oscar
Forumsvar skapade
-
Har du bara seglat pråm innan skulle jag satsa på en +100 liter bräda. Då har du tillräckligt för att lära dig segla ordentligt samtidigt som du kan träna alla freestyle trick. Räkna med att det blir vingligt i början. Försök segla med någon annan som kan segöa bra så lär du dig snabbare.
Segel storlekar. Det bör räcka med 6.2 våg eller freestyle segel som störst tills du lagt på dig lite.
Förslag på brädor:
RRD twintip M, Fanatic skate 61, Mistral score 99 eller twister 102, JP freestyle 105
Skaffa en extra vågfena på ca 22 cm så kan du segla i lite hårdare vind.Segel:
Alla våg eler freestylesegel från -00 och framåt.
4.0 4.7 5.4 6.2 börja med de stora storlekarna så får du segla mkt.GASA PÅ!!
-
Kn och kläm på den överallt innan du slår till bara! Kolla eventuella lagningar. Är det en hyr räda är det ju möjligt att den gått sönder ute på vattnet men kunden har skitit i det och seglat ett tag till och brädan kan då ha tagit in vatten.
-
Ja då är det ju inte så lustigt att det var svå riggat. Wille Blauw och dåtida Gaastra gjorde bort sig rejält med det seglet!
Men jag skulle inte dra några generella slutsatser om cambers utifrån F1an.
-
Jag väger som du, ca 90 kg. Min rekommendation är helt klart en vågis på ca 90 liter, eller en wave/freestyle på 85. Seglar du mkt hårdvind på plattvatten så är wave/freestylen att föredra men de blir ganska studsiga med 4.2 pga sin bredd. De rider heller inte alls lika bra som en ren vågis även om de är fullt acceptabla i svenska förhållanden.
Jag själv tänker byta min 83 liters Maui Force mot en 90 liters då jag tröttnat på att sjunka så fort vinden droppat ut lite. Det är ju även skönt at kunna rida lite med 6.2 elller 5.8 ibland och jag upplever att min MF inte börjar komma till sin rätt förrän jag har fullt tryck i 5.3an (för min vikt alltså). Den seglar mkt bra med 5.8 men ska man ta bra höjd och kunna guppa över bryten i lite halvtaskig vind är det skönt med lite extra volym.
Så är det nån lättare kille som är trött på sin wave one L eller Goya LW från 02 och vill byta til lite mindre så hör av er!
-
Simmers SC-6 master funkar kalas. De har lite smalare diameter än t ex Fiberspar och därför mer lika North.
-
Nej, kvaliteten beror mer på materialvalet än på handarbetet. Varje märke ansvarar själva för det material seglen sys av, precis som i cobrafabriken.
Så nu kanske ni förstår varför en del märken är billigare än andra….. -
Beror på, vissa märken har helt manuell tillverkning. All skärning och all sömnad sker för hand, dvs ingen automatik. Även tryck sker för hand med mallar. Tror dock att NP skär sitt material med maskin.
Skulle inte vilja påstå att de flesta sömmar sker med maskin, utan det är kineser som syr med maskin. De har dock bra arbetsförhållanden samt tjänar bra. Så det är absolut inget slavarbete det är tal om.
-
OM det är AHD type III så tycker jag du ska hålla dig borta från de rena freestyleseglen. De passar bättre på rena freestyle brädor där det krävs mkt bottendrag för att komma igång. Freestylesegel toppar ur tidigt och passar därför inte så bra på smalare slalombetonade brädor.
Freeridesegel med mer speed i passar bättre samt vågsegel i 5.5 och neråt. T ex NP raf jet, Gaastra Pulse/ gtx, North transam eller simmer zeroseven. -
Körde lite med en Airrush training kite på 3m2..den måste man väl få ganska bra fart med på is, eller vadtror ni som testat?
2000 spänn + ett par långfärdsskrillor är ju ganska överkomligt.
……och det måste vi bråka lite om hihi