oscar
Forumsvar skapade
-
http://www.linkopingsvandrarhem.se/
Vandrarhemmet Ådalavillan – Norrköping-Linköping
Tel. 013-10 59 00
Hamng. 23, 58226 LINKÖPING · Karta
Freja Vandrarhem – Norrköping-Linköping
Tel. 013-39 50 20
Villa freja, 58009 LINKÖPINGDet finns även möjlighet att slagga i klubbstugan men det kan vara lite myggit om man har otur….
-
Japp detta har jag råkat ut för, var lite överriggad och kastade mig in lite för tajt i ducken och förlorade då 1×1 cm kött på ett finger..AAAJJJ.
Och idag fick jag masten på kindbenet AJJJ F***********N!!!!!!!!!!!! OCh sen stukade jag foten i en för hög vulcan AAAAJJJ F***N
INGEN BRA DAG,….. förutom en tio meter lång bodydrag på tåspetsarna, så skön!
-
Läs test på båda i Boards maj nummer! Jag har testat 64.5 och den är grymt skön framförallt när det gäller carving trick som 360s mfl.
DRT har dubbla kanter i aktern först en ca 5 mm skarp kant sedan en rundad kant ovanför denna. Detta gör att den få ett bra släpp från vattnet samtidigt som den svänger riktigt skönt.
DT är en ankskärt ovanför den rakt avkapade aktern. Med 80 kg tycker jag 64.5 borde vara perfekt för dig.
Fördelen med 70n är att den tar segel på 8 m2 och kan tjänstgöra som lättvindsfreeride med en stor fena. Allt enligt Tinho Dornellas som är en av USAs mest kända instruktörer.
-
Kan nog hålla med Voodoo här. Visst du kommer att ha LITE lättare att lära dig transitions som helitacks mm men det avgörande där är inte brädans volym och bredd utan hur du hanterar seglet. Med din vikt tror jag inte du tjänar så förfärligt mkt på att gå upp några liter i volym. Du har ju redan 30 liter i marginal!
Den bräda du har nu kommer dessutom vara lättare för dig att hantera i alla hopptrick som vulcans, willyscippers mm…. -
Spänn lattorna precis så att de vertikala veckan längs lattfickan försvinner. Sen rör du dem inte mer om de inte behöver spännas om lite efter ett tag. Bottenlattan behöver du inte bry dig om. Vissa märken syr in lite mer shape än andra och det gör att lattan hamnar under spänning. Detta fxar sig ju så fort du får vind i seglet.
Tycker inte att du ska ignorera lattspänningen då ospända lattor förstör seglets egenskaper till viss del. Ett par millimeter i nehal och uthal kan ju göra jättestor skillnad så varför inte lattspänningen.
-
Hej
köpte en bräda samt mast från Keppler. Tjänade 3000:- på brädan jmf med SP samt 3000 på masten. Frakt gick på 500 och grejerna kom efter en vecka. Hur smidigt som helst. Förde dessutom över pengarna gratis via Internetbank.Anledingen till att det är billigare är att de tyska importörena köper in billigare från fabrik då de köper större volym. Pga sin försäljningsvolym så kan de sälja ut fjolårsgrejerna till billigare priser utan att ta så stor finansiell risk.
-
-
Linköping har ju blivit lite av en uppsamlingsplast för gamla S10 prylar då en av Anders goda vänner bor här. Bl a brädan som vann långsdistans-slalomen på Fuerte (mkt kol id en kan jag säga..) för några år sedan plus diverse andra brädor segel bommar master.
I klubbstugan finns även en gammal fena med autografer från Robert Theritahau, Anders, Robby och diverse andra gamla storheter.
En surfkompis har även ett rosa Naishsegel som Robby tävlat med vilket är lite coolt…
Min kompis hade ett av Levi Sivers Dr.X från GC men det blev visst ett hål i det så försäkringsbolaget snodde det

Jag tycker det är lite kul med sådana prylar men samlarvärde är det nog inte på dom…
-
Du har rätt, vi ska kolla upp detta.
-
Lösningen blev att dra lite extra i uthalet dvs bommen på ca 2 cm mer än max. Simmer SC-6 är ju ganska RDM-lik ner till strax under bommen och med RDM mast rekommenderas generellt mer uthal och det visade sig vara lösningen.
-
Det kanske var lite dumt av mig att skiva ”större fena än 28”. Jag är ju så himla inkollrad (finns det ordet) i freestyle att jag bara tänker på freestylefenor och då är en 28 väldigtstort i yta sätt. En smal och ”efficient” freeride på 30 kanskefunkar fint men vad ska man med en freeridefena på en radikal freestylebräda å göra? Det är ju bara i vägen i hopp och spinntrick (jag spinner i och för sig inte så mkt än, bara vulcan och willyscipper som sitter men har börjat rotera in i spocks nu och hoppas jag ska få till handfipplet snart).
Har bara seglat JP 105 -01 och det var ju en riktig freeride om man jämför med twistern. Har även en kompis på klubben som har en 105 -02 och den ser ju också rätt ”freeridig” ut. Jag kan ju bara tänka mig att med en 35 fena så är det stropparna i den yttre positionen som ger bäst resultat för cruising. Har ju själv ägt diverse race och freeridegrejer och i lättvind kan det ju vara bra att kunna hänga ut rejält och trycka på fenan för att hålla planingen i vindhål. Jag skulle nog satsa på en riktigt grym slalomfena och stropparna i den yttre positionen för lättvind, då får du mer speed och höjdtagning (en elektrisk skruvdragare till stropparna kanske kommer upp på önskelistan…?..).
Med 6.2 kör jag med Twisterns 24 originalfena som då är riktigt grym. Den är ju lite bakåsvept och mjuk i bakkant så den svänger riktigt bra. Så nåt litet för 6.2 åkning kan jag rekommendera.
Boards pratar sig ju alltid varma om Northshore-fenorna så varför inte en Northshore freestyle extreme, den har ganska lik profil även om den är bra mkt styvare. kan inte säga så mkt om storlek där, http://www.northshore-maui.com kanske kan ge nåt tips.
Har kört mkt på en Goya 26 -02 och den var riktigt bra, körde 6.9 med den så om det blir en goya; varför inte den nya 25an?
Stylemastern ser ju cool ut men har aldrig kört med nåt liknande så kan inte säga nåt annat än att jag VILL testa….frågan är om den svänger bra? Den ser kort och styv ut, säkert bra acceleration.
Resultatet jag kan se mig komma fram till är:
Fördelen med JPs freestylebrädor är ju att de lätt kan transformeras till en bra ”speeda omkring” bräda så varför inte utnyttja detta med en riktigt slalomfena samt en riktig freestylefena och därmed också flytta stropparna till slalom och freestyle position. -
Du får räkna med att den kommer kännas segare att få upp i planing. Twister har mkt rocker och kräver annorlunda teknik. Du kan t ex inte pressa mot fenan (pga liten fena) utan måste slöra av och pumpa samtidigt som du har ett jämnt tryck på fötterna. Större fena på twistern än 28 är nog inte att rekommendera då stropparna är såpass centrerade att du inte får tryck på den.
Fördelar:
lätthoppad
lättspinnad (vulcans, spocks)Nackdelar.
obekväm att blasta omkring på pga av stropplacering
seg i planing då du är lite underriggad
ingen speed
ömtålig då den är byggd i en lättare konstruktion än radarnOM du vill lära dig spinntrick som vulcans och spocks ska du satsa på twistern då är den bland det grymmaste du kan ha. Om du däremot gillar att speeda lite och nöjer dig med duckgippar, 360s och andra ej hopptrick så behåll radarn. Radarn kan du dessutom köra större segel och fenor på och plana i kanske 5 m/s. Twistern kommer inte igång förrän vid stadiga 7.
För mig låter det som om du ska behålla din radar (du kan lära dig hoppa lika bra med den) ett tag till och nöta gippar, slag, helitacks och andra trick. Komplettera hellre med en mindre bräda istället.
-
Brädan spelar ingen större roll i börja däremot RIGGEN! Så liten och lätt som möjligt så hon inte tröttnar. Nåt på 4 kvadrat med lätt mast brukar vara bra.
-
Du kanske upplevde det så pga att en 5.0a från 90 hade lika mkt buk som dagens 6.0or?