patrikol
Forumsvar skapade
-
Fan va skönt att slippa leta efter en massa schakel spinning leash hemma bygge funkar nog grejor! Lycka till med jakten! Känns skönt att man redan har UDS så slipper man alla era bekymmer!
-
Ja det är möjligt men det fungerar så mycket bättre
-
Helt klart kunde inte låta bli att svara när någon påstod att dom flesta som gjort inlägg på denna tråden ”bladdrar en massa strunt…” kliade för mycket i svars fingrarna!
-
Jag och min polare startade samtidigt med varsin 14 kvm kite min lågt AR och hans högt AR det enda som man märkte var att han hade svårare för att få upp sin kite ur vattnet när dern hamnade där. Det är lite olika egenheter på sättet att använda kiten men är man ny så är man och då lär man sig det som man måste så det spelar inte så stor roll.
-
För att inte röra till det med olika vindstyrkor så utgå ifrån att det funkar att kitea ifrån 6 m/s så verkar vara något magiskt vid den vindstyrkan nu väger jag betydligt mer än dig men jag kan inte komma någonstans med en 17 kvm kite vid 5 m/s men jag kan surfa ganska bra med min 14 i 6 m/s allt beror på din vikt storleken på din bräda och på kitensstorlek men ju större kite och större bräda du använder desto tråkigare blir det kite börjar inte bli riktigt bra förräns 7 m/s och uppåt. Alla har olika uppfattningar om saker och ting läggihop vad som sagt och utgå ifrån det. Lycka till!
-
Tror att det kan ha med vikten på kitearen att göra. Jag väger 90 kg kan nätt o jämt kitea med en 17 kvm i 6 m/s medans polaren som väger 65 kör som fan med en 14 i 6m/s.
Man är för tung helt enkelt
-
Stämmer att det blåser mycket här nere men inte under sommar månaderna tyvärr. Det gäller ju att kunna ta höjd med annars får du gå tillbaka! Anledningen till att det blir problem numera är att man använder allt mindre och mindre brädor. Som jag sagt tidigare så kan du såklart som alla andra som börjat med en 12a att kunna ha skoj med den i sommar men om det blåser som det brukar göra över sommaren vilket vi ju alla hoppas att det inte skall göra så får du mindre tid på vattnet med en 12a.
-
Vem här har sagt att en 12a är kass? Och vem nuförtiden kör inte på en liten bräda?
-
Får hoppas för hans skull att du har rätt, men jag är ganska övertygad om att du ”bladdrar en massa strunt…” men vi får se om det blir en så blåsig sommar som du förutspår det hoppas vi ju alla. Var det inte du som stod på stranden och svor för att du inte hade köpt en 14 istället för din 12a ? I sommras? Vi var två stycken som hade 14 kvm första sommaren och det var alldeles för lite vi stod mest på stranden och svor.
-
Ja tyvärr så var det nog inte så klokt val. Nyfiken på vilka argument säljaren hade för att du som nybörjare skulle ha nytta av den nu inför sommaren. Vi försökte i allafall ge dig goda råd! Har du inte använt kiten så lämna tillbaks den om det är ett företag du köpt den av annars så kan det bli svårt om det var en privat person. Bara en massa negativt? Nej lite positivt också såklart Du kan visst börja med en 12a det kommer att ta så mycket längre tid tyvärr. Vi är allt för många som har stått på stranden för att vi har fel storlek på kiten. Det var det vi försökte varna dig för. 12 an har du nytta av till hösten men då skall du ju ha övat hela sommaren med en större kite i svagare vindar att börja med en 12 helt ifrån början är svårt eftersom det måste blåsa ganska bra för att du skall kunna surfa med den. Lycka till med kiteandet oavsätt vad du väljer att göra! Tänk bara på att vara försiktig i början speciellt om du börjar med en 12a
-
Bäst och vänta för att se om och varifrån vinden kommer!
-
Lundåkrahamnen i Landskrona.
-
Ja jag har en cabrinha själv inte riktigt nöjd med den lossnade i sömmarna bak redan efter typ två åk a 2 timmar styck glider väldigt lätt upp under armhålan inget problem om man är duktig men är man nybörjare så är det inte så skönt. Nu är det den billigar varianten jag har typ 800:- dom har en 1500:- cirka som skall vara väldigt skön.
-
Bästa är Maui Magic Dark Rider Waist Harness! Men tyvärr inte billigast kring 1500:- kan inte exakta priset.
-
Härligt Johan glöm inte att vågsurfa lite för mig med gottegris!