

reklem
Forumsvar skapade
-
Såg just att Ozone fått ny hemsida eller uppdaterat den gamla. Tyvärr ingen ny info om instinct, men titta in på http://www.flyozone.com
-
@psychonauten]Va e det som skiljer dom i design mer än att dom snålat in på struttarna på dom som dom tänker sälja för normalpris ? )[/QUOTE wrote:
Bara att titta på bilderna 😉 Den absolut största skillnaden är antalet ”bågar” på kiten. Det syns ju tydligt :smirk:
-
Titta in söndagens DN. Ett helt uppslag om idres, fjätervålens och städjans eventuella framtid. Med kite så skulle ju dock alla problem vara lösta. Varför bygga ett helt nytt liftsystem? 😉 Någon kanske vet hur det gick? Vad tog Dalarnas länsstyrelse för belut i frågan om tre toppar?
-
En länk för den som är intresserad
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2333364&postdays=0&postorder=asc&start=0 -
Hepp, skriver här då…
När är tidigt nästa år eller kommmer kitsen redan innan jul? Man får ju nästan känslan det. Hur tror du priserna kommer att ligga? Högre AR mer dollar?
-
Det stämmer. Kiten ska ligga med Le ner och jag gjorde så här, men om det är rätt och rikgtigt kan jag inte lova. Det fungerade i vilket fall som helst. Någon annan kanske har ett bättre och säkrare förslag. :tongue:
1. Jag tog en 2 mm lina som jag satta fast i de båda strutarna så att linan bildade ett V. Linan gjorde jag så pass lång att mitten på detta V låg i höjd med ändarna på C:et.
2. Innan jag satte fast denna lina (gjorde en sådan lösning med lärkfot som man i ”vanliga fall” använder sig av när man sätter fast sina linor) satte jag dit en länk/trädde på en länk från en vanlig kedja. Tog en som var så liten och lätt som möjligt. Viktigt är att länken kan löppa fritt på linan.
3. I länken knöt jag sedan dit ytterligare en 2 mm lina som gick nästan ända ner till bommen. Sista biten valde jag nämligen att använda mig av en 3 mm lina för att få lite bättre tag när man har handskarna på (onödigt tycker jag nog nu så här i efterhand).
4. Sedan kommer nu problemet med att man vill ha linan på ett ställe där den är lätt att nå utan att den också är i vägen. Jag fick då dit en liten karbin just ovanför depowern och med en gammal syrulle löste jag det så att linnan inte kunde åka iväg samtidigt som den löpte fritt genom karbinen och jag visste var den satt. Inte perfekt, men det fungerade.:grin:
En sak att tänka på när du ska göra detta är att inte göra linan för kort så att den drar kiten bakåt i vindfönstret. Jag ordnade med längden först efter att jag testat systemet. En annan sak du också bör tänka på är att det bildas en del kraft när du drar upp kiten på detta sätt. Du drar ju den nämligen rakt upp i powerzone för vad du gör när den lättat en bit från backen är att drar i bommen åt något håll så du får kiten att snurrar runt. Men se då upp här så att du inte står med näsan före. Kanta ordentligt. 😉
-
Tror det är mer än 1 mil men mindre än 3 mellan Fjätervålen och Idre. Har du ingen bil kan det nog bli lite problem. Ska du nu bara vara i Idre så undrar jag om det är värt mödan att släpa med en drake. Kanske den där sjön kan vara något, men att köra på toppen är nog mindre skoj. Inga direkta ytor och som sagt en del sten, staket och så lite liftar på det. Tror inte att det uppskattas heller även om det inte är förbjudet (du kan nog fixa ett förbud om du testar). Nepp, jag skulle nog åka till Fjätervålen istället vilket jag tror är värt mödan (har ju inte kört kite där själv utan bara åkt utför). Där är det nämligen enkelt att kliva utanför systemet och sedan rippa loss på hur stora ytor som helst. Tror faktiskt att Fjätervålen kan vara rikgit bra.
-
Just Idre tro inte jag på, men åk till Fjätervålen som ligger nära och köp en tur till toppen (jobbigt att gå). Sedan är det bara att knata ca 100 meter åt sidan och dra upp kiten och du är på G. Ser ut som att jag själv är på väg upp under vecka 52 och jag ska nog försöka köra en del. Tråkigt nog är det ju tyvärr ofta dåligt med snö under jul och nyår och det finns lite sten att akta sig för där uppe.
-
Om vinden inte minskar allt för mycket så sticker jag ut efter lunch. Troligen Sandbergen som gäller.
-
Tack för tips. Ska se om jag lyckas med det hela. Frågan är dock om kylbox verkligen är det bästa alternativet. Efter att ha surfat lite börjar jag undra om man inte ska satsa på en mindre ”kyl” istället eller bara köra med de klassiska kylklamparna. Har förstått att kylboxar drar ganska mycket och att de egentligen inte kyler utan endast bromsar uppvärmingen. Jag har en VW multivan från -95 så om någon har mer exakta tips om hur man kan och bör koppa så berätta gärna…
-
Det finns en viktig anledning till att just Vito intresserar mig, nämligen att den knappt är större än en Volvo. Detta samtidigt som den tillåter att man lätt kan sova i den och då även ta med det mesta. Att köra en Vito i stan är lite mer praktiskt än att köra en Caravelle. Att fickparkera den sist nämnda utanför lägenheten lär väll inte vara det enklaste även om det går. Frågan är dock om denna anledning väger tyngre än de negativa sidorna så som rost och dyra reparationer. Jag har lite bryderier just nu eftersom jag har fått ett riktigt bra pirs på en V230 årsmodell 98 och den är till 99,5% rostfri. Ja, sedan är det även svensksåld och M-testad och det känns ju bra. Har två dagar till på mig att grubbla, så jag får se var det hela slutar.