patrikol
Forumsvar skapade
-
patrikol
Medlem25 november, 2003 vid 23:02 som svar på: Nån som förstår vad man ska med en drake på 30 m2.Har också hört att det inte skall vara helt ute och resor även om det låter sjukt stort! Don Montague vet nog hur en kite skall designas.
-
Jae fy faen!
-
Ja det gäller att sätta rätt utrustning i händerna på honom han väger dock inte mindre än vad flera tjejer gör så det går säkert bra. Men man kan aldrig vara nog så försiktig han får börja med en 9 kvm och lite vind han kan redan köra kiten på land. Men vi kommer att gå mycket varligt fram han börjar med en kitekurs så klart, vem vet börjar man när man är 13 så kan man kanske vara rätt grym vid 18!
-
Jag är 38 och är väl ibland dom äldre och ni är väl nånstans ibland dom yngre. Så det bör ju hamna nånstans där i mellan fast med tanke på vad det kostar så ligger det nog närmre till hands att det är lite äldre än yngre. Kan säga att när jag var 17 så hade jag knappt råd till en skateboard så ni är lyckligt lottade grabbar.
-
Tja jag vet inte om det är mig du menar? Du tilltalar ju Anonym så det är kanske inte mig, kan bara säga att UDS är inte ett säkerhets system det är ett sätt att kunna hantera kite på ett väldigt mycket enklare sätt än tidigare! Naturkrafter skall aldrig underskattas någonsin! Då kan det gå riktigt illa. Det enda man säkert kan säga är att med UDS så har du 75% mindre kraft i kiten än tidigar vid max depower, Nej det kanske är teoretiskt omöjligt jag är inte expert på linlängder och dylikt men känslan är som om det är 75% mindre kraft. Att kunna launcha sin kite helt utan kraft, att kunna gå i och ur vattnet utan att känna någon kraft i kiten är för en nybörjare väldigt skönt. Jag skulle utan UDS inte kunna hantera min 14 kvm kite i 10 m/s som nybörjare men nu kan jag med lätthet hantera min 14 kvm kite i 10 m/s. Är man en Avancerad kiteare så klara man sig utan UDS men som nybörjare är det guld värt. Väntar fortfarande med spänning på att någon mer avancerad kiteare i Sverige skall testa systemet! Jag har hittat rätt i allafall kommer aldrig att köra med mitt gamla system igen. Har en grabb på 13 år som skall få börja lite försiktigt till sommaren för att UDS finns, skulle aldrig låtit honom prova med det tidigare systemet.
-
Tja allting är relativt! Men det är helt klart en lite annorlunda gjord kite film, det tog mig 2 timmar och 40 min och ladda hem men och det var det värt! Det är klart sitter man med modem och måste vänta två veckor så är det inte lönt!
-
Har själv knäckt min första pump för typ 15 år sedan. Men har aldrig knäckt någon sedan dess! Tyvärr är det i dom flesta fall handhavande fel. Du får aldrig dra eller trycka en sådan pump helt i ändlägena! Tänker du på detta och tar det lugnt och inte drar eller trycker för hårt så håller dom. Men vet man inte detta vilket dom flesta inte gör så går dom sönder. Men SS pumpen verkar grym har själv funderat på en sådan, någon som vet priset på den?
-
Dom kommer att bli betydligt lugnare när du skaffat UDS.
-
Ja han hade för några dagar sedan så chansa direkt, vill bara än en gång säga att det passar kanske inte alla. Är du nybörjare eller medelgod behöver du dock inte tveka. Är du avancerad åkare kanske du skall prova först.
-
Glöm det! Tyvärr det funkar inte med så lite vind. Det blir bara besvikelse till slut i allafall. Skulle något funka så är det Wakeboard om sjön är stor nog. Att öva för att lära dig köra kiten kan funka men glöm brädan.
-
Du är på rätt spår nu när det gäller UDS en lite korrigering bara det är chickenloopen som inte behövs den kan du klippa bort! Ps Du har en liten marginal typ 10 cm det räcker gott för att få loss chicken loopen direkt. Det finns dom som påstår att dom hoppar mycket högre när dom inte är inkopplade i chicken loopen!
-
Tänk bara på att du måste köra minst 3000 mil per år om det skall löna sig med en disel i Sverige! Synd för dom nya TDI erna är väldigt fina 150 hästar!