Forumsvar skapade

Sida 145 av 201
  • oscar

Medlem
    28 juni, 2003 vid 17:05 som svar på: öhhhöhh, betalar man 8000kr för mast?

Jag kör med en North VIPER race 100% kol och 1.5 kg tung mast i mitt 7.0 och snacka om skillnad mot 60% masten jag hade förut. Jag får mkt bättre respons när jag pumpar och riggen känns mkt mer livlig och lätt. Dessutom köpt i Tyskland för halva priset……

• oscar

Medlem
    28 juni, 2003 vid 13:49 som svar på: rushwind session/gun jam???

Vill du ha riktiga budgetsegel ska du köpa Rushwind, de sys av gamla överblivna material i en viss fabrik…

GUN däremot har ett bra team och en riktig R&D avdelning så det enda som håller ner priset på dessa är att de kör direkt till kund utan mellanhänder, de få importörer som finns har riktigt taskiga marginaler. Så mitt tips om du vill ha riktiga segel till bra pris: köp GUN.

• oscar

Medlem
    28 juni, 2003 vid 13:45 som svar på: PWA Pozo -03

För bilder i högre upplösning se http://www.pwaworldtour.com och ingen har väl missat att de ska sända live på http://www.high.tv !!!! De första heaten finns ute men i dålig upplösning pga problem med bandvidden…

• oscar

Medlem
    26 juni, 2003 vid 08:20 som svar på: Börja på nytt?

Om du är lite lättare säg runt 70 kg och ner så är nog pigen bra. Den är ju ganska liten så segel större än 6.5 funkar nog inte så bra. Och kitta upp dig på en freestylefena runt 27-28 också..

• oscar

Medlem
    20 juni, 2003 vid 08:03 som svar på: Vad ska jag satsa på?

Det är ju lite lättare om du skriver exakt vilka grejer du har. Segel från 96 kan ju vara allt från 3.5 våg till 8.0 med 6 cambers…..

• oscar

Medlem
    18 juni, 2003 vid 11:45 som svar på: en mast till segelstorlek 4.0-6.0,

OCH KAN DU INTE SLUTA ATT TRYCKA ENTER VID NY RAD!!?? Detta sköter ju sig själv och blir lättare att läsa….

• oscar

Medlem
    18 juni, 2003 vid 11:44 som svar på: en mast till segelstorlek 4.0-6.0,

Neil Pryde Raf 3 (kolla in http://www.looping.de) finns i 4.5 5.5 och 6.5. Seglet är baserat på Supernova och är alla sydda på en 430 mast. Bättre budget segel är nog svårt att hitta.

• oscar

Medlem
    18 juni, 2003 vid 10:37 som svar på: Villken Vågbräda e att rekommendera?

Hots nya Powerplay RS kommer i 4.0 till 7.5 i 0.5 steg.

Jeff säger så här: ”The 2004 PowerPlay R.S. is a big guy’s power freemove sail. Great for power and control. The outline makes it suitable for freestyle, wave sailing, and cruising. The sail is loaded with super stiff battens and is built tough but pretty light.
    It will be out later in the summer…”

• oscar

Medlem
    17 juni, 2003 vid 09:37 som svar på: AHD maxride 64,5

Ja den planande bredden är ju 5-6 cm mindre än den verkliga. Därför känns den ite så bred och paddig när du seglar.

• oscar

Medlem
    17 juni, 2003 vid 09:11 som svar på: AHD maxride 64,5

Jag har seglat lite med den och tycker den känns betydligt mindre än vad måtten säger. DRT gör ju att den yta som är mot vattnet är som en mindre slalombräda. När du sedan lägger den på kant greppar den övre railen och du får en himla skön sväng. Som lättvindsvågis kan den funka bra men med bra tryck i 5.0 i vågor så är nog en ren vågis att föredra. Men ska du bara ha en bräda är den nog perfekt.

• oscar

Medlem
    17 juni, 2003 vid 08:01 som svar på: vulcan

När du sätter igång rotationen så titta snabbt ner under din axel och kicka upp din bakre fot mot din egen häck (ungefär som när du ska klacka en fotboll). På detta sätt får du din kropp att rotera och då följer brädan med. Det svåra med vulcan är egentligen inte själva rotationen utan att landa framåtlutad med tryck på mastfoten och framför allt HANDARBETET som är nyckeln till hela tricket.

Kolla in air jibe på http://www.continentseven.com/ i slowmotion så ser du kicken rätt bra.

• oscar

Medlem
    16 juni, 2003 vid 12:43 som svar på: hur går tävlingarna i linköping?

Ja, vi har haft riktigt otur med vinden de senaste åren. Men statistiken i övrigt är det inget fel på. Har seglat med 7.0 eller mindre 2-4 dagar i veckan den senaste månaden. Senast i fredags körde jag vågis och 5.4, samma i torsdags. De med 12.5 har kunnat segla mkt mer än så. Men som vanligt när det är nåting lanerat så vill det sig inte. Hörde att det sket sig nere i Abbekås också, jäkligt synd!

• oscar

Medlem
    16 juni, 2003 vid 09:20 som svar på: Mistral Joker, V114

Vill du rida lite kassa vågor men även tricka i lättvind är det verkligen rätt av dig att kolla in F2 Compstyle och Mistral Joker. Båda dessa brädor har mkt bottenkurva och svänger grymt bra. Bottenkurva ger även bra pop på plattvatten. Du förlorar lite i tidig planing jämfört med t ex JP freestyle som har en rak bottenkurva som en vanlig freeride.

Även om de är breda så planar alltså dessa brädor inte så där jättelätt men detta kan avhjälpas med bra teknik och en aktiv segelstil. Förra helgen på öland kunde jag lätt crusia omkring med min Twister 117, original 24 fena och Echo 7.0 lika tidigt som de som seglade JP brädor med 30 fenor och 7.5 segel. Hängselelinorna tätt ihop så att man känner vinden i händerna, lite pumpning och fötterna på rätt ställe så är det bara att köra.

Läs testet i Boards Juli nummer, både f2 och mistral får grym kritik för sina svängegenskaper, pop, slide i trick samt att de passar bra som lättvindsvågisar.

• oscar

Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:07 som svar på: seglade du 9 Juni 2003, Big Day?

På Roxen var det iallafall en BIG DAY. Segel mellan 3.6 och 4.1 användes. Tyvärr varken sideshore eller swell men feta hopp lades. Själv missade jag detta för en halvkass dag i A-bay……

• oscar

Medlem
    10 juni, 2003 vid 19:20 som svar på: Har storleken nån betydelse?

Har du surfat förut kan den lilla vara ett bättre val. Den är lite rundare i häcken och lär svänga bättre.

Sida 145 av 201
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA