Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Död mans vaddå?

  • surfsmurf

    Medlem
    26 november, 2003 vid 14:13

    Såg en kille i SA (Cape Town) som var 15. Han spåddes av de lokala toppåkarna bli världsmästare så fort han blev 18. Han var helt sjukt grym. Hade skejtat i hela sitt liv och lixom plockat in det i kitingen. Minns tyvär inte vad han hette. Kanske lite konkurans att vänta från ditt knodd?!

    Iaf. grymt avis. Önskar jag hade börjat med allt när jag var typ 5 frown.gif

  • patrikol

    Medlem
    26 november, 2003 vid 17:41

    Tja han har i allafall skateat i hela sitt liv droppade i vertramp när han gick i första klass tävlade som 10 åring i vertramp! Men det är ju en helt annan sak att tillhöra dom bästa i världen. Vi tar det som en kul grej först sen får man se. Måste vara bra förutsättningar i alla fall.

  • zoolander

    Medlem
    27 november, 2003 vid 10:44

    …sa en stolt far..

  • patrikol

    Medlem
    27 november, 2003 vid 10:47

    Såklart är inte din far stolt? wink.gif En sådan ypperlig hockey målvakt!

  • zoolander

    Medlem
    27 november, 2003 vid 22:21

    jo! hehehe.. synd bara att inte laget är så bra.. hade blivet roligare då! påså sätt är det bättre att köra sitt eget rejs.. typ skejta! skejtar inte du nåt mer?
    sov gott!

  • patrikol

    Medlem
    27 november, 2003 vid 22:29

    Körde lite Vert på gamla dar, men efter en bruten armbåge och ett brutet ben insåg gubben att han var för gammal. wink.gif Betydligt skönare att landa fel i 50 cm vatten!

  • zoolander

    Medlem
    28 november, 2003 vid 12:42

    hehe.. ajaj.. bruten armbåge..om det minst krävs en bruten armbåge för tt lägga av får jag väl börja med kite igen!jag gnäller efter litta skrubbesåp på knäna och kiten i träden!

  • patrikol

    Medlem
    28 november, 2003 vid 14:22

    Du har väl inte slutat med kite Johan? alltid lite äventyr när du är med wink.gif

  • kitelife

    Medlem
    29 november, 2003 vid 16:44

    Svar till:


    Hörru mr UDS…
    Även om du kan få massor av depower genom att släppa ut dina styrlinor, massor. Så är ju ändå kites idag byggda för att ha det mesta draget i framlinorna.
    Således är det fortfarande stor risk att bli loftad och att fångas i en vindby.
    Kanske inte med samma kraft, som när man kör med draken inskotad, men säkerligen med tillräckligt drag för att det skall kunna gå illa. UDS löser inte alla problem och det kan vara farligt att glorifiera UDS för mycket.

    Mvh

    /Chrillo

    [/ QUOTE ]

    Tack, man kan bara släppa ut styrlinorna så mycket sen blir det liksom inte mindre tryck, om vinden sen ökar riktigt mycket så flyger man rakt upp i vikket fall…

    Detta har hänt mig i verkligheten och det är ingen lek! med den bommen från KPS kunde jag förlänga dom så mycket med hälp av depower mm så att dom blev drygt en halv meter längre och hängde hellt utan kontakt med draken trotts detta lyfte jag ett antal meter upp och 300 meter fram på någon sekund utan att kunna göra ett skit åt saken…

    så använd leashen och överskatta inte dom nya system som kommer även om dom är bra 99% av ggrna …

    Andvänd huvet och lite inte blint på vad som sägs!

    //Pan

  • patrikol

    Medlem
    29 november, 2003 vid 17:11

    Ni har missat poängen med UDS! det är inte ett säkerhets system det är ett helt nytt sätt att kunna röra sig fritt och använda kroppen mycket mera fritt, om sen det har någon betydelse att man har direkt möjlighet till depower cirka 75% mer än tidigare utan att släppa bommen det vet ni betydligt bättre än mig. Men ni verkar väldigt övertygade om att systemet inte är bättre utan snarare sämre än dagens system! Utan att ha provat det! Verkar vara lite Microsoft syndrom! Bara för att det är Naish som är så stora så kan det inte vara bra. Jag är alltid väldigt försiktig och uttalar mig inte om sådant jag inte kan eller vet. Ni kanske skulle prova systemet innan ni sågar det längs med fot knölarna! Man kan bara förlänga dom bakre linorna så får man samma finess i körningen som med UDS! Tror nog att naish hade förlängt linorna med 10 cm om det hade räckt. Det är lite mer komplicerat än så.

  • kitelife

    Medlem
    30 november, 2003 vid 08:55

    Jag antar att det är mig du menar? Jag sågar inget! säger att det funkar 99% av ggrna… men som det skrivs så är det lätt att misstolka om man inte är så insatt som några av oss, lätt att tolka det till att du kan ta upp 18 m2 i lika många sekund meter och det måste du väl hålla med om att det inte är riktigt sant?

    Säger använd leash och tänk efter innan du gör något korkat, om du kör med UDS så har du ju automatiskt leash och jag tror inte att du måste lämna hjärnan i pant när du löser ut ditt system i kiteshoppen ; )
    Jag som dom flesta andra håller med om att det är bättre än dom flesta, vi kan ta SS som ett exempel där man tvingar att köra med Ohhh shit handle så fort man blir avancerad nog att börja rotera… det är inte bra men förhoppningsvis kommer det nått bättre snart…

    Vad jag försöker komma fram till är att överdriv inte och höj det till skyarna som det ultimata depower systemet som gör draken till en näsduk när det blåser på för det är inte sant…

    //Pan

  • patrikol

    Medlem
    30 november, 2003 vid 10:00

    Tja jag har letat förtvivlat ibland mina inlägg för att hitta någon överdrift som skulle kunna tolkas fel. Har inte hittat någon så där får du hjälpa till och visa vilket uttalande som jag har gjort som kan tolkas så att man kan ändra kitestorleken till 18 som du skriver och det är ju klart ändrar du till 18 ifrån 16 så tja kanske men säger du att jag har på någott sätt gjort sken av att man kan byta ut sin 12a mot 18 så inte än chans, det funkar inte.

    För övrigt så har jag oftast sagt att du kan hantera kiten i mer m/s än tidigare inte att man kan öka kite storleken hur mycket som helst.

    Om man tror att någonting är helt säkert inom kite som till stora delar använder naturkrafter för att det kommit något system som någon på nätet tycker är bra så kanske man skall syssla med fia med knuff eller kanske Knyppling!

    Nej jag menar inte någon speciell person det är flera som har åsikter om UDS så det var inte personligt menat.

    Jag väntar bara med spänning på några uttalande av någon duktig kiteare i Sverige som inte bara läst om systemet skall komma med något konstruktivt kritik! Bra eller Dålig!

    Ute i världen har jag hittat två st som lämnat tillbaka sina system tyvärr så stod där inte varför. Däremot är det många som gillar systemet som uttalar sig på utländska siter och i oberoende tester. Men det är inte många som använder det om man tittar på tidningar och bilder/filmer på proffsen!

    Så det är ju intressant! Men det kan ju bero på att det är ett nytt system eller att det inte passar dom duktiga åkarna men nu så är jag ju nybörjare så mig passar det utmärkt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Död mans vaddå?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.