pjoter
Forumsvar skapade
-
sticker ner sen efter jobbet. vet inte var riktigt. troligtvis kämpinge annars parkvägen, beroende på vind/vågriktning.
-
men då får man väl köpa barndrakar? 😉
-
håller helt med, i anledningen till det alltså, inte i att flexi är grymma för dom har jag inte testat än.
Känner själv av armbågarna periodvis och det är ofta då man behövt jobba hårt med kiten underriggad eller när man inte kört på ett tag.De man kan göra på alla kites är att ställa in den så man har draget på ett ställe där det känns naturligt. är ju enkelt att göra med knutarna på kiten, eftersom det är det enda dom där knutarna gör även om folk tror att dom på mystiska sätt förändrar en kites prestanda (alltså byta knutar, inte infästningspunkter).
Sen e de många som kör å tror att de e bäst drag med bommen längst in hela tiden vilket oftast är fel, de finns ett sweetspot där kiten presterar bäst å de e där man ska hålla kiten för att få ut mest prestanda och upwind-performance.Så sluta köra med fabriksinställningar å ställ in kiten efter er själva istället.
-
rätt fint tryck nere i skanör också.
fick riktigt rena vågor i typ 20-30 min mitt i sessionen. skumt, va stökigt både före å efter. Synd dom inte va en meter högre bara… -
pjoter
Medlem9 augusti, 2008 vid 18:12 som svar på: Snabbsvängande kite med lågt bomtryck, finns det?@debkåusf 488624 wrote:
foils har inte på vattnet att göra! sorry nhf.
Precis. det är därför dom e så lättstartade så man snabbt får upp dom i luften igen där dom hör hemma.
-
ser ju ut som de kan va rätt fint idag. borde få loss tummen å åka ner till skanör tror jag visst.
-
behöver inte köpa en 9-10 direkt precis utan det är bara för att fylla ut dom dagarna de blåser mkt för dig. en 14 som första kite är precis lagom. Den kiten kommer funka fint för dig i 5-9m/s i början. sen kommer ud utöka de där vindregistret när du börjar få koll. över 10m/s ska du inte ge dig ut som nybörjare i vilket fall eftersom allt händer väldigt mkt fortare även om man kör en liten kite.
-
pjoter
Medlem8 augusti, 2008 vid 13:20 som svar på: Snabbsvängande kite med lågt bomtryck, finns det?sen ska ju nya FS p4 va rätt grym i svänghastigheten också. Spec då den e gjord för att svänga grymt fort oavsett hur mkt depower man har.
-
gött mos me bilder..
shit vilken pluttig kiteloop. hoppas verkligen dom andra va större annars e de verkligen hårdträning som gäller… 🙁
-
gött mos idag!!
fan man blev lite ledbruten känner jag.. inte fel med rejäla blåmärken på skinkorna efter en dag med gummigrabbarna heller. 🙂
-
wooohooo!!!
flexar ut tidigt å sticker till habo också.
hur går de med liften bandana? kan nog knö in dig i sportvolvon om 1-1,5h ungefär. -
felskriven rubrik bara…. E en namninsamling mot förbudet.
-
fan va fint.. skulle åkt dit.. tänkte på de men fick annat å göra.
Fan erik, får ju säga till när du e nere. 🙂
-
ska ut efter jobbet.. vet inte var bara. ser ut som man behöver åka norrut för att få litte vågor..
skit man missade igår.
-
jopp AR spelar klart roll, FS har precis som ozone (fast lite extremare) 🙂 kites som går mellan låg AR (pulse2) som är sjukt stabila lättkörda nybörjarkites till hög AR-monster (speed2) som ger rejält med kraft per m2, flyger snabbt och hoppar högt och länge i whipped jump.
Ska man syssla med speed så underlättar det med en kite som man inte kör ifrån, detta verkar vara en diskussion som inte riktigt kommit igång i sverige utan allt snack inom speed handlar om brädor istället för kites vilket är rätt märkligt, båda två är viktigt för att köra snabbt.
Däremot finna det kites med lågt AR som flyger sjukt snabbt och ligger långt fram i fönstret exempelvis caution mayhem som trots relativt lågt AR satt endel speedrekord och känns som en bålgeting i luften 🙂 så det är mkt mer än AR som spelar roll på hur en kite beter sig.