pjoter
Forumsvar skapade
-
ÄR MAN DET MINSTA TVEKSAM TILL OM MAN HAR FÖR STOR KITE SÅ SE TILL ATT NÅGON HÅLLER DIG I RYGGEN I LAUNCHEN!!!!
Det här låter helt bisarrt, 14m/s och mörka moln och du slänger upp en kite kl 12 utan att någon håller i dig.
nr 1: Är du nybörjare, glöm att gå ut i 14m/s. 14m/s=ca 50km/h, dvs får du ner kiten i powerzone och bara följer med vindens fart träffar du hinder typ träd mm i 50km/h, loopar du sedan kiten kommer du troligtvis upp i 70-80km/h. Dvs du kommer ha en jävla tur om du överlever en krash.
nr 2: Mörka moln. man går ALDRIG ut när mörka moln kommer in. även om det blåser 5m/s kan ett mörkt moln på några sekunder öka vinden till över 20m/s. Det kan också komma åska med molnet vilket inte är så smart när man har en 30m hög åskledare i händerna och midjan.
nr 3: Dra up kiten till kl 12 på stranden när du är hårt riggad och vinden ostabil är inte det bästa man kan göra som du upptäckt.
nr 4: Är positiv, skitbra att du skriver här vad du gjort för något så du själv kan få tips och andra kan lära sig vad man absolut inte bör göra för något.
-
Kör själv kurser men tycker faktiskt att kunskapen man hinner lära ut på en dag är kraftigt begränsad. Det är mycket man ska lära ut till personer som mest är sugna på att få köra kiten. Hade gärna sett att vi börjar köra 2 dagars kurser så man i ett lugnt tempo kan lära ut det viktigaste. Fördelen med detta är att deltagarna hinner smälta det man säger och hinner ändå testa på mycket. Nackdelen är att det bir dyrare kurser vilket troligtvis leder till att fler testar på själva.
Tror också på en organisering tyvärr, hade varit bra med samlad kunskap både om säkerhet och miljö. En haverikommision måste nog också finnas, tror nästan alla på steffo råkat ut för tillbud nångång men som genom tur eller skicklighet stannat vid endast några blåmärken. Den kunskapen vi fått genom dessa misstag bör samlas och spridas så vi kan ha med det i utbildningar mm.
-
en grej till som de flesta gör men tyvärr inte alla!
Prata med surfarna på stranden innan ni ger er ut! ta reda på hur vinden är, kitestorlekar ute, byigt, turbulens, stenar mm. Det är skitviktigt att ta reda på info om spoten och förhållandena för dagen. -
en lösnng som jag kört med på flysurfer och som funkar riktigt fint är att ha leashen kopplat suicide men när jag drar safetyn så lossnare suisiden också men sitter kvar i 5:e linan. grymt smidigt och säkert faktiskt.
-
skulle vi kunna göra, låter som en bra ide men att gå till sjukhuset å säga ”hej, jag skulle vilja träffa surfaren som ligger här på sjukhuset nånstans” kommer nog inte att funka så bra.
Än så länge verkar det inte som nån vet vem det är eller hur det gått till.
-
pjoter
Medlem22 juni, 2008 vid 10:44 som svar på: Neven gick sönder – behöver skjuts gbg-vbg fredaghjälper verkligen en balansplatta särskilt mkt för knäna?
Däremot är det sjukt bra för småmusklerna runt fotlederna som gör att man inte stukar foten lika lätt. men för knä tror jag mer på vanliga benövningar, cykling och surfing såklart. Vad många glömmer är att vi tränar när vi surfar och är man bara ute å kör ofta så håller man sig i rätt bra trim, sen kör man lite parkour och cykling emellan så är kroppen rätt stabil.
En liten fråga om händelsen bara, vad var det som gick snett? hann inte kiten upp å fånga dig eller tappade du bommen eller gick det bara så snabbt i landningen att du klotade å vred till knät?
-
Pjott kiteboarding kör också kurser i malmöregionen, framförallt Habo ljung vid rätt vind. Kurser helger och vardagskvällar.
-
å mitt tillägg till gadgets uttalande är tvärtom, har man ingen chickendick är det lätt hänt att kiten krokar ur ofrivilligt, har hänt mig engång påväg ut i vattnet och det resulterade i att kiten hann loopa ett varv precis över huvudena på folk innan den slets ur handen på mig. Hade chickendick på den kiten men den var för mjuk så loopen gled ur när jag gick med kiten lågt och brädan i ena handen.
Men hoppas verkligen det gått bra för killen å att det inte är så illa som KvP skrev. Ingen som vet vem det kan vara? e ju nästan så man börjar fundera på om det är nån som köpt grejer å bestämt sig för att testa på egen hand.
-
jag är sugen på att dra ut. vet inte när eller var riktigt. hade vart gott å komma nånstans roligare än skanör dock.. får se imorrn hur lat jag känner mig.
-
there is at least one sandbeach in smögen if my memory isn´t totolly wrong. have been diving and partying alot there when i lived i Uddevalla. It´s pretty windy so just bring your gear and ask people about launchingarea/ sandbeach.
S said before, there are some guys in Uddevalla, maybe someone has a number to one of those guys?
-
haha, japp. sjukt bra faktiskt……
Men nu när jag har skaffat en ny no-pump kite så blir livet ännu mkt bättre, så jävla gött att byta om, lägga ut kite, vinda ut linorna å starta. mmmm, flysurfer gör livet gött för en lat jävel. -
Onepump är underbart! kör iofs inte Best (längre) så jag vet inte hur det är med dom men jag pumpar helt klart min kite fler gånger än jag byter bladder i den. 😉