppigt vatten och svänger gött. Har inte seglat den så där jättemkt så sådär mer utförligt än så blir det tyvärr inte. Verkar plana upp ganska tidigt också.
-
Pass opp!
Eftersom du är såpass lätt tror jag inte du kommer ha några problem att köra 7.2 på 95 litaren. Den är ju nästan 65 cm bred. Segelrekommendationerna som tillverkarna ger är för en normalviktig seglare på ca 75-80 kg och de tänker då på seglarens vikt inkl rigg mm som ska bäras upp av brädan. Kitta bara upp den med en extra fena på ca 26-28 så tror jag knappast du har problem med en 7.2a…
Men tänker du bulka på dig rejält så kan 110 kanske vara bättre…
Jag själv har kört 6.9 på en RRD Twintip wave på ca 81 liter med gott resultat och jag väger ca 87 kg….
-
Lite mer info:
En freestyle på 118 liter och 69 bred för riktig lättvind.
En wavefreestyle som ska heta ”rocket” med lite skum häck (se bilden) på 75 85 och 95 liter.
Även på bilden wave brädan ”le curve” som kommer i 67l -73l -79- 83- 90l
-
Nej jag tror snarare det blir lättare då du har mer volym som hjälper till att hålla dig stående. Men iochförsig så räcker nog 95 litaren gått och väl till din vikt. Den är ju dessutom riktigt bred så den är nog tillräckligt stabil.
-
Vad väger du då? Under 70 ta 95an och över 75 så ta 110an. En stor freestyle tycker inte jag är en nackdel, den är mer förlåtande i alla trick men det beror ju lite på om du vill segla 5.0 med den..
-
come.to/locs.fritid som har en riktigt usel hemsida med Gator spyware pop ups..
-
Twister 102 tar en 6.7 utan problem. Eb duktig seglare kan köra originalfenan på 22 cm medan andra bör sätta på en lite fetare runt 26-28.