Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Död mans vaddå?

  • Död mans vaddå?

    Publicerad av surfsmurf på 14 november, 2003 vid 21:06

    Oki. vad menas med “Dead-Mans-release”? Ska tydligen funka även om man är medvetslös -huh??? Jag måste ju kunna rycka loss skiten och för det krävs ett riktigt powerryck när kiten släpar en efter sig i 110 som om man vore en vante(själupplevt). Vilka muskler använder man om man är medvetslös???

    patrikol svarade 20 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • patrikol

    Medlem
    14 november, 2003 vid 21:10

    Har aldrig sett eller hört talas om något sådant, vore intressant att se hur någon löser det. ooo.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2003 vid 19:25

    jag TROR att det innebär en leash so dödar kiten bara, alltså det funkar inte när du är ikrokad. tror det är så. alltså är det ingen dödmans förutom när man kör urkrokad…

    gfast kanske PUNCHOUT-systemet från ocean rodeo funkar när man är medvetslös?

    som sagt ej säker. skulle gärna haft något sådant…

    gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2003 vid 19:26

    powerryck förresten? har du ingen quick-release eller schackel till kiten? fråga gärna igen, tyvärr funkar inte alla schackel och releaser så bra så som säg vad du har så kanske jag kan säga mer.

    gustav

  • sirgomez

    Medlem
    17 november, 2003 vid 10:31

    hm, punchout löser inte ut om man är metvetslös – bara om du utlöser själv eller du få en jätte by som drar bommen från dig. -det var jag glad av att ha när man få en by man vanligtvis inte kunde klara av.

  • patrikol

    Medlem
    17 november, 2003 vid 10:38

    Med UDS klarar du nästan vilka byar som helst helt otroligt. Kör i 8-9 m/s bli träffad av en by på 14-15 m/s tja inget problem släpp efter lite på boomen, kör vidare med lagom kraft! Det är nästan magiskt!

  • sirgomez

    Medlem
    17 november, 2003 vid 10:46

    jag körde i middsommras i 15m/s och fick en~25m/s by och då var jag så glad att det lösde ut! men jag blev ändå uppdragen innan den lösde ut och jag gjorde en fin 7sekunders hopp. -landade 50 meter från stranden.tur var det! confused.gif

  • patrikol

    Medlem
    17 november, 2003 vid 10:57

    Hade du haft UDS hade du sluppit hoppet. Bara släpp efter på boomen och vips så är all kraft borta. Its a little bit of Magic!

  • sirgomez

    Medlem
    17 november, 2003 vid 12:23

    hm, men det beror ju också hur din drake är – jag har flygit kites då kunde man inte styra nånting utan drag i drakens bakkant och det vill man helst inte ha, eftersom då har man ingen kontroll als. så upplevde jag det iaf.
    men det gick ju bra och jag lever grin.gif
    så jag kör med punchoutsystemet. få väll prova på den UDS nån gång jag har möjligheten.

  • patrikol

    Medlem
    17 november, 2003 vid 12:34

    Ja prova det om du får chansen. Kul att höra vad en lite mer erfaren tycker. Tycker att jag har full koll hela tiden men inget drag alls förräns jag behöver det.

  • surfsmurf

    Medlem
    18 november, 2003 vid 23:09

    Oki, jag som inte hänger med i jiddret så bra måste bara fråga, vad är USD? När jag blev uppkastad på stranden och sedan släpad över stenarna mot döden (även kallat betongmur) körde jag med en Wippi AB 8,4 typ2 men hade en ny AMP-bar på den. Vad själva releasesystemet heter har jag ingen koll på, dålig på termerna som sagt. Releaen funkade som vanligt felfritt vid test men när man släpades vertikalt i full fart gick det lite trögt. Ryckte allt jag orkade tre ggr innan det släppte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2003 vid 23:14

    UDS står för universal depower system och är naishs nya bom-och säkerhetssytem.

    ett annat bra system är RECON som är cabrinhas men då måste man också köpa nya cabrinha-kites.

    sök på forumet så hittar du massor av info om dem. prova även http://www.kiteforum.com

    den releasen du har är kanske inte den bästa. kör själv med wichard-schackle vilket funkar väldigt bra.

    gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2003 vid 13:43

    Hörru mr UDS…
    Även om du kan få massor av depower genom att släppa ut dina styrlinor, massor. Så är ju ändå kites idag byggda för att ha det mesta draget i framlinorna.
    Således är det fortfarande stor risk att bli loftad och att fångas i en vindby.
    Kanske inte med samma kraft, som när man kör med draken inskotad, men säkerligen med tillräckligt drag för att det skall kunna gå illa. UDS löser inte alla problem och det kan vara farligt att glorifiera UDS för mycket.

    Mvh

    /Chrillo

  • patrikol

    Medlem
    25 november, 2003 vid 18:16

    Tja jag vet inte om det är mig du menar? Du tilltalar ju Anonym så det är kanske inte mig, kan bara säga att UDS är inte ett säkerhets system det är ett sätt att kunna hantera kite på ett väldigt mycket enklare sätt än tidigare! Naturkrafter skall aldrig underskattas någonsin! Då kan det gå riktigt illa. Det enda man säkert kan säga är att med UDS så har du 75% mindre kraft i kiten än tidigar vid max depower, Nej det kanske är teoretiskt omöjligt jag är inte expert på linlängder och dylikt men känslan är som om det är 75% mindre kraft. Att kunna launcha sin kite helt utan kraft, att kunna gå i och ur vattnet utan att känna någon kraft i kiten är för en nybörjare väldigt skönt. Jag skulle utan UDS inte kunna hantera min 14 kvm kite i 10 m/s som nybörjare men nu kan jag med lätthet hantera min 14 kvm kite i 10 m/s. Är man en Avancerad kiteare så klara man sig utan UDS men som nybörjare är det guld värt. Väntar fortfarande med spänning på att någon mer avancerad kiteare i Sverige skall testa systemet! Jag har hittat rätt i allafall kommer aldrig att köra med mitt gamla system igen. Har en grabb på 13 år som skall få börja lite försiktigt till sommaren för att UDS finns, skulle aldrig låtit honom prova med det tidigare systemet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2003 vid 21:32

    13 shit sätt gyngder på killen…va väger en sån 40kg lär ju flyga som en vante så fort vinden ökar lite.

  • patrikol

    Medlem
    25 november, 2003 vid 22:27

    Ja det gäller att sätta rätt utrustning i händerna på honom han väger dock inte mindre än vad flera tjejer gör så det går säkert bra. Men man kan aldrig vara nog så försiktig han får börja med en 9 kvm och lite vind han kan redan köra kiten på land. Men vi kommer att gå mycket varligt fram han börjar med en kitekurs så klart, vem vet börjar man när man är 13 så kan man kanske vara rätt grym vid 18! smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Död mans vaddå?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.